A
ajohansson: Har oxå konverterat från olja/el till vedpanna. Insatsrör på 100. Funkar bra.
3 svar · 965 läst
D
Dave R: Hej Är det någon här som äger ett Nässjöhus med elpanna från början av 80-talet och kan säga om det är 80-60-system (högtemp) eller 55-45 (lågtemp).
0 svar · 719 läst
K
Kjell_G: Det här systemet dök upp i en tidigare tråd. http://www.thermotech.se/download/18.391dfe7911c28145da680002163/Minifloor8_0808.pdf 8mm går bra att gjuta in i avvägningsmassa, men hur är det med grövre golvvärme ex. 12 eller 17mm? Hur tjockt kan man lägga flytspacklet? Kjell G
0 svar · 1,5k läst
magnusrx7
magnusrx7: Jag kör med liknande. En billig väderstation. Funkar jättebra. //Magnus
5 svar · 1,3k läst
A
anaitis: 165 mm är inte dåligt heller! Sen tycker jag att det beror lite på hur man får sin värme. Har man tex bergvärme är det ju ett helt annat läge än med el eller fjärrvärme.
3 svar · 1,2k läst
N
Nalleboda: Köp en (eller två) luft/luft värmepump, det lönar sig snabbt...
5 svar · 1,1k läst
G
grävaren: Ett tips är att stoppa en bult i stumpen, så den inte plattas när du tar i med rörtången
5 svar · 2,1k läst
2
2an: [citat] Den brinner hela tiden o då är det inte så bra på sommaren/lite värme när det mestadelen bara pyr i pannan, Med eltändning så tänds bara pannan då värme behövs.. Annars finns många bra pannor att välja bland, Ariterm biomatic 20+ el Bionet är fina pannor iaf o dessa går köra med antingen underhållsglöd el med eltändning på sommaren, Bioneten är på max 12 kW (5-12
5 svar · 1,3k läst
G
Gladh: Ingen som har något råd? - M
1 svar · 2,8k läst
E
Energiberäknaren: att flytta givaren till ett annat rum. Där den inte påverkas så mycket av värmen från kaminen. Jag förmodar att värmen i rummet gör så att framledningstemperaturen shuntas ner i övriga huset. Eller är det tvärt om? Då tyder det på att kall luft (som skall in i kaminen) passerar givaren. Den kallar då på mer värme eftersom den tror att det är kallt i huset. Jag skulle nog avvakta
2 svar · 1,1k läst
·
M
Maxwells_Demon: Tack, det ser kallasbra ut. Precis vad jag letade efter! :)
2 svar · 6,3k läst
D
digne: Till de vanligaste ventilerna finns det en simpel plastratt som man kan skruva dit istället för termostat och ställa ett statiskt värde. Därefter låter man pannans reglering sköta huvudregleringen för hela huset. Funkar hos oss! Om du skall räkna ut effektfallet vid olika flöden antar jag att du måste veta exakt vilket flöde du tappar i liter/minut eller liknande. Därfter kanske man
1 svar · 2,3k läst
M
MickeH74: Det där med mobilladdare var smart, såna ligger hemma å skräpar efter uttjänta mobiler... Jag har inte testat så mycket mer eftersom jag fick nya vedpannan installerad i veckan som var :)
10 svar · 14,0k läst
B
basshunter: Har vattenburen värme i garaget, två element, men det är antingen avstängt eller +10 grader gäller när man har på lägsta, vilket är för mycket och blir dyrt. Tänkte därför skaffa en eller flera frostvakter. Frågan är hur många och vilken dimension man ska ha till ett garage som är 6x6x6 m?
0 svar · 719 läst
B
bryggtomten: Ska förbereda för vattenmantlad kamin och lägga ner rör i träbjälklget. Rören ska gå från kaminen till ack.tanken. Hört att plusprisol tål 95 grader men kan inte vattnet bli varmare än så från kaminen? Vad använder man annars för rör?
0 svar · 1,1k läst
J
j.sol: Jag gick ut skolan för många år sedan så nej, jag är bara intresserad av detta. Tror för övrigt att detta skulle vara alltför komplicerat för en skoluppgift, exjobb på civilingenjörsutbildning möjligtvis. Jag tror nämligen att stora besparingar skulle kunna göras med en omfördelning av kylproduktionen på sådana farkoster, men vill såklart ha input om det redan finns tillverkare
4 svar · 1,7k läst
2
2an: Om du kollar på http://www.ekontroll.com/ dom har en brännarstyrning TK1a /!b som du skulle haft, Då väljer du vid vilken temp brännaren ska starta/stoppa.. Då blir brännarens givaren i acktanken.. Hmm tas vv från pannan/acktanken??
4 svar · 1,0k läst
M
MimiNils: Hej, har precis köpt ett gammalt hus (dödsbo) som har använt sig av en kombination av oljepanna och bergvärme för den vattenburna värmen. Problemet är att enbart borrhålet är för grunt (80m) för husets energi behov och värmepumpen är dimensionerad där efter (3,7kW IVT Puls från 1998). Oljepannan är en CTC Total från 1980. :o Vi har funderingar på att installera pelletsbrännare
0 svar · 1,1k läst
Mattias L.
Mattias L.: Samma här! Oerhört skönt att behöva göra även det valet själv! Har dock jämfört varje gång avtalet bytts och de har alltid legat bäst till.
2 svar · 583 läst
v-g
v-g: Tompa74:Välkommen! Din svåger kanske skulle strypa av den nedre slingan en aning för högre flöde i den övre. Har två badrum i höjd (dvs det ena ovanför det andra). Satte pump i källaren och drog ner slangen. En luftning på övre plan som använts en gång (vid fyllning). Fungerar ännu efter två veckor helt perfekt. Ville inte ha någon pump och hetvattenledning annat än i
16 svar · 15,2k läst
M
Metamatik: Ja, man blir villrådig. Nuförtiden så har man tillgång till för mycket information, överrallt, om man letar, vilket gör det så otroligt svårt, i alla fall för mig, eftersom jag vill det ska bli rätt men inte kosta något. Det slutar alltid med det dubbla och en massa överarbetat :) Men bilen kommer i morgon med dubbla lager gips så jag får ta ställning när jag lägger översta
16 svar · 5,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det viktigaste är ju att golvvärmeslangen ligger dikt an mot golvet så att det inte sticker genom nästa gjutsats (flytspackel). Jag tror att du t.o.m. skulle kunna smältlimma fast slangen med jämna mellanrum. Gjutsatsen kommer ju att "låsa" fast allt sedan ändå. Hur mycket? Tja, 3 mm extra med Uponors standard borde bli 10-11mm. Glöm ej att 8mm slang kräver en betydligt stöddigare
1 svar · 3,3k läst
M
Metamatik: [citat] Tack för att du tog dig tid att svara i denna tråden. Det var jag som vände på siffrorna, 120 blev 210, men hur jag räknade förstr inte jag heller :D .Jag hann lägga befintlig 70mm råspont på vinden i helgen. Jag beställde allt trä och gips på Hornbach igår. fick bra pris på 120mm råspont och dubbel golv gips så det (och en massa reglar, tak och vägg gips) kommer med
3 svar · 2,0k läst
G
Gabbe1: Jag kan inte tänka mig att två nakna rör skulle räcka för att värma rummet, om du ska få den lilla arean att överföra värmen till luften måste du ha sinnessjuk hög framledningstemp. Men om du har rör i taket är det ju en smal sak att koppla på ett par små rör och dra ner till en radiator.
1 svar · 745 läst
2
2an: För trägolv brukar det rekomenderas max 27° som yttemp men beroende på hur tjockt golv man har så brukar det då va kring 35° framledningstemp.. Vid en yttemp på 27° ger det 75W/m2 vad jag sett.. Har du möjligheten att lägga golvvärme uppe så gör det, Du kommer inte att ångra dej :)
8 svar · 6,4k läst
R
Rabarbervin: Hej! Jag behöver tips på tillverkare/leverantörer av rökrör + kåpa för installation i min blivande kåta. Jag har letat som en galning på nätet men inte hittat mer än rökrör till kaminer av alla de slag... men det intresserar inte mig eftersom jag skall ha en öppen eldstad i kåtan. Det finns ju grillkåtor att köpa med dessa rör+kåpa, men det är ju lite overkill att köpa en hel
0 svar · 2,6k läst
M
Matss: Det kan inte bli för stort.
1 svar · 893 läst
S
sponken: Vi har en Woods MDR25 som står i våran tvättstuga. Tvättstugan ligger i källaren och har radiatorer som gör att den håller sig på ungefär 18C. Avfuktaren fungerar perfekt! Lätt att ställa in och lätt att tömma (om man inte kopplar en slang till avloppet) Torkar två fulla maskiner över natten. Klart nöjd med köpet!
1 svar · 947 läst
2
2an: Kamin/panna får man inte ha i garaget om det ska va rätt, Visst man kan ha det men vid ev brand är jag inte så säker på att f-bolaget inte är så sugna på att betala.. Man måste ha den i eget rumm o sluss om ingången är från garaget o denna sluss måste va 3 meter el nått sånt, Sotarn här rekomenderar att man gör en ny dörr utifrån o in i pannrummet då slussen bara blir nått
4 svar · 2,8k läst
·
M
Matss: Ingen fara, det är bara att köra på.
1 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.