G
gorran: Jag har nog kommit fram till en lösning nu. Det blir nog att lägga frigolit av bättre kvalitet typ XPS och sedan fästa slangen ovanpå denna och sedan gjuta alt flytspackla ovanpå. Men jag har inte riktigt koll på vilken typ av golvavjämning / bruk alt flytspackel man skall använda? Finns det ngn som gjort liknande lösning?
2 svar · 5,3k läst
·
P
PST: Finns iofs övertryckfria system också (Se separat tråd), men själv anser jag att öppna kärl över högsta radiatorn är en överlägsen konstruktion, enkel, billig och självavluftande...Största nackdelarna: 1)Rostar sönder- Lösning välj kärl i rostfritt stål 2)Fryser sönder- Lösning placera högt i uppvärmt utrymme i huset, ej på vinden.
5 svar · 1,7k läst
P
Plippy: Perfekt. Då gäller det bara att hitta en överdängare till installation. En VVS-arnas Zlatan. Helst ska det hålla i hundra år till i mitt älskade hus. Det ska vara så bra att ingen får för sig att renovera sönder huset. Om någon känner sig träffad så er det bara att höra av sig....
5 svar · 1,7k läst
Immobil
Immobil: Jag vet andra som har gjort så och det har funkat.
3 svar · 2,6k läst
E
ejwbegysv: [citat] Vi har bott här i 3 vintrar nu, inne på vår fjärde.... Har klarat oss med L/L-pumpen (en Panasonic model större) än så länge.... som kallast har det varit -20 grader.. Vi kan elda i Keddyn också om vi skulle behöva.... Köpt på pall från Spanien + monterat "sverigepaket" : [bild]
7 svar · 997 läst
P
PX-21: Kör du med olja eller El med pannan?Kör du med El så tryck in isolering i rökröret ... Sen om pannan är dåligt isolerad =blir bara ett element som värmer källaren så du tar ju till vara värmen...Du lär nog värma pannan till mer än 65 C ,,,tror mer på 80 C... Tips!Skaffa pelletsbrännare ,,,Kör ll vp när det är plusgrader ...pellets när det är vargavinter.=.när ändå
3 svar · 754 läst
prototypen
prototypen: Frågan var "byta elpanna" Protte
3 svar · 815 läst
mycke_nu
mycke_nu: 30 tkr är ungefär rätt pris.
4 svar · 1,9k läst
P
PST: Japp att "överdimensionera" radiatorerna har den stora fördelen att det blir nästan självreglerande (eller lätt att trimma in) så att returen blir så nära rumstempen som möjligt, spelar stor roll om man har värmepump eller någon anläggning med acktank som skall ha bibehållen skiktning (Ved/sol), för små radiatorer gör att man måste schunta upp i onödan samt får alldeles för
2 svar · 2,5k läst
·
M
Matss: Javisst, den är billigare pga en billigare konstruktion. Men kvalitetsmässigt vinner Inovan :)
15 svar · 2,6k läst
I
irover: se till att alla packningar är i bra skick, runt luckor och speciellt spjället för katalysatorn (bak i kaminen), annars drar den luft förbi katen, eller brinner för häftigt. Elda bara torr ved inget annat. Det finns ett bra forum i USA där du kan söka på Intrepid http://www.hearth.com/econtent/index.php/forums/
5 svar · 14,8k läst
J
Jenzza: Ring Ctc-direkt så får du svar. 020-44 11 44
1 svar · 4,3k läst
T
torrum: tack för att ni delar med er av er kunskap!
5 svar · 3,8k läst
A
Alex72: Hej jag har precis köpt ett instrument för att lokalisera golvvärme slingorna (EL) ir pistol 2000kr det fungerade utmärkt, jag funderade först på att hyra från cramo men den kostade 1400 per dygn och var en värmekamera och den var inte så exakt problemet jag hade var att jag skulle sätta fast trappen i golvet och var tvungen att borra ner 2 bult men ville inte träffa elslingan :) samt
0 svar · 1,6k läst
P
Pelle_finn: Jag har en exakt likadan panna som dej. Jag har min påfyllning på vänstersida in i pannan. Jag har ca: 8-9 meter upp till mitt exp kärl. Vatten trycket ligger på 0.8 -0.9. Om du vill så kan jag fixa bilder både på pannan och ut manualen till denna.
39 svar · 3,8k läst
·
Nol
Nol: Hej Tack för den svar :) Ursäkta mig men jag bringa tunna stål rör från Holland. 15mm rör kostnad 15 kr per meter och 22mm rör 21kr per meter 15mm hårda kopparrör bi rinkabyrör kostnad 59kr per meter och 22mm kostnad 84kr per meter. Jag behövas 48 meter 15mm rör och 72 meter 22mm Pris skillnad för alla rör i hela hus är ±6648 kr Det är mycket pengar :D Jag hop du förstå mig Med
5 svar · 1,1k läst
·
Bastefallarn
Bastefallarn: Det finns ju även 10 och 16mm golvspånskivor som du kan lägga för att få mindre höjd på det.
2 svar · 1,1k läst
F
foxrabbit: Om man bygger in den och har ett insugsgaller som går att montera bort lätt med ett par skruvar så måste det ju vara superenkelt att göra rent filter och så. Fläktkonvektorn för oxå med sig en positiv effekt på inomhusklmatet när luften cirkulerar på ett helt annat sätt. Det är väl mest frågan om hur man kan styra den? Någon som vet. Jag kollade runt lite på nätet men hittar
5 svar · 2,7k läst
M
Matss: En möjlighet är att ta en övergång från rörgämga till koppar och borra ur den så att du kan skjuta in ett kopparrör. Kopparröret löder du sen igen i änden som går in i tanken.
4 svar · 1,8k läst
prototypen
prototypen: PST: Det ska nog vara ovanför radiatorn. Stänger man radiatorventilerna så kan vattnet "hänga kvar" i övriga radiatorer och det rinner inte ut så mycket, jag har provat. Protte
4 svar · 4,6k läst
P
PST: 81, hmm kolla även att du inte har termostater av typ AGA TP, dom har nog lagt av för länge sedan i så fall... (Adapter & ny termostat är lätt att montera, finns bla på clas ohlsson)
3 svar · 1,4k läst
R
roli: Thermoventiler har ventiler i lager. Jag var i kontakt med dem (för några år sedan) när två av mina ventiler började att läcka efter några års drift. Det fanna två alternativ för att få ett tätt system: 1) Montera en tätningssats som de hade tagit fram. Då det tydligen är vanligt att dessa ventiler börjar att läcka genom själva "ventilskruven". Tätningssatsen kräver inget
8 svar · 6,0k läst
P
PX-21: införskaffa och kolla en veckas förbrukn,....intressant att kolla;) http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/Images/Products/Hi/323760_X_2007-06-27_161638_986.jpg Mvh
21 svar · 9,1k läst
L
LOS: Skillnaden är att frånluftsvärmepumpen använder sig av ventilationsluften som blåses ut från huset och luft/vatten använder sig av uteluften (går alltså sämre vid kallare väder). En förutsättning för att ha frånluftvärmepump är att du har "mekanisk ventilation" (alltså fläkt). I allmänhet så räcker inte frånluftsvärmepumpen till när det blir riktigt kallt, utan elpatroner
37 svar · 5,5k läst
N
never2000: Ok nu har jag beslutat mig Det blir en Orlan 25 Akvaterm 2000 liter Inkoppling av solfångare enligt följande (som jag hittade på detta underbara forum)
33 svar · 5,6k läst
V
Valbobygge: Om du har öppet expansionskärl så behöver du ingen nödkylslinga. Kaminen måste dock ha avluftning till expansionskärlet.
9 svar · 6,6k läst
L
LEH: Har du försökt höra med Strömsnäspannan? Det kan mycket väl vara så att de med hjälp av serienumret kan kontrollera vad de monterat i tanken.
12 svar · 4,4k läst
·
M
Matss: Betong leder inte värme så fantastisk bra vilket gör att det kommer att krävas något högre temperatur på vattnet än det skulle ha gjort om rören låg mitt i kakan. Om det har nån betydelse beror på värmekälla. En värmepump får sämre verkningsgrad. Sen blir frigoliten dyrare helt i onödan. Men man undrar varför folk så ofta hittar på egna lösningar, ofta mycket sämre än så
14 svar · 1,3k läst
P
PX-21: Blandningsventiler skall sitta så lågt som möjligt i systemet.har jag hört annars tar dom stryk med tiden.....;) Man brukar få välja med byta ut dom oftare eller dra mer rör;) http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm?prodimg/large/2978_1.jpg Mvh
7 svar · 1,2k läst
2
2an: Då du har mark bör du lägga jordvärme o ha golvvärme överallt utom i stallet men där kan du ha en vattenburenaerotemper som är dimensionerad för lika låg temp som golvvärme.. Försök sedan få fram av hustillverkaren vad effektbehovet blir på huset/garaget o sen går det säkert lösa den frågan på stallet oxå, Då du vet det så vet du oxå vilken storlek på pump som krävs samt
2 svar · 760 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.