1 156 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Nytt stenhus, vilket värmesystem??
Vi är i startgroparna på vårat bygge, då vi skall uppföra ett 1 plans stenhus på 175 kvm samt garage på 60kvm så är det tveksamt vad man skall använda för uppvärmning, det som ingår idag är en NIBE 360 eller Comfortzone 65. Frågan är bara om detta räcker, eller vad ska man annars använda för system? Jordvärme, är för platskrävande för vår tomt. Skall även tillägga att vi kommer att ha vattenburen golvvärme. TACKSAM FÖR ALLA TIPS! 
Vi bor själva i ett nyproducerat Myresjöhus på 200 kvm och vi har Nibe 360 Figther med vattenburen uppvärmning i bottenplattan. Detta funkar kanon!!
Vad som kan vara värt att tänka på är att köpa till en "extra vattentank" för att aldrig oroa er att varmvattnet tar slut - vi är en familj som gillar att bada badkar och brukar mycket vatten. Den vi köpte till kostade några tusenlappar och det är pengar ni får tillbaks den dagen ni säljer huset. Dessutom är det jobbigt att planera för detta i efterhand...
Summa sumarum - rekommenderar Nibe 360 då den senaste versionen av denna är 20% energisnålare än sin föregångare (den mindre pannan av Nibe som jag inte kommer på vad den heter just nu).
Lycka till!
Vad som kan vara värt att tänka på är att köpa till en "extra vattentank" för att aldrig oroa er att varmvattnet tar slut - vi är en familj som gillar att bada badkar och brukar mycket vatten. Den vi köpte till kostade några tusenlappar och det är pengar ni får tillbaks den dagen ni säljer huset. Dessutom är det jobbigt att planera för detta i efterhand...
Summa sumarum - rekommenderar Nibe 360 då den senaste versionen av denna är 20% energisnålare än sin föregångare (den mindre pannan av Nibe som jag inte kommer på vad den heter just nu).
Lycka till!
Extra acctank är bra, inte fel att utrusta den med en solslinga (+2-3000
så ni har möjlighet att komplettera med solfångare och få varmvatten på sommarhalvåret utan några större kostnader.
För de alldra kallaste dagarna har ni naturligtvis en kamin i vardagsrummet! (Värmen från den återvinns ju till en del i FTX-vp'n)
Idag finns även vattenmantlade kaminer som kan kopplas till en acctank, men det blir ju rätt mycket dyrare och det är tveksamt om det lönar sig.
För de alldra kallaste dagarna har ni naturligtvis en kamin i vardagsrummet! (Värmen från den återvinns ju till en del i FTX-vp'n)
Idag finns även vattenmantlade kaminer som kan kopplas till en acctank, men det blir ju rätt mycket dyrare och det är tveksamt om det lönar sig.
Klicka här för att svara