Vi har en energikassett installerad i det hus vi flyttat till. Vi har nu under de kallare dagarna eldat i den för första gången men vi är lite besvikna på den värme den ger...Ska man elda på nåt särskilt sätt för att den ska bli mer effektiv?
I förra huset hade vi en Contrua 560T och den kunde man inte stå i närheten av för att den blev så varm, så är det inte alls med den här kassetten. Tips mottages tacksamt.

vi har också en energikassett med samma problem.
Ger nog bara 4 kw

sksa snart byta till en keddy 210

Har nyligen installerat en begagnad energikasset och har inga problem med att värma hela huset med den (ja inte källaren då eftersom värmen bara tar sig uppåt). Fungerade även när det var -14 och då la jag ändå inte på speciellt mycket åt gången. Huset är från 1954 (100 m2 boyta) och inte tillägsisolerat så mer än 4kW drar det vid -14.

Tycker inte jag eldat på någon speciellt sätt, en rejäl tändbrasa med mindre vedträn för att få glöd och därefter lägger jag bara på lite då och då allteftersom det brinner upp. Har dock bara eldat med torr ved.

Har förstått att "dragbegränsaren" som sitter i rökutloppet kan påverka en del så ett tips kan vara att kolla så det sitter en sådan där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.