Värme allmänt
jerk: [citat] Ja och trotts detta så installeras denna pump i många nya hus fast den går på elpatron (direkverkande el) halva året.
2an: Kan va avstängningen på radiator returen som inte är öppnad oxå
prototypen: Varmt golv är skönt. Radiatorer samlar faktiskt damm. Radiatorer tar upp golvyta. Se golvvärmen som en radiator som är väldigt stor som man kan gå på. Han med fjärrvärmen: visst blir det billigare avgift om returvattnet är kallare Protte
Crille68: Hej! Nu vet jag inte vilken typ av radiatorer, termostater, ventiler och packboxar du har men i vanliga fall kan man byta även packboxen utan att stänga av vattnet till radiatorn eller liknande. Visst, det kommer lite vatten men det är mest just när man lossar packboxen. Sedan avtar det faktiskt! Pinnen på packboxen har jag dragit loss ibland och då har det alltid bara varit att trycka
Crille68: Hej! Du skriver att det låter värst i sovrummet där rören går vidare till andra lägenheter. Kan ju vara så att problemet är i någon annan lägenhet. Har du frågat grannarna?
RobertC: ja det kunde man ju göra. men hur har det kunnat bli sånt stopp igentligen. det är ju inget litet hål ju
Dr.L: det låter som en bra ide!, men all eldning ska ske mot ackumulator. Frågan blir om du bör skaffa en tank eller om det finns möjlighet att docka mot din Vp
2an: Jodå visst är det så men ska det gåp snabbt att höja tempen gör sej aerotempern ändå bättre, Särskillt då det är enb vedpanna som värmer vattnet.. Kompisens aerotemper på 18 kW är kopplad mot en 20 kW pelletspanna o tempen höjdes 5° (10-15°) på 45 min då det va -22° ute o då är ju garaget som sagt på 135 m2 o 4,5 meter i takhöjd.. Tror det är SW 12 han har (el så va det
JohanKBA: Tack för alla svar! Jag tror att jag kan lösa problemet på egen hand med hjälp av era tips men jag kommer nog jaga badrumsfirman som gjort jobbet lite till. Problemet med dem är att de skulle varit klara i Maj men har fortfarande massor kvar....så de är inte så snabba :) Men om det blir för kallt så vet jag nu hur jag skall göra. Tack /JohanKba
PST: [citat] Nja solpaneler med tillbehör och installation är knappast gratis...Men ett bra komplement framför allt för varmvatten sommartid om man annars kör ved... räkna inte med mycket mer än 600kWh / kvm och år....En anläggning på 8m2 (Relativt stor) ger då 4800kWh, och mestadels då på sommaren. Lite bättre kalkyl kan man få om man har ett fritidshus man vill hålla på plusgrader i
mikaelbe: Missuppfattade originalfrågan. Det borde finnas nån avtappningskran långt ner på pannan som du öppnar.
Linnex: Jag har ettrörsystem och bergvärme. Jag fick göra lite justringar. Byta par radiatorer. Dela en slinga till två men därefter blev det bra. Gör du av med 40' kWh så finns det ju lite utrymme för att lägga pengar på lite modifieringar. Det finns även en värmepump som ger 70°. Minns inte vad den hette men de annonserar i Vi i villa med jämna mellanrum.
Kutte Heitmann: Jaha då är man i valet och kvalet när det gäller uppvärmningen. Har ett en planshus som är byggt på platta från 1970 och har för tillfället en luft luft pump som ger en bra uppvärmning gämnfört med elradiatorerna som satt här. Kan lägga till att golvtemperaturen ökade med 4 grader... Golven skall ut och det skall gjutas en ny sula med en isolering på 200 mm med armering och en
CurreOrrell: Tack för förslagen! Skönt med människor som kan hjälpa en lite på traven, och se för/nackdelar. Det lutar åt att lilla förugnen får stå kvar i år, och att eldningen får fortgå som den gjort senaste åren. MEN jag tänker köpa in en CBJ shuntstyrning! I sommar byts acktanken ut (750 liter mot 3000 liter med vv-slinga och solslinga), samt en laddomat 21. I framtiden blir det kulvert
pa.albinsson: [citat] Listerna visade sig bli ivägen för den plåt som ska sättas runt muren så de fick tas bort.
mandus: [citat] Till ovanstående passar fresh easipipe, som har ett rektangulärt rör dim 110x54mm. http://www.fresh.se/p86441/files/Broschyr_Easipipe_SE-1655.pdf
Mäster: Om du menar plåten som ligger ovan teglet, så ska du klippa den i överkant så långt upp du kan skjuta den under nock pannan, sen finns det med en gummiduk, med en klistrig kant på. Den klistrar du ovanpå plåten, och låter duken gå över nock, fast under nockpannorna, skär av det som hänger utanför pannorna på andra sidan, Själva plåten trycker du ner så nära teglet som möjligt
L-G: Provad att skjuta fågeln men givaren höll inte... Pratade idag med hjältevad och dom hänvisade till nibe som kommer byta den
jtengen: ja det kan vara ett alternativ...eller snararare de som installerade...men vad jag minns så var det bara ett "snöre" runt luckan och i bruksanvisningen står det inget om detta?? nu fick jag upp den... med ett litet verktyg, inget förutom ett snöre som isolerar dörren från kaminen men visst kändes den "fastklibbad".. får ringa återförsäljare i morgon.
PX-21: Han (ägaren)kan ha strypt in raddarna så att dom bara skall vara fesljumma.... Ser ut som han tagit bort justeringsratten....Är det danfoss med gradering så kan du dra ut hylsan och ställa upp graderingen =ta bort strypningen på tilloppet lite...kanske skall fråga ägaren först? Mvh
JBa: Johnny Viking>>Varför väljer man då bort det? effo>>Vi betalade i runda slängar 60' extra har jag för mig inkl kertobjälklag. Vi har ca 75kvm per våningsplan. Bästa sättet att få exakt pris är att fråga hustillverkaren. I vissa fall vill de förutom golvvärmen även byta golvbjälklag för att få det styvare.
Liftraser: Ja, det blir nog att prova en del inställningar nu. Det som omedelbart har hänt är att i stort sett allt varmvatten har försvunnit. Men det löser sig kanske om jag slår på patronen igen då.
prototypen: Det står väl i databladet hur den åldras, den blir sämre med tiden. Protte
HRW: Det slutade med att det blev golvspånskiva på bjälklaget, men sen ska ju glesen på så jag undrar vad jag ska satsa på för slang 16mm eller 20mm för och nackdelar med dom olika? Vad för gles ska jag använda till respektive slang?
Maxwells_Demon: Tack, ser definitivt intressant ut. jag fick även tips om ett svenskt företag i värme-delen av forumet. Så nu har jag helt plötsligt dubbelt så många alterntiva! =)
Mattias L.: Titta annars på MMA:s utbytesinsatser www.mma.se tar en kort stund per element och du slipper byta ventiler. Komplettera det med termostater så har du ett fungerande system.
Marive: Eller hårt ställd reduceringsventil i botten alternativt att den är full med "gojja" vilket stryper flödet, hade det problemet med ett element i ett hus från -46 fick plocka ner elementet och spola rent det .
Mad_Man: Termostaten är inte stängd, den står på läge "4" hela tiden. Om det nu är så att den är ställd på 19 grader, hur kommer det sig att den inte klarar av att hålla den temperaturen?