Hej!

Håller på och totalrenoverar ett rum på övervåningen i huset. Då radiatorn skall bytas ut och jag även öppnat upp bjälklaget för att täta diverse golvdrag så skulle jag även vilja passa på att byta ut de gamla järnrören. Rören går ca 80 cm i bjälklaget och går sedan synligt utefter väggen i rummet under. Min tanke var att göra en skarv strax ovanför golvet i rummet under. (Den lååångsiktiga planen är att succesivt byta ut hela värmesystemet...)
Nu till frågorna :)

1. Vad skall jag välja för typ av rör och varför? Hårda kopparrör? Halvhårda kopparör? Prisolrör? (Vill inte ha någon skarv så rörlängden behöver vara ca 3,5 m)
2. Hur skarvar jag mot det gamla järnröret? Måste det gängas, eller finns det någon typ av klämringskoppling även för järnrör?
3. Bör jag isolera rören? (Sågspån i bjälklaget)
4. Skulle man kunna tänka sig någon typ av kanal utefter väggen så man slipper se dem? Fast hur gör man då med skarven för den vill man ju gärna kunna inspektera?

Alla tips och idéer mottages tacksamt!

Mvh

Andreas

hej håller själv på att byta mitt element till ett större,jag har järnrör o dom var gängade förut,men jag åkte ner till en vvs firma här o det finns en klämringskoppling som går att skarva med järnrör,tror den heter unifix,rörmokaren sa att den fungerar perfekt,lite lättare o slippa gänga röret,istället för vanlig klämring är det en klämring av plast eller hårdare gummi,lycka till!!!

Finns det någon speciell anledning än den estetiska att byta ut de gamla järnrören? Vi har tre meter i takhöjd och de rör som kommer från vinden ned till elementen blir som ett element i sig - så ur energisynpunkt tycker jag att det kan vara värt att fundera lite på att ha kvar dem.

I och med att radiatorn skall bytas måste rören kapas och eftersom golvet är öppnat känns det lika bra att byta så stor del som möjligt. Resonerar så här, rören är drygt 50 år och kan säkert hålla i 50 till om man har tur men om jag byter vet jag att de håller i minst 50 år till. Gillar att göra det ordentligt när jag ändå håller på :)

Håller med om att det nog inte finns någon anledning att isolera rör från vinden då de fungerar som extra element men dessa rör går ju till ett rum på övervåningnen och det känns lite onödigt att värmen till det skall avges i ett rum på nedervåning först.

glenn30:
Tack för tipset om klämringskopplingen!

/Andreas

hej igen,nu har jag bytt elementet o kapat rören o opplat in allt,måste säga att den här klämringskopplingen för stålrör var kanon smidig,allt funkar som det ska o inget läck,kan rekomendera denna.

Låter ju jättebra! Beställt liknande från Rinkabyrör. Mina rör är målade där jag tänkt kapa, antagar att man måste ta bort färgen för att få ordentligt tätt. Hur såg dina rör ut? Putsade/slipade du dem innan du monterade kopplingen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.