975 läst ·
11 svar
975 läst
11 svar
Erfarenheter av läckage?
Är det några här som har erfarenheter av läckage i sina värmeintallationer? hur mycke vatten måste lämna systemet för att få ett tryckfall på en bar i ett 35 liters tryckkärl med förtryck 0,5 bar? Kanske helt omöjligt att svara på men..
Har själv ett succesivt sjunkande tryck i mitt system, Jag har ca 5m från pannan till översta radiatorn, har även golvvärme på första våningen, vilket tryck bör jag ligga på? Ska trycket ligga konstant eller kommer det att höjas och sänkas med system tempen? och i så fall ungefär hur mycket?
Mvh Jimmy
Har själv ett succesivt sjunkande tryck i mitt system, Jag har ca 5m från pannan till översta radiatorn, har även golvvärme på första våningen, vilket tryck bör jag ligga på? Ska trycket ligga konstant eller kommer det att höjas och sänkas med system tempen? och i så fall ungefär hur mycket?
Mvh Jimmy
Det är normalt att trycket varierar med temperaturen, det är ju ändå ett slutet system.
Om trycket sjunker hela tiden, bör du ta reda på varför. Kan det vara en automatisk avluftare som pyser ut luft?
Om trycket sjunker hela tiden, bör du ta reda på varför. Kan det vara en automatisk avluftare som pyser ut luft?
Kolla expantionskärlet. Om det är av modern typ med gummiblåsa så kan blåsan ha punka. Det hörs om man knackar på burken. Det skall "låta luft" i halva och andra halvan skall "låta vatten" i andra halvan av kärlet.
Lutftrycket kan ha sjunkit också, då får du pumpa med bilpump. Kolla att det pyser luft när du pillar på bilventilen som normalt sitter på expanstionskärlet. Gör det inte det så är det tomt på luft.
Om kärlet inte funkar kommer du att tappa tryck genom säkerhetsventilen verje gång systemet går upp i temperatur. Då ser du att det är fukt runt säkerhetsventilen.
Lutftrycket kan ha sjunkit också, då får du pumpa med bilpump. Kolla att det pyser luft när du pillar på bilventilen som normalt sitter på expanstionskärlet. Gör det inte det så är det tomt på luft.
Om kärlet inte funkar kommer du att tappa tryck genom säkerhetsventilen verje gång systemet går upp i temperatur. Då ser du att det är fukt runt säkerhetsventilen.
Tycke det låter som luft oavsett vart på trycktanken jag knackar..!
Sitter ju ingen avluftning på tanken, fylls den med vatten ändå?
Den sitter direkt på hetvatten röret, där satt även det gamla expansionskärlet!
Står i manualen att den ska sitta på retur, har det betydelse tror ni?
Sitter ju ingen avluftning på tanken, fylls den med vatten ändå?
Den sitter direkt på hetvatten röret, där satt även det gamla expansionskärlet!
Står i manualen att den ska sitta på retur, har det betydelse tror ni?
Det är väl bättre att ha det på retur, så smiter inte massa hetvatten ut den vägen. samt gummiblåsan skall hålla längre. Å andra sidan bör säkerhetsventilen sitta i i panntopenn, och säkerhetsventilen sitter ofta ihop med expansionskärlet. Jag har mitt kärl i panntoppen. 
Jag skulle rekommendera ett tryck på 0,7 bar när vattnet är KALLT, så slipper du suga in en massa luft om du stänger av värmen. Skulle satsa på 1 bar när systemet är varmt. Det går att räkna fram det också, om man vet systemvolymen och driftstemperatur på vattnet.
Jo, den fylls med vatten, luften skall tryckas ihop när vattnet tränger in.
Jag skulle rekommendera ett tryck på 0,7 bar när vattnet är KALLT, så slipper du suga in en massa luft om du stänger av värmen. Skulle satsa på 1 bar när systemet är varmt. Det går att räkna fram det också, om man vet systemvolymen och driftstemperatur på vattnet.
Jo, den fylls med vatten, luften skall tryckas ihop när vattnet tränger in.
Har du 0,3 bar på mätaren i källaren (som jag antar du har), så står vattnet i systemet bara 3 meter upp. Från vattenytan upp till översta radiatorn har antingen undertryck (dvs ingenting) eller kasnke mer sannolikt luft som har läckt in via inte fullt så täta skarvar.
Hmm, tror jag tra-la-la. Får fundera lite till.
Om förtrycket i expansionskärlet är högre än systemtrycket så är den tom på vatten, och gör ingen nytta. Men heller ingen skada.
Du skall jämföra systemtrycket med högsta punkten i ditt rörsystem för att avgöra risken för insug av luft. Expansionskärlets förtrcyka har inte med det att göra.
Hmm, tror jag tra-la-la. Får fundera lite till.
Om förtrycket i expansionskärlet är högre än systemtrycket så är den tom på vatten, och gör ingen nytta. Men heller ingen skada.
Du skall jämföra systemtrycket med högsta punkten i ditt rörsystem för att avgöra risken för insug av luft. Expansionskärlets förtrcyka har inte med det att göra.
Kanon 
Nu när jag gick ner testade jag att lufta aldeles innan kärlet, och det kom rätt mycke luft!! det kan väll inte ha kommit uppifrån översta elementen när jag bara hade 0,3 bar i system tryck? då borde väll luften stannat där uppe?
mvh jimmy
Nu när jag gick ner testade jag att lufta aldeles innan kärlet, och det kom rätt mycke luft!! det kan väll inte ha kommit uppifrån översta elementen när jag bara hade 0,3 bar i system tryck? då borde väll luften stannat där uppe?
mvh jimmy
Klicka här för att svara