H
holmertz: Riktigt det GoForIt säger. Brännare i vedluckan blir nog onödigt stor pelletsåtgång. Vad är det för modellbeteckning på pannan och på brännaren? Är det en lucka där oljebrännaren ska sitta eller är det bara ett runt hål i pannväggen?
2 svar · 1,3k läst
H
HRW: Glömde skriva att det är på golvspån detta ska monteras..
1 svar · 1,3k läst
prototypen
prototypen: Lägger du värmen direkt på betongvalvet så kommer du att värma lokalen under dig. Lägger du golvvärmen på spårad frigolit med plåtar och spånplatta på så får du behålla mera värme hos dig. Så frågan är vem som ska bekosta värmen i mejeriet. Protte
1 svar · 892 läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Om du har kvar de gamla kopplen/radiatorn så kan du enkelt ta reda på om det är 1-rör eller 2-rör genom att blåsa i tilloppet. Med ett 2-rörssystem så kan du mha termostaten stänga av flödet, dvs det blir stopp när du blåser, men med ett 1-rörssystem så går inte det, eftersom du alltid har ett flöde förbi radiatorn också. Nu har jag aldrig jobbat med 1-rörs system (utom
13 svar · 26,4k läst
·
Snailman
Snailman: ok, då gör jag ett försök...
10 svar · 11,6k läst
J
Jens_H: Varför byta ut charmiga gamla element mot nya? Måla dom med elementfärg på spray eller använd en liten elementrulle när ni målar. Ni behöver ju bara måla det som syns.
4 svar · 1,6k läst
P
Pasta: En vattenmantlad kamin bör anslutas med en laddomat som ser till att temperaturen i vattenmanteln är tiräckligt hög för att undvika kondensbildning i kaminen. Laddomaten skall sedan anslutas till tanken med laddningen högt upp i tanken och returen till pannan långt ner mot botten av tanken, detta för att få optimal skiktningn i tanken. Solslingan är inte bra att använda till att ladda
5 svar · 2,1k läst
K
kricken_: Hmz synd att pur isoleringen vart spröd den ser väldigt stilren ut annars för att vara rör isolering (jaja jag är en pannrumms nörd ja vet). Får väl investera i gullfiber isoleringen då den borde ju inte smälta eller bli spröd.
22 svar · 6,3k läst
P
PX-21: Det var nog bara Skval musik ;) Mvh
4 svar · 2,0k läst
spocks_beard
spocks_beard: Hej Precis det jag skriver, fukttröga skivor bör användas säger BKR, GVK säger att man ska använda fukttröga skivor, inte vanligt golvspån alltså. BKR´s "bör" utgår iofs. i detta fall då jag lagt matta. Tack, det vart lite smutsigt och svettigt, men så här i efterhand när man förträngt allt det jobbiga så är det skönt att sätta sig på stolen på morron och få fötterna
4 svar · 32,3k läst
P
PX-21: Summan av kardemumman blir då? Med en frånlufts VP om man vill ha bättre komfort =Skaffa ett konvektorelement eller Tak dito Så det kan fås ihop en fördel med en install av fläktkonvektor Mvh
32 svar · 21,8k läst
F
frjo7205: Tekniskt och funktionsmässigt sätt så går det att bygga rör som böjer sig som du beskriver. Titta bara på gamla bergslagskaminer och plåtkaminer där rökrören kan gå i kringlor ett eller flera varv innan de går in i murstocken. Det måste naturligtvis gå att komma åt att sota på ett bra sätt samt att det är OK enligt myndigheter.
1 svar · 5,6k läst
gadu^
gadu^: Ack med inbyggd VVB borde väl fungera alldeles utmärkt med solfångare.
2 svar · 1,4k läst
joflopp
joflopp: Det lutar åt elradiatorer. Funderade ett kort tag på en luftvärmepump men det faller nog på grund av svårigheten att få ut en installatör till stugan då den ligger lite illa till på en ö dryga 30 mil från bostaden. Lite svårt att komma ut en vardag det närmsta halvåret. Tror även det kan vara svårt med en vettig pacering med tanke på stugans utformning. Om någon har andra
1 svar · 752 läst
·
L
Linnex: Princip som två st T-kopplingar
1 svar · 2,8k läst
M
Matss: Beror på panna mm, ställ dit pannan och bygg väggar efteråt när du ser vad som behövs.
1 svar · 835 läst
E
el_richard: eller höja kurvan i pannan.
7 svar · 2,6k läst
E
el_richard: http://www.ebeco.com/prod/prod_spec.php?id=47
4 svar · 1,1k läst
E
el_richard: sätt en person vid pannan som fyller på tills det kommer upp i 1.5 bar. den andra personen går sedan och luftar i alla element.
6 svar · 1,3k läst
M
Matss: En koppling som passar slangen (misstänker 25 mm?) finns på tex rinkaby rör. På fördelaren ska det inte sitta nån luftventil.
1 svar · 915 läst
K
Kika72: Hej! Jag undrar om det är svårt att bygga en öppen spis? Har någon gort det själv och är det värt det? Dvs blir kostnaderna så pass mycket lägre att det är värt mödan? Jag vill helst bygga en öppenspis eller en murspis för då kan man bestämma utseendet helt själv. Vi har fått en öppen spis, eller en öppen kamin som står i delar i garaget och visst kanske vi sätter in den men
0 svar · 865 läst
S
StefanIAlvik: I det andra utrymmet där det installerades från början är det en Grundfors som susar och låter, men det är en bit nya mjuka böjliga kopparrör överdraget med vit plast, innan pumpen och på andra sidan själva golvvärmerören. Dessutom långt i från sovrum med mera. Men är det tyst på kvällen/natten, så nog hörs den pumpen också! Jag tror att den nya hörs beror mest på att den
7 svar · 6,1k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag har min på 55 grader.Systemet blir lite trögare då man ställer den lågt. Vilket jag tycker är bra.Annars kan ju den shunta ut 80 grader när huset är kallt och pannan börjar ladda tank.
4 svar · 1,6k läst
ama3282
ama3282: Vi nanvänder oss av en kickspace i köket. Den är "gömd" i sockeln och fungerar bra. Ett aternativ jag kan rekomendera. Den kostar ungeför som en radiator. 5-6.000 kr monterad och klar.
5 svar · 2,0k läst
D
digne: Hmm.. trist med gängorna. Klämringskopplingar etc på ballofixer borde fungera. Jag har gjort liknande lösningar. Däremot tror jag det blir svårt att få till en så snäv bockningsradie med koppar. Jag har byggt förbikopplingar med koppar, men då har jag haft något längre mellan rören. Slangen borde fungera. Jag har dock inte testat.
9 svar · 1,9k läst
·
P
PST: Har man öppet exp-kärl kan man nog strunta i syr-ventil... Och säkerhetsventilen bör sitta ovanpå pannan i dess övre utlopp.
8 svar · 1,1k läst
M
Mäster: [citat] Kalaslänk :)
10 svar · 26,6k läst
M
v-g
v-g: Eller så ökar man på cirkpumpen. Jag har samma variant en del element går nästan rätt från stammen medan på andra sitter där tre element / stick. Kör jag cirk. pumpen på ettan så blir inte alla element riktigt varma.
4 svar · 2,0k läst
Crille68
Crille68: Hej! Kolla i tidigare trådar. Det finns massor med info! :D
1 svar · 861 läst
J
JLK72: På landet finns risk för saltvatteninträngning om brunnen sinar... Är det inget som ni har problem med???
4 svar · 10,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.