Värme allmänt
gostap: Hejsan Ingen vänlig själ som råkar ha en installationsmanual till en Albin Artic -97 liggande? Har försökt med Kalix pannprodukter men fanns ej där. Mvh Gostap
Göran.W: Väntar med spänning på bilderna. Man gillar ju lätt klätt:D Göran
rog_ohl: Jag har sett på likande skorstenar i den dimension som du tänkt dig, och dom står stadigt, däremot ska du nog inte armera skorsten då den kommer att vandra i temp, du ska inte heller mura med för hårt bruk, den måste kunna "flexa" för att inte spricka , c-bruk är nog det du ska mura med R
myrstack: Gör ett försök att få in bilder med läsbar storlek, detta då en större bild av mitt inlägg 2009-09-20 23:32 eftersom jag inte kunde redigera inlägget. Har även försökt läsa Monteringsanvisning - Uponor Push 12 och Uponor ElPush 12 på Wirsbos hemsida men jag har fortfarande frågetecken att räta ut. Enligt Fig2 på första sidan är det tex glasklart var jag leder in radiatorkretsen
Tossegubbe: Jodå det har jag absolut funderat på och det kke kommer senare men det går ju att använda samma grundsystemoch bara bygga ut det, kommer att bygga pannrummet stort nog för att få plats med tugg och silo med. Tanken är att det ska bli ca 8x6m och byggt i parocvägg 200mm.
_ap_: [citat] 50mm, jag skulle vilja säga minst 2 x 50mm med skarvarna omlott.
rog_ohl: Det är sant, är plattan dåligt isolerad så kan en luftvärmepump vara ett alternativ Nja , reglerna kring det där är väldigt omfattande och finns att läsas om på skatteverkets hemsida, men ett förenklat utkast finns på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Boyta#Hur_man_delar_upp_ytan_p.C3.A5_boyta_och_biyta kanske kan förtydliga en del iallafall.. ;) /R
thewolf: Fast där vi pratar o nu fungerar nog inte. Om jag minns rätt så är det en kona som ska täta där. Kolla så att det inte några repor och se till att konan kommer rakt ner så den inte kommer snett... Tyvär allt jag kommer på nu. Annars får du byta termostat huset och böjen...
wikcu: Jag söker tips på vedspis i kombination med kamin. Tack för tips på lämpliga produkter ?
rog_ohl: om kärlet är anslutet med en separat ledning och inte typ hängande i systemet direkt så lufta vid kärlet ska du göra när systemtrycket är lägre än förtrycket, hänger kärlet i systemledning så blir det knappast någon luft i blåsan så det är nog inget problem där då... Kontrollera förtrycket i kärlet kan du bara göra om det är separerat från systemet oavsett aktuellt
MIXTRAREN: Min IVT 490 från 2002 har bara gått felfritt året runt.
drakhenke: här kanske http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/purmo-vertical.htm
rog_ohl: Har du för högt flöde så kan du få ett visslande/väsande ljud från elementet när termostaten öppnar, rätt otrevligt i ett sovrum på natten (personlig erfarenhet):o /R
-PC-: Nejdå, men det enklaste och mest rätta svaret utan gissningar skulle jag tro kommer från tillverkaren, men om du inte får tag på någon vettig person att tala med så är det ju svårt. Jag skulle provat att ringa eller mejla Jötul, någon allmän kontaktinfo borde väl finnas.
Poggan: Tack för positiva svar! Det känns ju lite tryggare nu! :) Jag har aldrig behövt fylla på mitt system, det bara tuffar på å går......... :) Funderar lite på luft/vatten, är sugen på en sån verkligen, men det är ju en nice investeringskostnad......pannan, röris, elektriker, höja lånet på huset....... Så det gäller ju å kunna räkna hem en sån investering på kortast möjliga
gluecifer: Ta en bild på elementet och åk till en smed eller annan slags smidesverkstad och hör vad dom tror. Låter ju spontant som ett slags vinkeljärn som håller i elementet både uppe och nere, och som skruvas i väggen ovanför elementet skulle funka? Kanske räcker med små metall konsoller som du sätter under?
Danne031: Det enda som fuktvandringen innebär är att du få en högre luftfuktighet. Vidare behöver du ändå tänka på hur du bygger upp väggar så att inget organiskt har kontakt med plattan och inte heller ytbehandla med sånt som inte andas, för då stänger du in fukten i väggarna med kondensering och mögel som följd. Fukt stiger konstant upp genom din platta, det är ju inte så att värme i
SCB: Det är inte alls roligt at elda en kökspanna direkt mot elementen. Så fort elden slocknar så blir det kallt! och det kommer alltid att vara kallt på morgonen, vi brukar ha en morgontemp på 9-14 grader i köket på vintern. Efter 10 år med kökspanna direkt mot elementen börjar ackumulatortanken krypa uppåt på önskelistan.
Bezt: Vad tror ni om 18mm till elementen? Är det en lagom dimension eller måste jag upp till 22mm för att vara på den säkra sidan?
exerg: Romotop "Sorbas" ca:23 000:-, "Cashin" som gjutjärnskamin ca: 27 000:-, Brunnerkamin som inbyggnads från 27 000:-.kan även förses med sten/keramvärme-lager (och fjärrkontroll) Nordic kamina 12 18 500:- Palazetti 50 -58000:-, och så naturlich "Wallterm" för 55000:-
v-g: Grundfos Alpha? Att du behöver en cirkpump för golvvärme är ett faktum hur många du behöver beror på installationen, kanske kan det väljas EN pump men av större modell men då kanske det även krävs grövre matarledning. Detta vet nog rörkrökarn.
Västerhaninge 17: Som en liten notis i kanten. Kallvatten till köket, en sträcka på ca 7 m ,är lagd i frigoliten. Så slangen är lagd med rör i rör med svart skumplast runt ,åvanför är det 50 mm frigolite.Sedan betongplattan .Ändock blir kallvattnet uppvärmt :mad: Vill jag ha kallt vatten o dricka får jag gå till tvättstugan (där vattnet kommer in i huset) Så värme sprids även i
Guzzi: Ok Bob, dags att svara så här något år efteråt... Jo, det vart allt lite kyligt fram på kvällen när de flesta var uppe på dansbanan eller stod och hängde ute i baren. Men det blev en sådan jäkla röjarskiva så det var aldrig något problem. Inhandlade 30 st Pläden Irma från Ikea + att vi hade några små elfläktar. Så de som ville sitta i tältet och surra kunde arrangera upp så
rogge_vvs: Har du inbyggd varmvattenberedare i spisen så är det ingen bra lösning utan du bör fixa en acktank och laddningskrets för att få ett någorlunda bra systemlösning. Hur gammal är spisen? Nästan lite missledande uppgifter och dolt fel vid denna försäljning, kläm dem lite och se reaktionen, jag tror du kan få lite kompensation för deras "svindleri"
Jan-Å: [citat] Ledsen, finns inga bilder och bor inte kvar i huset så det går inte att ta nya heller. Jag gjorde det här 1996, vi la bara spånet på gamla mattan (linolium tror jag) å sen laminat ovanpå. Inge isolering å sånt krafs :p:D ingen sa nåt om att det behövdes det är senare man upptäckt att det behöver isoleras under golvvärme. Jag la först alla skivor som hade frästa spår sen