4 871 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Uppvärmning av ca 100 kvm sal
Sida 1 av 2
Hej
Jag skulle behöva ha lite tips vilken uppvärmningssystem som kan vara lämplig för en att hus med en stor sal.
Vi börjar med att huset är idag ca 190 kvm och har 5 rum och kök.
I huset i dagsläget är det kakelugnar i varje utrymme förutom salen som är idag
det största utrymmet på ca 100 kvm och ca 4,8 m i takhöjd!!!
Den är helt extremt underbar dock värms upp av element vilket inte är så billigt.
Huset har idag ingen vattenburen värme utan vissa rum värms upp extra med el-element.
Jag har fösökt att forska runt lite och ha ett öppen sinne för vad som kan vara lämpligt i uppvärmningsväg. Montera bergvärme men då måste man komplettera med vattenburen värme samt acktankar= Dyrt
Om jag får välja så skulle det passa rätt bra med en sånn där enormt stor öppen spis som man kan se i gamla herrgårdar typ denna:
http://www.maklarhuset.se/Images/Objekt/900/3KPILF91QOTEGMND.jpg
Den är väldigt rätt för huset som vi är intresserade av men hur är verkningsgraden?
Sen har jag också funderat på ifall luftvärmepump kan vara ett alternativ för utrymmet? Eller pelletskamin istället för Eldstaden?
Det finns idag monterat lite fläktar i taket som får luften i rörelse och har även funderat på ifall man skulle kunna ha en ett par ventiler som släpper i den varma luften intill övervåningen på och så sätt kunna fördela värme bättre..
Vad tror ni är ett bra val? Vi har lite pengar undan lagda så vi skulle kunna investera en del... Sen fick jag höra att skorstenen dömdes ut pga läcka och då har säljaren
låtit montera rör i skorstenen som idag är godkänd för att kakelugnar.
Vad kostar det att bygga upp ett nytt skorsten eller/liknande eldstad som på bilden?
Mvh
Acke
Jag skulle behöva ha lite tips vilken uppvärmningssystem som kan vara lämplig för en att hus med en stor sal.
Vi börjar med att huset är idag ca 190 kvm och har 5 rum och kök.
I huset i dagsläget är det kakelugnar i varje utrymme förutom salen som är idag
det största utrymmet på ca 100 kvm och ca 4,8 m i takhöjd!!!
Den är helt extremt underbar dock värms upp av element vilket inte är så billigt.
Huset har idag ingen vattenburen värme utan vissa rum värms upp extra med el-element.
Jag har fösökt att forska runt lite och ha ett öppen sinne för vad som kan vara lämpligt i uppvärmningsväg. Montera bergvärme men då måste man komplettera med vattenburen värme samt acktankar= Dyrt
Om jag får välja så skulle det passa rätt bra med en sånn där enormt stor öppen spis som man kan se i gamla herrgårdar typ denna:
http://www.maklarhuset.se/Images/Objekt/900/3KPILF91QOTEGMND.jpg
Den är väldigt rätt för huset som vi är intresserade av men hur är verkningsgraden?
Sen har jag också funderat på ifall luftvärmepump kan vara ett alternativ för utrymmet? Eller pelletskamin istället för Eldstaden?
Det finns idag monterat lite fläktar i taket som får luften i rörelse och har även funderat på ifall man skulle kunna ha en ett par ventiler som släpper i den varma luften intill övervåningen på och så sätt kunna fördela värme bättre..
Vad tror ni är ett bra val? Vi har lite pengar undan lagda så vi skulle kunna investera en del... Sen fick jag höra att skorstenen dömdes ut pga läcka och då har säljaren
låtit montera rör i skorstenen som idag är godkänd för att kakelugnar.
Vad kostar det att bygga upp ett nytt skorsten eller/liknande eldstad som på bilden?
Mvh
Acke
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi har en 70 kvm stor sal med ca 5 m takhöjd i vårt fritidshus.
Förutom elpaneler så finns en stor ca 2 meter hög plåtkamin med en diameter på ca 60 cm. Tänk dig en stor cylinder. Rökröret går sedan i en kringla bakom kaminen innan det går in i murstocken.
Som uppvärmingskälla är den mycket effektiv. Vi värmer rummet från minus 10 till plus 20 på kanske 2-2,5 timme (då går det förstås en del ved).
Men kaminen kräver kontinuerlig eldning då den bara är en plåtcylinder. Den lagrar inte värme som en kakelugn.
Nu använder vi inte salen kontinuerligt utan värmer upp den vid behov. Vid längre kontinuerlig användning kör vi en kombination av kaminen och elpanelerna.
Förutom elpaneler så finns en stor ca 2 meter hög plåtkamin med en diameter på ca 60 cm. Tänk dig en stor cylinder. Rökröret går sedan i en kringla bakom kaminen innan det går in i murstocken.
Som uppvärmingskälla är den mycket effektiv. Vi värmer rummet från minus 10 till plus 20 på kanske 2-2,5 timme (då går det förstås en del ved).
Men kaminen kräver kontinuerlig eldning då den bara är en plåtcylinder. Den lagrar inte värme som en kakelugn.
Nu använder vi inte salen kontinuerligt utan värmer upp den vid behov. Vid längre kontinuerlig användning kör vi en kombination av kaminen och elpanelerna.
Öppen spis - verkningsgrad mycket låg 10-20% och ska betraktas mer som dekoration än värmekälla. Ska eldas kontinuerligt ( dag och natt?) om den ska ge värmen hela tiden. Dom tunga stenar kan lagra värmen men skorstensdraget kyler ner stenarna rätt snabbt när elden gått ut. Stänger man skorstensspjäll för tidigt - risk för kolmonoxidförgiftning.tdacke skrev:Om jag får välja så skulle det passa rätt bra med en sånn där enormt stor öppen spis som man kan se i gamla herrgårdar typ denna:
[länk]
Mvh
Acke
Luftvärmepump producerar värmen tills det blir ca -10 grader kallt ute och sen går elpatronen in och hjälper till - dyrt värma med el om man bor permanent i huset och norrut. Har man otur -hör man när den jobbar.
Pelletskamin med automatik sköter sej själv och kan hålla jämn värme i rummet även när man inte är hemma så länge det finns pellets i lager. Pelletskaminer har ingen charm, tycker jag. Pelletspriser går ständigt uppåt.
En stor , tung vedeldad kakelugn som lagrar värmen skulle passa bäst i ett gammalt hus, gissar jag
gaia
Jag skulle satsa på en stor luftvärmepump.
Gaia har lite fel när han säger att pumpen slår av vid -10grader och el patronen går in.
Dom flesta luftvärmepumpar har ett cop på runt och över 2 vid -15 grader.Alltså stoppar du in 1kw så får du ut 2kw
Satsa på en stor pump.Ex FUJITSU NOCRIA eller TOSHIBA POLAR RAS 16
Gaia har lite fel när han säger att pumpen slår av vid -10grader och el patronen går in.
Dom flesta luftvärmepumpar har ett cop på runt och över 2 vid -15 grader.Alltså stoppar du in 1kw så får du ut 2kw
Jag håller fullständigt med.Andreas_Hansson skrev:Jag skulle satsa på en stor luftvärmepump.
En värmepump gör att du rör om luften i rummet och utnyttjar varmluft från taket bättre också.
Ni kanske inte vistas i Salen dagligen heller. Då är det bra med en enkel och prisvärd utrustning. LVP blir perfekt.
Mats
I det här fallet är en luft/luft värmepump det bästa eftersom det saknas vattenburen värme. Det är heller inget som helst problem med så lite som 100 m2 trots höjden. Fläkten gör att varmluften når dit den ska.
Jag vill rätta dig angående bergvärme. Det behövs inga acktankar för bergvärme. Det viktigaste är att den inmattade effekten i systemet lätt kan tas ut i form av värme (radiatorer, konvektorer etc).
Jag vill rätta dig angående bergvärme. Det behövs inga acktankar för bergvärme. Det viktigaste är att den inmattade effekten i systemet lätt kan tas ut i form av värme (radiatorer, konvektorer etc).
Jag var och kikade på Energisparnords testanläggning i Tornedalen för någon vecka sen. Där gav en 10 kW luft/vatten värmepump (R410C) 6 kW vid -10 grader. Kompressorn drog då 2,2 kW. Jag har för mig att det var 55 grader i radiatorvattnet. De har kört den ner till -20 grader. En luft/luft värmepump borde gå ännu bättre eftersom den har bättre värmeväxlare.
Har granskat svaren en hel del och det verkar luta åt att montera Luftvärmepump i stora salen. Idag är det isolerat på vinden och i grunden samt monterat 3 glas fönster så förutsättningarna finns.
Min fundering är ifall jag ska investera i någon typ av komplettering eller utbyte av
uppvärmning mer i stora salen. Idag är det gamla elradiatorer, drygt 6 - 8st runt om.
Ska jag byta/montera:
*Nya elradiatorer
*Nya oljefyllda element
*En liten pelletsbrännare med kompletterande skorsten av stål upp till anslutningen.
Eller rent av bara enbart luftvärmepump?
Tack för all tips hitills
Mvh
Acke
Min fundering är ifall jag ska investera i någon typ av komplettering eller utbyte av
uppvärmning mer i stora salen. Idag är det gamla elradiatorer, drygt 6 - 8st runt om.
Ska jag byta/montera:
*Nya elradiatorer
*Nya oljefyllda element
*En liten pelletsbrännare med kompletterande skorsten av stål upp till anslutningen.
Eller rent av bara enbart luftvärmepump?
Tack för all tips hitills
Mvh
Acke