887 läst ·
7 svar
887 läst
7 svar
Gammal elradiator
Hej!
Huset jag bor i har idag bara direktverkande el med elradiatorer som jag har kompliterat med en luft/luft värmepump sedan två år tillbaka. Det finns dok några ställen med kallras där elradiatorer strör till vad som behövs.
Jag har nu funderingar kring dessa gammla elradiatorer som sitter i mitt hus.
De radiatorerna som sitter idag är ca 30år gammla och fortfarande fungerande. Min fråga är nu om dessa gammla radiatorer fungerar lika bra och har samma verkningsgrad som nya moderna radiatorer?
För mig låter det som att ny skulle vara bra mycket bättre men har inga kunskaper om detta.
Skulle vara tacksam för svar av någon med större kunskaper då jag funderar på att införskaffa ny om detta är en bra investering för elförbrukningen.
MVH
sumpen38
Huset jag bor i har idag bara direktverkande el med elradiatorer som jag har kompliterat med en luft/luft värmepump sedan två år tillbaka. Det finns dok några ställen med kallras där elradiatorer strör till vad som behövs.
Jag har nu funderingar kring dessa gammla elradiatorer som sitter i mitt hus.
De radiatorerna som sitter idag är ca 30år gammla och fortfarande fungerande. Min fråga är nu om dessa gammla radiatorer fungerar lika bra och har samma verkningsgrad som nya moderna radiatorer?
För mig låter det som att ny skulle vara bra mycket bättre men har inga kunskaper om detta.
Skulle vara tacksam för svar av någon med större kunskaper då jag funderar på att införskaffa ny om detta är en bra investering för elförbrukningen.
MVH
sumpen38
Det är inte möjligt att vidareutveckla en elradiator, den har redan 100% verkningsgrad.
Om 30 år kommer dina gamla element, om de fortfarande fungerar, vara lika bra som nya(om sådana fortfarande finns).
Om 30 år kommer dina gamla element, om de fortfarande fungerar, vara lika bra som nya(om sådana fortfarande finns).
Som jag ser det nu blir det inget byte av radiatorerna då det inte ger någon ekonomisk vinning. Möjligen kan det bli jämnare värme vilket skulle vara trevligt.
Då jag fortfarande är intresserad av att minska elförbrukningen och få jämnare värme vid de ställen med kallras har jag en annan fråga.
Istället för byte av radiatorer sätter jag in ytterligare en luft/luft värmepump och då helt enkelt stänger av radiatorerna.
Är det någon som har provat detta alternativ och även gjort en ekonomisk vinst med att ha två värmepumpar?
Info om huset:
Huset jag bor i är ett suteränghus i tre olika plan
på 137kvm där mittenplan är den del som är svårast att värma upp.
Jag förbrukar idag ca 16500kw/h per år.
Då jag fortfarande är intresserad av att minska elförbrukningen och få jämnare värme vid de ställen med kallras har jag en annan fråga.
Istället för byte av radiatorer sätter jag in ytterligare en luft/luft värmepump och då helt enkelt stänger av radiatorerna.
Är det någon som har provat detta alternativ och även gjort en ekonomisk vinst med att ha två värmepumpar?
Info om huset:
Huset jag bor i är ett suteränghus i tre olika plan
på 137kvm där mittenplan är den del som är svårast att värma upp.
Jag förbrukar idag ca 16500kw/h per år.
För att värmepumpen skall kunna värma mer än bara rummet den sitter i måste luften cirkulera. Bäst är om planlösningen är öppen. Om du i ett avskiljt rum har ett element som värmer till samma temperatur som där värmepumpen sitter så kommer detta element att stå för nästan hela uppvärmningen i detta rum. För att sprida värmen från värmepumpen bättre måste man antingen tillåta större temperaturdifferens eller forcera cirkulationen med fläktar.
Jag saknar egen erfarenhet av det, men det finns de på forumet som hävdar att om man skruvar upp tempen på värmepumpen tills det är drägligt i avlägsna rum så kommer detta att vara billigare än att värma dessa med elelement trots att medeltemperaturen i huset ökar.
Att sätta in en till värmepump i huset är givetvis också en lösning. Denna bör då sitta långt ifrån den första.
Erik
Jag saknar egen erfarenhet av det, men det finns de på forumet som hävdar att om man skruvar upp tempen på värmepumpen tills det är drägligt i avlägsna rum så kommer detta att vara billigare än att värma dessa med elelement trots att medeltemperaturen i huset ökar.
Att sätta in en till värmepump i huset är givetvis också en lösning. Denna bör då sitta långt ifrån den första.
Erik
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden