Hej!

Är på väg att investera i en braskamin, några frågor angående detta...

Jag har en frånluftvärmepump (Nibe Fighter 360P).
Jag har ingen separat dragen tilluft till den tilltänkta kaminen.

Jag får olika svar när jag frågar "hemmafixare" på jobbet.

Är det lämpligt att sätta in kamin utan tilluft?
Kan någon hjälpa mig med tips & råd hur jag ska göra.

Tack på förhand.

Just med mekaniska fläktar av olika slag är nog direkt luft till kaminen ett måste för att få riktigt bra funktion...;)...

Mvh

Om du har en torpargrund är det väll inga problem ,eller?
Har du cementplatta kan man andvända en yttervägg som man drar in/igenom ett rör för friskluft.

Jag har haft en Contura braskamin i ett hus med frånluftspump 360p. Det var inga problem med det. Den hade förvisso tilluft från utsidan men jag provade olika varianter med det spjället stängt och för mig fungerade det ändå. Lättast var det att tända med asklådan lite öppen och då tog den luften från rummet. I värsta fall får man öppna ett fönster på glänt någon minut om det skulle bli problem. Huvudsaken är att alla tilluftdon i samtliga är öppnade som de skall och inte är stängda för då blir det nog för mycket undertryck i huset.

Jag har också en 360p. Har braskamin utan direktluft till kaminen, funkar hur bra som helst. Håll friskluftsventilen som sitter närmast kaminen helt öppen bara under eldning.

Sen finns det ju en del att fippla med på pannan om du vill utnyttja värmen optimalt från kaminen, men det var ju inte din fråga...

Grejen med tilluft är väll att den uppvärmda luften ej skall försvinna ut genom skorstenen:rolleyes:

Ja fast med frånluftspumpar skapas ett undertryck i huset som kan medföra att det sugs in luft via skorstenen och då blir det svårt att tända en brasa utan att det röker in. Därför brukar det rekommenderas att man ansluter kaminen till ett rör från utsidan på huset.. Men självklart vill man inte att brasan suger ut den varma luften heller då elden slukar ganska mycket luft för att brinna bra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.