3 674 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Dåligt klös i golvvärme på övervåningen
Sida 1 av 2
Jag har en IVT 490 värmepump.
Denna matar min betongplatta på entreplan och övre plan som är träbjälklag. På undervåningen är det bra värme i golven men på övervåningen tycker jag inte att man känner värmen. Dock är det behaglig temperatur i innomhusluften.
På övervåningen så har man glesat och lagt plåtar på ca 70% utav golvytan och däri matat ut golvvärmeslangen. Ovanpå detta så ligger 13 mm golvgips och sedan 13 mm parkett.
Jag kan förstå att det är sämre värme i träbjälklaget än i en betongplatta men det är lite väl dåligt tycker jag.
Särskillt kasst är det i mitt badrum på överplan. Där ligger golvslangen direkt i flytspacklet och borde ge bättre effekt än i ett parkett golv. Detta golv är ikallt.
Jag har alla mina givare helt öppna i alla rum. Både under och övervåningen. Jag kör pumpen på 4.0 vilket enlligt IVTs manual är max vad man bör ha i en villa med golvvärme.
Någon som vet varför det är så här?
Denna matar min betongplatta på entreplan och övre plan som är träbjälklag. På undervåningen är det bra värme i golven men på övervåningen tycker jag inte att man känner värmen. Dock är det behaglig temperatur i innomhusluften.
På övervåningen så har man glesat och lagt plåtar på ca 70% utav golvytan och däri matat ut golvvärmeslangen. Ovanpå detta så ligger 13 mm golvgips och sedan 13 mm parkett.
Jag kan förstå att det är sämre värme i träbjälklaget än i en betongplatta men det är lite väl dåligt tycker jag.
Särskillt kasst är det i mitt badrum på överplan. Där ligger golvslangen direkt i flytspacklet och borde ge bättre effekt än i ett parkett golv. Detta golv är ikallt.
Jag har alla mina givare helt öppna i alla rum. Både under och övervåningen. Jag kör pumpen på 4.0 vilket enlligt IVTs manual är max vad man bör ha i en villa med golvvärme.
Någon som vet varför det är så här?
tonlu skrev:Jag kör pumpen på 4.0 vilket enlligt IVTs manual är max vad man bör ha i en villa med golvvärme.
QUOTE]
Är inte flödet för dåligt i slingorna eller slingorna ligger för glest, så får du höja till en högre kurva.
IVTs rekommendation om vilka kurvor manska använda stämmer inte alltid med golvvärme dimensioneringen och golvvärmeleverantörens uppfattningar.
Mvh/Abbe
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Är det inte bara så att du behöver justera om flödena i golvvärmefördelaren? Det finns ju strypventiler som skall justeras.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 272 inlägg
Det vet jag inte.drakhenke skrev:
Hur testar jag det? Räcker det att kolla på termometern som sitter vid fördelaren eller känna på inkommande rör? På undervåningen ligger det på ca 30 C men på övervåningen vet jag inte då det inte sitter några termometrar där. Dock känns inkommande rör opå under och övervåningen lika varma om man känner med handen.
Redigerat:
MEN, hur kommer det sig då att mitt klinker golv i badrummet på övervåningen där värmerören ligger i ca 3 cm flyspackel är iskallt. På undervåningen är ju golven varma då slangen ligger i betongen.Jenzza skrev:
"Läcker" bjälklaget så mycket värme nedåt då eller är det som Matss skriver. "Systemet behöver luftas"...
Hur styr du GV i badrummet? Har du en rumstermostat som står på 20 grader och det är 22 i rummet så kommer slingan att vara stängd oavsett golvtemp.
När jag skrev luft så förutsatte jag att sådana saker redan var utrett.
När jag skrev luft så förutsatte jag att sådana saker redan var utrett.
Japp om man har en sådan funktion så kan man ju inte få varmare golv.Matss skrev:
Jag har en mojäng på väggen som reglerar hur mycket magnetventilen skall vara öppen eller stängd (flödet). Denna har inga siffror på sig utan bara en streckad skala. Jag kör alla mina sådana på max, alltså helt öppna så att allt varmvatten flödar fritt i systemet.
Prova stänga alla ventiler på nedanvåningen. Kan ju vara så att pumpens kapacitet med nuvarande inställning inte räcker till för hela systemet öppet till max samtidigt. Naturligtvis tar då vattnet den lättaste vägen (vilket INTE är upp till ovanvåningen).