Hej,
jag har insett att jag *egentligen* inte vet riktigt hur jag skall göra för att återfylla värmesystemet. Det gäller vattenburet system, dels ett pelletseldat, dels ett där oljepannan går på el. Ett med pellets o expansion på vinden, ett med pellets och expansion i källaren, ett med elpatron o expansion i källaren.
Hur skall man göra med de slutna expansionskärlen? Vad jag förstår kan man pumpa dem med luft, hur gör man det lämpligast? Skall de vara vattenfyllda i övrigt? Hur uppnår man det isåfall? Hur får jag ur luften ur systemet?
Jag har förstås vissa funderingar själv, och brukar göra på ett visst sätt, men tänkte inte föregripa diskussionen utan efterlyser förslag på hur man gör 'rätt' från början. På samtliga tre system i olika hus så har jag svårt att få jämnt tryck, eller så släpper trycket.
jag har insett att jag *egentligen* inte vet riktigt hur jag skall göra för att återfylla värmesystemet. Det gäller vattenburet system, dels ett pelletseldat, dels ett där oljepannan går på el. Ett med pellets o expansion på vinden, ett med pellets och expansion i källaren, ett med elpatron o expansion i källaren.
Hur skall man göra med de slutna expansionskärlen? Vad jag förstår kan man pumpa dem med luft, hur gör man det lämpligast? Skall de vara vattenfyllda i övrigt? Hur uppnår man det isåfall? Hur får jag ur luften ur systemet?
Jag har förstås vissa funderingar själv, och brukar göra på ett visst sätt, men tänkte inte föregripa diskussionen utan efterlyser förslag på hur man gör 'rätt' från början. På samtliga tre system i olika hus så har jag svårt att få jämnt tryck, eller så släpper trycket.
när expansionskärlet är frikopplat måste du kolla så du har ett lagom tryck i det. sen fyller du med vatten och då kommer ju den luftfyllda blåsan att pressas samman till kanske hälften, detta är det sen som tar upp ändringarna i volym i systemet.
Boan skrev:
Mjaha... Men hur vet man vad som är lagom tryck? Och 'den luftfyllda blåsan', skall det vara luft på den sida av blåsan som är mot radiatorkretsen (i motsats till den sida som är mellan blåsan och insidan av expansionskärlets metallvägg)? Om så, vad är det då som hindrar att den luften åker iväg med ut i radiatorkretsen, om expansionskärlet som i mitt fall är monterat vinkelrätt ut från väggen?
Jag tänker mig att det ser ut såhär i genomskärning:
M L G V G L M
där
M = expansionskärlets metallhölje
L = luft under 'lagom' tryck
G = gummiblåsan
V = vattnet i värmesystemet
Skall det vara luft även där jag satt V som i vatten enbart?
Slutligen vill jag tacka för att du hjälper till att skina ljus över detta mysterium!
Klicka här för att svara
