Goder afton.

Klurar på värmesystemet i ett hus som jag funderar på att köpa (bjuda på iaf).

Ett 1 ½ plans med källare, byggt 1936. Ingen tilläggsisolering gjord. Original fönster. Det finns vattenburen värme i hela huset. En olja/el-panna som idag eldas med Pellets. Finns också en stor braskamin på första våning.

Nu till min fundering. Det finns även en luft/luftvärmepump installerad som sitter i hallen, där också kaminen står. Jag tyckte att detta verkade lite skumt och frågade mäklaren som först svarade att familjen faktiskt hade sänkt sina uppvärmningskostnader med pumpen. Några dagar senare så berättar mäklaren att familjen hade fått pumpen av släktingar (inget dyrt märke) och installerat det helt enkelt, "det var ju så folk gjorde numera", typ. Och vad jag förstår kör de med den men har inte riktigt koll på om det ger bättre eller sämre ekonomi.

I mitt huvud kan inte en värmepump ge bättre ekonomi än att elda med Pellets. Jag har visserligen ingen erfarenhet av pellets men tycker det säger sig självt. Eller?

Visst kan jag tänka mig att den fläktar runt värmen från kaminen bra iofs. Men det är ju inte så snyggt att ha en sån där makapär hängades på väggen både inne och ute.

MVH

H
En bra luftvärmepump ger minst lika billig värme per inmatad kilowatt som bergvärme.Idealiskt att ha en luftvärmepump som komplement till pellets.
Pelletsvärmen blir klart dyrare än värmen från luftvärmepump men ger värme i elementen och varmvatten.
Nu kan det kanske vara ett billigt fabrikat som man monterar själv med snabbkopplingar men visst ska den sänka uppvärmningskostnaden märkbart idag när elpriset är så ovanligt lågt.

Beroende vad det är för panna och brännare så ska även med dagens rekordlåga elpris pelletsvärmen kosta ca. 65% av kostnaden för direkt eluppvärmning.

holmertz skrev:
En bra luftvärmepump ger minst lika billig värme per inmatad kilowatt som bergvärme.Idealiskt att ha en luftvärmepump som komplement till pellets.
Pelletsvärmen blir klart dyrare än värmen från luftvärmepump men ger värme i elementen och varmvatten.
Nu kan det kanske vara ett billigt fabrikat som man monterar själv med snabbkopplingar men visst ska den sänka uppvärmningskostnaden märkbart idag när elpriset är så ovanligt lågt.

Beroende vad det är för panna och brännare så ska även med dagens rekordlåga elpris pelletsvärmen kosta ca. 65% av kostnaden för direkt eluppvärmning.
Vad menar du med att pellets är klart dyrare än en luftvärmepump?

Har Du ett vattenburet system redan draget är det förmodligen mest ekonomiskt att använda det, luft/luft pumpar verkar fungera bra av döma av de jag "ser" i min omgivning så den kan säkert bidra. "Min" elektriker värmer sitt 80 m2 garage med 2 luft/luft pumpar, fungerar kanon enl. han, svägerskan har installerat en sån och eldar nu pannan mest för varmvatten vilket verkligen imponerar.
Jag har för många pelletseldare som är missnöjda i min omgivning för att det nånsin ska vara aktuellt att installera. Elda med ved kan jag tänka mej att göra igen men aldrig pellets, sen vet jag att det finns pelletsanläggningar som fungerar bra men "felprocenten" verkar ligga för högt.

H
Grytis skrev:
Vad menar du med att pellets är klart dyrare än en luftvärmepump?
Ja värme från pellets är idag klart dyrare än värme från l-l pump.

Jan-Å skrev:
Elda med ved kan jag tänka mej att göra igen men aldrig pellets, sen vet jag att det finns pelletsanläggningar som fungerar bra men "felprocenten" verkar ligga för högt.
Nu var det ju inte frågan om att installera pelletsanläggning utan att använda en.
Slarviga installatörer och gamla omoderna brännare har givit problem för många. Lär man sig sitt pelletssystem och optimerar det själv så är det betydligt enklare än att krångla med ved.
De som har minst problem är de som installerat sina brännare själv för de kan sina system från grunden.

Jan-Å skrev:
Har Du ett vattenburet system redan draget är det förmodligen mest ekonomiskt att använda det, luft/luft pumpar verkar fungera bra av döma av de jag "ser" i min omgivning så den kan säkert bidra. "Min" elektriker värmer sitt 80 m2 garage med 2 luft/luft pumpar, fungerar kanon enl. han, svägerskan har installerat en sån och eldar nu pannan mest för varmvatten vilket verkligen imponerar.
Jag har för många pelletseldare som är missnöjda i min omgivning för att det nånsin ska vara aktuellt att installera. Elda med ved kan jag tänka mej att göra igen men aldrig pellets, sen vet jag att det finns pelletsanläggningar som fungerar bra men "felprocenten" verkar ligga för högt.
blanda olika fabrikat, dåliga produkter och en obrydd rörkrökare är fel procenten på pellets anläggningar. jag lovar dig att det finns väldigt bra anläggningar.

Luftvärmepumpen är inte klart billigare än pellets om du jämför över hela året.

Väcker min egen tråd till liv igen. Vi köpte huset och nu står jag snart alltså inför faktumet att ha vattenburet med pellets och L/L-värmepump. Se första inlägget.

Säljarna berättar att de inte har en aning om de tjänar på att använda pumpen, utan har kört med den av bekvämlighetsskäl. Inomhusdelen verkar sprida värmen bra men min fråga är ju mer om det är ekonomi i det eller inte. Är lite "allergisk" mot (o)ljud i onödan och vill heller inte förbruka mer el än vad som behövs.

Någon som har ungefär samma förutsättningar och som laborerat fram vad som ger bäst ekonomi?

jag har pellets luft/luft vp & nyligen en braskamin
det jag har kommit fram till är att ner till - 8 10 så är vp billigare än pellets, men vp når inte hela huset jag har 1½ plan med källare vp sitter i vardagsrummet

L/L-VP är klart billigare än pellets vår/höst (DVS innan det blir för kallt ute så COP sjunker till fjuttiga 2 eller lägre). Dessutom sjunker ju inte bara effektiviteten (COP) då det blir kallare ute utan även själva effekten minskar kraftigt. Så när det är riktigt kallt ute så behöver du pelletsen, men så länge luftpumpen "räcker" så kör på den.

Vill du räkna på kostnaden själv så om elpriset är 1kr/kWh så blir
L/L vid COP 4 = 25öre/kWh
L/L vid COP 3 = 33öre/kWh
L/L vid COP 2 = 50öre/kWh

Pellets ligger på sådär 65-75öre/kWh

Nackdelen med L/L o L/V -VP är att de inte duger till när det blir riktigt kallt ute (och värmen behövs som bäst), Men när det är halvkalt ute är de effektivare än nästan allt annat.

Du har inte sagt vilken luftvärmepump som sitter monterad. Också om det är en billigare sort med snabbkopplingar som man monterar själv så får du billigare värme med den än med pellets.
Blir det nedåt 15 minusgrader eller tidigare om du får stora problem med avfrostningen så stäng av den och låt pellets ta de kalla perioderna.
Som temperaturen är just nu har du även med en billig pump mindre än halva kostnaden för värme från pumpen än från pellets.
Har du förresten fått ordning på pelletseldningen?

Tack för alla snabba svar. Börjar att känna mig övertygad att familjen som säljer huset gjort ett vettig val.

Jag kände inte igen märket på pumpen, antagligen ingen dyr variant, men verkar åtminstone vara av inverter-typ. Har för mig att det började på P, ett svart märke som var lite högre på begynnande och avslutande bokstav. Någon som känner igen det? :)

Vi flyttar ju inte in förrän i mars 2010 så jag är tidigt ute, men jag vill gärna ha lite koll på saker och ting inför livet i det nya huset. Lär nog återkomma om pelletseldning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.