Hej!

Jag har en stuga på ca 40 kvadratmeter (3 r.o.k) som står på plintgrund. En kombination av halvdålig isolering och stora fönsterytor gör att elementen (totalt 2400 W är påslagna nu) går en stor del av tiden nu när det närmar sig nollan på termometern. Med dagens elpriser blir det, som ni förstår, dyrt i längden.

I köket har jag en vedspis som värmer bra men problemet har tidigare varit att värme också stannar där. För att sprida värmen tog jag upp ett 102 mm hål i väggen mellan kök och vardagsrum och monterade en relativt tyst badrumsfläkt kopplad mot en termostat som sitter på köksväggen.

Jag hade inga större förhoppningar då fläkten befinner sig ganska långt bort från delen i vardagsrummet där man oftast befinner sig och trodde även att räckvidden skulle vara ganska begränsad. Döm av min förvåning när värmeflyttaren mer eller mindre täcker upp för elementen i vardagsrummet (2x1000W). Det ena går inte alls och det andra (i andra änden av vardagsrummet) går på kanske max 10-20% av tiden. Jag har inte gjort någon ekonomisk kalkyl men får man bara tag på hyfsat billig ved så kan det nog vara ett bra alternativ. Förutom det så tillför ju eldningen i vedspisen en viss mysfaktor... :)

Värmeflyttaren är ett eget hopkok av en badrumsfläkt för 500:- från Clas Ohlson samt en termostat för 230:- från Kjell&Co. Just nu är det 2 grader ute och den del av rummet som är längst bort från utblåset har 21.3 grader vilket känns mycket bra då nästan enbart vedspisen står för uppvärmningen.

• IMG_0494_s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
macher och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.