Värme allmänt
rog_ohl: Devisen är "som man frågar får man svar" ;) Lycka till med ditt nygammla element :) /R
Mikael_L: Man ska INTE göra ett tekniskt system mer krångligt än absolut enklast möjligt, ifall man inte har MYCKET goda skäl till det. Allt går sönder, och för varje ny finess halveras tiden till nästa failure, typ ... :o Men intressant tanke iaf. På vintern, när KB är kallast har man mest nytta av restvärmen från K/F. På sommaren när KB är varmast har man ingen nytta av restvärmen från
svartöra: Återvinning 40%, vad får du det ifrån? En flvp återvinner säkert mer än 100%, eftersom den kyler ner frånluften till lägre temperatur än omgivningen under 3 årstider av fyra, men det är i och för sig riktigt att det inte finns så mycket energi att hämta i frånluften. Så den totala besparingen blir kanske 40%. Vill man ha bättre, får man betala mer, för t ex luftvatten-vp eller
Mich: Det finns en guide på Uponor/Wirsbo hemsida som kanske kan hjälpa till lite. En beställningslista fås med artikelnummer.
thewolf: Tacka vet jag fjärrvärme... Senaste gången jag kollade till pannan var nog för 2-3 månader sedan och det var bara för att jag kände för det :-D
thomasahl: Jag skruvar ut returventilskruvarna på två av radiatorerna och låter vara över natten får vi se om något händer. Tack för hjälpen alla!
Avemo: Vad jag förstår så mäter termostaten temperaturen i golvet och inte luften. Detta borde väl göra anläggningen värdelös till att reglera temperaturen i hela utrymmet? Om jag mäter resistansen mellan trådarna ut ifrån termostaten är det 39 ohm. Innebär det att golvet värmer med max 1350W eller ändras resistansen med temperaturen? (230 x 230 / 39 = 1356) Som tillfällig lösning har
niblom: Hej, har köpt en liten elpanna http://www.varmebaronen.se/html/ve_4.html Som jag skall koppla till 70kvm golvvärme. Hur tjocka bör rören vara mellan panna och fördelaren? Det är 25R på fördelaren och 20R på elpanna. jag hade tänkt typ 20mm pristol. /N
Åspel: Ja tanken va att använda Termomatik K men jag antar att jag behöver en ganska grov kulvert när jag skall pumpa hetvatten så långt, kulvert är ju inte gratis direkt. Det jag vill veta är hur grov kulvert jag behöver, och hur man räknar ut detta?
tdacke: Hej Roger Pannan är en 35kw har jag för mig och skickar in sammanlagt ca en skottkärra med ved delat på 2 tillfälle beroende på temperaturen. Men nu har jag fått en annat bekymmer dock med lite långt inlägg men känns allvarligt... http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/127885-tappar-all-tryck.html#post927326 Är tacksam för all hjälp:) Mvh Sckr
DeEss: Har han glömt öppna kranen? Sitter en skruv under en plugg vid utloppet... Eller för lite vatten i exp.kärlet? //Daniel
cheetah1: Du kommer inte få ut värmen i rummet om du ställer nåt stort och otympligt framför. Rekommenderas inte. Å andra sidan antar jag att elementet sitter under ett fönster, och under fönster tycker jag inte att man ska ha bänkar överhuvud taget.
gorran: Hej Vi har vattenburen golvvärme i både hall och toa. Vi har en frånluftsvärmepump som uppvärmningskälla. Vårt problem är att vi inte få ut ngn värme från denna sommartid men skulle vilja ha lite komfortvärme på toan åtminstone. Funderar på att komplettera golvvärmekretsen med någon form av elpatron så att man får lite värme på golvet. Är det någon som har ngn liknande
larsg: Fritidshus berörs normalt inte. http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Energideklaration/Byggnadagare/Vlka-byggnader-berors/
Snurrepurran: Vi har köpt ett hus byggt 1974. Kaminen i huset verkar dock vara äldre, men i otroligt bra skick enligt sotaren. Tänkte bara kolla om någon av er känner igen den och kan tidsbestämma den någorlunda. Vi har fått en åsikt om att den kan vara från förra sekelskiftet och från Norge. Någon som vet? Bifogar en bild!
trillat: Jag värmer upp 200m3 med en gammal norrahammar kökspanna och 500 liters acctank elda från 16.00-20.30 när det är -5 .
Smeagol: Kanske felaktig rubrik men jag har en fråga angående styrning av bergvärme. Bor i ett hus fr. 1974 där förra ägaren installerade en bergvärme pump av märket CTC . Jag kan välja att styra min pump på en kurva eller på inomhus tempen. Har två stycken sensorer uppsatta en i källaren på en vägg och en på ute vägg. Min fråga är när jag försöker att ställa om pannan till att
razza77: Tack för alla tips,har nu beställt en innegivare, så jag återkommer med vad jag tycker. Mvh
mexitegel: De fläktkonvektorer som kan användas till både värme och kyla är sk. 4-rörs. Det innebär att det egentligen är två element och en fläkt. Ett för kyla och ett för värme... Du behöver då inte någon värmeväxlare heller utan du kör brinen (kylvätskan till borrhålet) direkt till fläktkonvektorn. Annars får du väl sätta nån form av växelventil som du slår över på sommaren,
jeppeknaster: http://www.vvs-boden.se/lkgolvvrmeminikretsventilm5-p-3678.html
prototypen: Det där med vanttork, låt barnen göra som det verkar sitta i generna, släng allt på golvet. Med golvvärme så torkar vantar och mössor bara bra. Protte
cheetah1: det lilla stigtet som sticker ut ska man kunna trycka in, sen ska det fjädra ut igen.
callemoj: Ingen som har några synpunkter? Kanske ska köra på en CZ då? Eller är jordvärme den klokaste lösningen? Ingen som har lite input i ämnet :D
kamran77: Hej... om du menar röret på den nya expansionskärlet så är det skvallerröret... Det är bockat ner till golvet nära golvbrunnen.
giantvalley: Om du har ett slutet expansionskärl i källaren har du ett så kallat trycksatt system...
rog_ohl: Intressant, mycket intressant, och säkert blir det billigare även om man köper plattvärmeväxlare, en solvis TVA kostar kring 8000kr! Fördelen med en TVA är att den stör inte skiktningen i tankarna, men nackdelen är att den kräver högre temperatur från tanken och det är variation i tappvattentemperaturen beroende på tappflöde och variation beroende på tillgången på varmvatten i
knekten: Mina gjutjärns bastarder sticker ut ca 30mm från fönster brädan,brukar aldrig ha kondens på fönstret.I köket med golvvärme kan det va lite kondens på fönstret på morron på tidig höst,dock så brukar det försvinna så fort dagen gryr..:)
gaia: [citat] det ska vara radiatorer som har stor yta. Finns såna som är byggda av 1,2 eller 3 ihoppsatta paneller. Sök på sidor som säljer radiatorer och kolla om dina är tillräckligt stora och kan avge nog med värme som behövs för rummet ..... Om nipplar inte sitter fast och ingen fel på cirkulationspump .... kolla om vattenrör in till radiator på övervåningen är lika varm som på