6 468 läst · 5 svar
6k läst
5 svar
Hur dimensionera kulvert???
Hej
Jag skall dra en kulvert från stora huset till flygeln med värmevatten och tappvarmvatten. kulverten blir cirka 15 m lång plus sträcka i boningshuset som är cirka 8 m och tappvarmvatten ledning i flygeln som är cirka 5 m.
Hur dimensionerar jag kulverten?? Skall jag ha VVC pga sträckan? Hur ser en VVC-installation ut, nån som har nån länk till en bra sida???
tacksam för svar, det börjar bli kallt...
Jag skall dra en kulvert från stora huset till flygeln med värmevatten och tappvarmvatten. kulverten blir cirka 15 m lång plus sträcka i boningshuset som är cirka 8 m och tappvarmvatten ledning i flygeln som är cirka 5 m.
Hur dimensionerar jag kulverten?? Skall jag ha VVC pga sträckan? Hur ser en VVC-installation ut, nån som har nån länk till en bra sida???
tacksam för svar, det börjar bli kallt...
Vad skall du försörja med värmedelen? element,effekt, antal?
Med ett delta T på 20˚C (90˚C - 70˚C) och ett flöde på 1 m/s
räcker följande diametrar på kulverten till:
Nominell diam 20mm = max 25kW
Nominell diam 25mm = max 44kW
Om man antar att flygeln är cirka 80kvm och har medeltakhöjd på 2,5 så blir det 200kbm
luft som skall värmas.
Eller vilka mått du nu har...
Normalisolerat hus ~30w kbm för att vara på den säkra sidan.
200*30= 6000watt = 6kWh
Förluster i kulverten kanske 25w/meter
25*15=375w
då räcker ju 20mm kulvert gott och väl
En installation med vvc ser ut som så att man cirkulerar tillbaks varmvattnet till ingången i vvb, växlare, slinga etc. från änden av kulverten eller lämpligt ställe. Till detta andvänder man en cikulationspump avsedd för endamålet.
Hoppas du blev lite klokare på detta...
Med ett delta T på 20˚C (90˚C - 70˚C) och ett flöde på 1 m/s
räcker följande diametrar på kulverten till:
Nominell diam 20mm = max 25kW
Nominell diam 25mm = max 44kW
Om man antar att flygeln är cirka 80kvm och har medeltakhöjd på 2,5 så blir det 200kbm
luft som skall värmas.
Eller vilka mått du nu har...
Normalisolerat hus ~30w kbm för att vara på den säkra sidan.
200*30= 6000watt = 6kWh
Förluster i kulverten kanske 25w/meter
25*15=375w
då räcker ju 20mm kulvert gott och väl
En installation med vvc ser ut som så att man cirkulerar tillbaks varmvattnet till ingången i vvb, växlare, slinga etc. från änden av kulverten eller lämpligt ställe. Till detta andvänder man en cikulationspump avsedd för endamålet.
Hoppas du blev lite klokare på detta...
Tack det var snabbt och detaljerat!
Det är ett rätt litet hus, cirka 50 kvm golvyta med ett loft ovanför, loftet behöver inte värmas. Det är lågt i tak, cikrka 2,20 så det är typ 110 kbm som skall värmas. Huste är i timmer med tilläggsiolering så jag tror det är rätt ok. I botten planet är det ett stort rum samt ett mindre duschrum. Jag räknar med två-tre radiatorer i bottenplanet samt en större handdukstork i duschrummet (det finns elvärme i golvet som jag tänkte fortsätta att använda av komfortskäl).
Värmekällan är en markvärmepump så det är låg temp på värmevattnet, vet inte riktigt hur det funkar med kulverten, det blir ju lägre temp än 90 grader.
Det finsn elektriks golvvärme i hela huset och den räcker för att hålla värmen. Enligt uppgift är det 3 kW installera.
Det är ett rätt litet hus, cirka 50 kvm golvyta med ett loft ovanför, loftet behöver inte värmas. Det är lågt i tak, cikrka 2,20 så det är typ 110 kbm som skall värmas. Huste är i timmer med tilläggsiolering så jag tror det är rätt ok. I botten planet är det ett stort rum samt ett mindre duschrum. Jag räknar med två-tre radiatorer i bottenplanet samt en större handdukstork i duschrummet (det finns elvärme i golvet som jag tänkte fortsätta att använda av komfortskäl).
Värmekällan är en markvärmepump så det är låg temp på värmevattnet, vet inte riktigt hur det funkar med kulverten, det blir ju lägre temp än 90 grader.
Det finsn elektriks golvvärme i hela huset och den räcker för att hålla värmen. Enligt uppgift är det 3 kW installera.
Här är lite grejjer som kanske skulle passa dig...
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1550
samt
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=678
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1550
samt
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=678
Tack för hjälpen, nu går vi igång med projekteringen,.....
Klicka här för att svara