1 950 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Flytta luft från vardagsrum
Har ett litet problem. När jag eldar i min braskamin så stannar all luft kvar i vardagsrummet. Nu hade jag tänkt lösa det genom att sätta 2st fl'ktar ovanför / snett bakom kaminen som drar ut luft i hall och kök.
Är detta ett rätt tänk?
Vilken typ av fläkt bör jag ha? Den måste vara ganska tyst.
Bifogar en bild på hur min undervåning ser ut och var tjag tänkt placera fläktarna så får ni gärna komma med åsikter.

Är detta ett rätt tänk?
Vilken typ av fläkt bör jag ha? Den måste vara ganska tyst.
Bifogar en bild på hur min undervåning ser ut och var tjag tänkt placera fläktarna så får ni gärna komma med åsikter.

Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det förekommer redan en värmeförflyttning mellan entre o v-rummet och som tom är större än det du åstadkommer med en vanlig sk värmeförflyttare. Håll lågan på ett stearinljus i överkant på dörröppningen och jämför det med luftströmmen vid golvet.Det är bara för lite eller kaminen mao ger momentant för hög effekt. Oftast är det effektivare att blåsa in svalare luft från hallen än att blåsa värme från v-rummet. Prova med en bordsfläkt för 99:- från Rusta och läs vidare på www.brattnebruk.se Faq
Jag vet inte hur mycket en paxfläkt låter, men annars så är väl datafläktar ganska tysta och billiga,
Planlösningen och den tjocka mittväggen påminner om ett Hjältevadshus, kom i så fall ihåg att du måste sätta ett rör igenom väggen, annars blåser du ut en massa värme mellan modulerna,
Vilket jag just kom på att det kanske inte är en dum ide, hela mittväggen skulle iså fall kunna bli något varmare,
I köket har du väl dessutom frånluft i taket, det kanske är bättre att satsa på att få ut värmen i hallen, och hoppas på att frånluftsystemet drar ut värmen mot kök och groventre..
Jag ser att exerg hann före, och det är ju en enklare och bättre väg att prova sig fram..
Planlösningen och den tjocka mittväggen påminner om ett Hjältevadshus, kom i så fall ihåg att du måste sätta ett rör igenom väggen, annars blåser du ut en massa värme mellan modulerna,
Vilket jag just kom på att det kanske inte är en dum ide, hela mittväggen skulle iså fall kunna bli något varmare,
I köket har du väl dessutom frånluft i taket, det kanske är bättre att satsa på att få ut värmen i hallen, och hoppas på att frånluftsystemet drar ut värmen mot kök och groventre..
Jag ser att exerg hann före, och det är ju en enklare och bättre väg att prova sig fram..
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Mittväggen förutsätter jag redan är varm, samt att den inte är helt tät i dörröppningar, om det är ett Hjältevad,
Du har rätt, det kan troligen vara helt förkastligt, jag har lite otur när jag tänker ibland,
Men isåfall desto viktigare att sätta ett rör igenom väggen
Du har rätt, det kan troligen vara helt förkastligt, jag har lite otur när jag tänker ibland,
Men isåfall desto viktigare att sätta ett rör igenom väggen
Mäster:
Du är nära, men ett Hjältevad är det inte. Det är ett Modulenthus.
Självklart så hade jag tänkt montera ett rör och inte blåsa luften ut mellan väggarna.
exerg:
Intressant, skall testa detta samt läsa det du postade.
------
Är min idé helt bortkastad menar ni?
Du är nära, men ett Hjältevad är det inte. Det är ett Modulenthus.
Självklart så hade jag tänkt montera ett rör och inte blåsa luften ut mellan väggarna.
exerg:
Intressant, skall testa detta samt läsa det du postade.
------
Är min idé helt bortkastad menar ni?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden