Värme allmänt
Vispen74: [citat] Nä, visst. VVSaren föreslog redan från början att köra torkarna på slinga av något slag vintertid, och kompletera med elpatron (har för mig att jag har Swedbergs) på sommaren. Vill dock helst ha nytta av värmepumpen till detta året runt, men jag verkar få ge mig!
peter.holm: Har lagt ner slang på garageuppfarten och ska nu koppla den till fjärrvärmen för att hålla isfritt på vintern. Är det en sådan här mojäng jag skall ha då (Tappvarmvattenautomat)? http://sfinxsolar.e-butik.se/?cat_id=49&head_id=47
Ville_Vessla: Tror ni att det är en ack till en vedpanna eller? Antingen är det ju en VVB eller en tank kopplad till VP/Pellets/El/Sol(möjligen en vedpanna som spets/sekundär). Normal storlek på sådan är 300-500l så storleken är fullt normal. Det som denna ska vara bra på är väl att den automatiskt anpassar på vilken höjd värmen laddas in utan nån extern styrning.
rog_ohl: Jag kan tänka mig att det gå bra att ha 2 tankar på olika våningar om man seriekopplar dem, skiktning i tankarna med ett parallellkopplat system har jag svårt att se att det ska fungera med så stor nivåskillnad
gaia: [citat] Om radiatorvatten ut är 35 grader så är det väl stora generösa radiatorer och kommer att fungera med jordvärme. Satsa inte på pellets. Ingen vet om det kommer att funka med den gamla pannan + pellets. Dyr installation med ny panna och allt runt omkring, kan bli dyrt i drift, mycket teknik som man ska ta hand om om det inte fungerar tillfredställande. Tro mej att det är lättare
Mats Bengtsson: [citat] Om du tittar tidigt i den här tråden hittar du u-värdet definierat som det värde som gångat med antalet kvadratmeter och antalet gradskillnader definierar hur mycket effekt du behöver. Teoretiskt kommer man fram till u-värden genom att räkna på isoleringsmaterial i väggar, fönster, dörrar och för varje yta utåt se vilka värden man har. Men om du bara skall ha värdet för
Bezt: Tycker alltid det är skumt med datorgjorda bilder istället för foton, har de ingen riktig produkt att visa upp?
GK100: Ok, bara att provstrypa då. Där det finns förinställningsmöjlighet är det nog bättre att använda den, annars minskar ventilens auktoritet. Är du säker på att pumpen funkar som den ska? Borde inte skapa störande ljud vid så låga tryck.
henrik petersen: Hej Det är helt säkert att du har nytta av en vattenmantlad kamin. om du orker hålla på med ved och eldar varje dag i vinterhalvåret är det väl närmare en fråga om du har nogon nytta av jordvärmen, jämnfört med priset. Och ja du behövar en acktank om det inte är en inbyggt i vp 500-750L är lagom for en ca 20kw kamin. Henrik
Tiger79: Tack för alla dina svar :-) Borde kunna gjuta 50mm på neder våningen med eps. Har enrörssystem så det får bli L12-10 till övervåningen. MVH
rog_ohl: Jo, har dom kommit upp i ansenlig ålder bör dom kanske bytas ändå, termostaterna kostar ungefär 2000:- om du väljer den enklaste standardmodellen (fulast), så en motorshunt blir inte just dyrare ändå, men komforten blir överlägsen sedan man balanserat in elementen på returventilen, alltid rätt temperatur i alla rum året runt = sparar pengar, och har du enkelrörsystem ska du inte
Yrrol: Ifall någon hamnar i liknande läge så kan jag ju nämna ett svar på min fråga; Jag skulle inte inte stänga av huvudkranen för att sedan lossa rören och sätta täckbrickor på dem utan VVS butiken gav ett annat råd som resulterade med att jag inte behövde köpa brickor; nämligen, att... 1. Vid punkt 1 på bilden så döljs det en avstängare till inkommande vatten, stäng denna. 2.
thewolf: dra om rören! Jag tror det blir mycket bökigare och dyrare att börja med andra konstiga lösningar.
mandus: Frågan lyder: Spelar det någon roll, med tanke på flödet, om jag monterar returventil bakvänt, med flödesriktning enligt bild?
Repaterion: Ja då har man mer eller mindre bestämt sig för en Lohberger nu är det bara modellen då ZEH90 eller 110 vad nu den största skillnaden är förutom att den ena är 200mm bredare ;) Det är inte så att någon har en prislapp på dessa? har kollat en del men hittar inget.... Men nu till en annan fråga och det är så att jag jagar en ack.tank helst i modellen strömnäspannan då jag redan
rog_ohl: Jo, jag har föreställt mig att det bör vara på det viset (utan att veta) om man resonerar logiskt (min logik iallafall) :rolleyes:
spolslang: Tänkte köpa ny vedpanna o konvertera oljetanken till acktank. I dag går vattnet igenom systemet innan det värms i pannan. Det måste väl vara effektivare att leda vattnet genom pannan innan det går ut i huset?:rolleyes:
rogge_vvs: Ja det funkar utmärkt, här har du lite tips http://www.nordic-trabygg.se/varme/produktoversikt.htm#Vattenmantlade_energikallor Kostnad 70-110k
rogge_vvs: Det är samma typ av "tekniktank" som alla andra tillverkare har så den duger säkert bra. Måtten har du på hemsidan http://www.varmebaronen.se/html/elomax.html
rogge_vvs: Hur stort är huset, när är det byggt, var i landet?
Norrlänning: Tror att jag hittat felet.:) Verkar finnas luft kvar i något rör även om det kommer vatten i luftskruvarna.:confused: Måste lufta mera.:D
MathiasS: Ok, klen och snål.;) 25mm slangen passar nämligen i samma skyddsrör jag har till all annan slang i installationen (utom 15 mm pexen) så jag slipper köpa en extra rulle skyddsrör där merparten blir liggandes... Men det är faktiskt inte speciellt roligt att kallbocka 32mm slang och trixa in den i en vanlig regelvägg.
Göran.W: Jag har en gamal kamin i köket som blir ordentligt varm, för att inte tala om rök röret. Jag tog mig tid att förklara för barnen när dom var 3-7år vad som kunde hända om dom tog på den. Dom har aldrig varit i närheten av att bränna sig. Minstingen som är 6år nu har har lagt ved i kaminen sen hon var 3år och då under uppsikt så klart. Barn är väldigt förståndiga och kloka om
andra_huset: Vi kanske har varit lite smala i vårat tänk. Jag omformulerar frågan. Vilken uppvärmning är bäst om man tittar på alla alternativ som finns? Jag har hört talas om Luft/vatten.
Tovelainen: Har inte kommit mig för att ta in fler offerten än, men det låter onekligen smartast att göra det. Den leverantör som gav mig priset är den som vi "alltid" anlitat och jag tror han är rätt säker på att få jobbet vilket pris han än sätter.
sebsv211: Tack för svaren, skönt att få bekräftat att man tänker i rätt banor :D holmertz: Det är en kopparbalja i pannan och precis som du skriver funderade jag på hur den mår av att helt plötsligt köras tom. Och ja, en ny panna vore gött, men jag hoppas kunna köra på den befintliga 2-3 år till.
prototypen: Det är bara att gratulera, oftast vinner teknik över råstyrka i sådana lägen. Det är hävstången, vad man vinner i kraft förlorar man i väg. Protte
_ap_: finns ju även pannor där askan töms 3 gånger/år och sotas av sotaren. Men som sagt gillar man el är ju värmepump det ända rätta.
drakhenke: nja det är nog rätt normalt för en pann installation, vill du ha det billigare får du väll göra det själv !