Jag har en pelletspanna och ett problem där trycket sjunker till noll pga att det droppar o smårinner från övertrycksventilen. Har provat att motionera den genom att lyfta upp rejält och släppa ner med en liten 'smäll', men det hjälpte tyvärr inte.

Nu är det så att jag bytte den förra året, och nu undrar jag om det verkligen är normalt att de går sönder så snabbt? Eller är det kanske inte ålder som gör att de går åt skogen? Vad kan mer göra att sådana delar äts upp?

Jag har ännu inte haft av skitet och tittat på den. Det är för övrigt en Beulco och det skall ju vara ett 'riktigt' märke och inte något billigt skräp...

Funkar expansionskärlet som det ska så säkerhetsventilen inte öppnar på grund av för högt tryck helt enkelt?

C
Byt den igen, och plocka sönder den du har tagit bort och se hur den ser ut inuti. :)

mulpac skrev:
Funkar expansionskärlet som det ska så säkerhetsventilen inte öppnar på grund av för högt tryck helt enkelt?
Det kan iofsig vara så att det är problem med expansionskärlet också, men den rinner även vid 0,5 bar tyvärr. Har inte orkat stå och titta på att den går ända ner till noll, det är inte det huset jag själv bor i utan min hyreskasern. Suck... Fy f-n för värmesystem, och ett extra fy f-n för pellets. Definitivt inget jag rekommenderar om man inte *gillar* att pilla med värmesystemet. (Jag vet att detta felet inte nödvändigtvis har med pelletsen att göra, men har haft *många* andra fel.)

cheetah1 skrev:
Byt den igen, och plocka sönder den du har tagit bort och se hur den ser ut inuti. :)
Suck, suckeli suck, suck....

Ja det är väl bara att bita i det sura äpplet.. Återkommer med rapport!

Vad kör du på för tryck ?
Prova motionera mer än än gång ....lyssna- lyft det kan ju va nåt skit som fastnat ändå innan du tar tjuren vid hornen..;)...Men visst kan dom pajja...men prova lite till..;)

Mvh

1,0 sisådär. Man kan ju plocka av den och titta om det är något som fastnat tänkte jag, lika bra att veta säkert.Luft i systemet lär där vara ändå, men det kan ju knappast orsaka att det blir utsläpp vid mindre än ventilens märktryck på 1,5 tycker jag.

cheetah1 skrev:
Jag har bytt, kostade bara 100 spänn ink moms (jämfört med 500 som jag betalade förra året, tjyvar är vad de är). Den gamla var ganska igenkalkad så det behövdes väl.

Hur plockar man isär den? Jag fick ingen ordning på det faktiskt, själva isärplockandet.

kamrate skrev:
kostade bara 100 spänn ink moms
Osedvanligt billig på min ära , var har ni införskaffat den? :D

/R

Jag har med list och övertalningsförmåga fått förmånen att handla direkt från grossist med hämtlager i närheten via min egen firma. Har jämfört Rinkabyrör, det skiljer inte många kronor men bekvämt att man kan köra dit o hämta utan leveranskostnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.