Värme allmänt
pr95: Säkert bra men till vilken kostnad ? kör man EL/ värme-pump kan investeringen fort bli "lönsam" [citat] kanske det behöver trimmas in -visst är bimetall trög men fungerar +/- 1c
ichgary: Ett tips till nästa gång.. Google It! HOppas inkopplingen går bra :)
Lillkorpen: "Bump" på denna. Håller just på att montera en LK fördelare på precis detta sätt. Eftersom jag har mixat radiatorer och numer också golvvärme så har jag fördelaren kopplad mot deras shuntgrupp. Min ödmjuka fråga är om någon har erfarenhet av att styra primärflödet via en vanlig termostat på primärreturen som styrs av en kapilärledning från sekundärreturen (typ 27 - 30
andersmc: Precis. Det var därför jag påpekade det. Inte för att vara tyken utan för att du ska slippa missförstånd om du till exempel diskuterar problemet med någon VVS-butik.
HJFF1969: Jag kommer nog att koppla in kulverten på ett "T" från pannstigen innan den går in i tanken, på så sätt tror jag att omrörningen i tanken kommer att minskas, speciellt om jag kör kulvertladdningenspumpen på lägsta hastighet så att den inte tar mer än pannan hinner leverera, en nackdel kan ju vara att luft söker sig in i kulverten istället för upp i huvudtanken.
kallemannen: Jajamen har en sådan 655, fungerar helt perfeckt. Men har bara haft den ett år, inte prövat att värma/baka i ugnen, men går säkert otminnstone att värma hyggligt, får lätt upp den till 200 grader, fast kanske inte lätt hålla jämn temp en längre stund? kanske går med lite pass. Mvh jonte
ichgary: Fröling S4 15kW är nog inget att fundera på, dom ligger på runt 80.000kr.. Men Fröling S3 18kW med 140L ved med Spaksotning kan du nog få för mellan 45-50.000, den har väl det mesta som S4an har...
znoop: Tack för alla tips! Om jag går på insatsspåret, är det möjligt att komma under 6000? Letar efter en så billig lösning som möjligt... Finns det bra gasalternativ som är snygga att montera in? Och billiga... Om jag inte gör det, dvs eldar som det är, stämmer det att jag då också måste ha ett fönster öppet för att få rätt cirkulation?
Bosse_A: Ett sådant skydd är ett bra sätt att skydda utedelen mot väder o vind. Jag har låtit en snickarkunnig granne tillverka ett tak med snedskurna sidor som ligger ung 30 cm ut från pumpen. Luften kan då sugas in från alla håll och påverkar inte pumpens funktion. En annan granne satte samma typ av skydd över sina 3 st pumpar. //Bosse
jontesjostrom: Ok. Är detta svårt att göra själv eller måste man anlita någon hjälp för detta? Hur stor besparing kan det röra sig om?
Ander_s: Då har du nog missuppfattat, flexröret jag pratar om är samma som man drar i gamla skorstenspipor som ska renoveras, tunn, ingen isolering, har en dryg meter sån mellan kassetten och där spiskåpan övergår i skorstenskanal. Hål mitt i spiskåpan för att ta ut värmen som bildas runt röret i rummet.
noa: har du tex 60grader på vattnet(vilket känns väldigt varmt) kommer du att få 60 grader på radiatorn så fort termostaten öppnar det minsta lila. gör som eviljava rekomenderar ,kolla under ett dygn. sen om du redan har typ 25 grader inne ska termostaten inte öppna på läge 1.
Matss: Det funkar det du säger men 35 grader som max låter lite. Shunta manuellt är nog inte så lyckat, bättre att köra utetempstyrt eller en bra innetempstyrd reg. med maxbegränsning, typ CBJ Rumstermostater blir dyrare och funktionen sämre än en CBJ. Det kan man komplettera med för nåt rum (tex sovrum) som blir för varmt, om det inte räcker att strypa den slingan. Samma flöde fixar du
eviljava: Ja, du får nog räkna med några tusenlappar för rörmokaren + kostnaden för element. Men det kan det nog vara värt om ni hade tänkt använda källaren som boendeyta? Begär in några offerter så får du ju svaret svart på vitt.
tobbew: Tack för tanken Bezt. Jag håller på att fundera och planera inför det snart påbörjade arbetet. Jag väntar på pengar som dyker upp snart så att jag kan köra igång. Jag återkommer säkert med fler frågor inom kort. :)
projektledaren: Jag har också tittat på att köpa Spartherm eller Brunner direkt från tyskland eller polen ! Enligt sotaren går det bra men han vill ha montageanvisningen på engelska eller helst svenska. Jag planerar att montera och mura själv. vibor nv stockholm och bygger nytt !
norrbottenstorpet: Bryt systemet (slingan) någonstans och räkna ut vilken mängd glykol (ung.) du vill ha i. Sedan kopplar du in och cirkulerar slingan mot en dunk med glykol, med hjälp av en någon enkel enfaspump. När du har cirkulerat slingan ett tag, har du blandat i den mängd glykol som behövs. Tyvärr får du en mängd kvar i dunken. Återslut systemet.
kuben74: Tjena! Vi har en Alpinpanna 225 från -88 i huset vi köpte ifjol. Funderar på vad man kan förvänta sig från denna. Har två 500l ack tankar + laddomat 21 Omvänd förbräning. Frågor: - Ska man ha keramik? finns enbart de tre ihåliga keramikplattorna i "vedbotten", på rören. Mycket glöd hamnar i botten, får ca 10l aska per vecka med en del kol i. - Dragluckans funktion när man har
mexitegel: [citat] Det funkar säkert, men om man ändå ska köpa en ny pump är det ju bättre att köpa en som är byggd för ändamålet. Dessutom skulle jag tro att en sådan pump blir effektivare eftersom temperaturdifferensen blir lägre.
Swahnen: Hej igen. Tror att jag löst problemet genom att ställa upp flödet på returledningen ett halvt varv. Nu är det skönare på klinkergolven. Hoppas bara att det inte blir kallt någon annanstans om värmen väljer en annan väg....
Indus: Skulle du inte få varmt trots det kan du ju installera elementflläkten. Då lurar du hyresvärden på lite extra pengar + att du för varmt och skönt. :-)
Helt lost: Sant. Skulle aldrig få för mig att röra något utan att först konsultera detta forum :)
Ludwig: Jag kör med omkopplaren på uret på solläget hela tiden och det funkar bra. Klockan pajade typ 1990 och behövs inte om man inte ska använda nattsänkningen. Har inget motstånd. Streckläget på urpanelen stänger shunten ner till noll, användbart på sommaren. Tänk på att ratten till dag och nattstyrningen samt väljaren mellan dag/natt etc kan vara lite "sprakig" alltså vara lite
Avemo: Jag skulle inte ta upp några ventiler alls om jag inte upplevde några problem med ventilationen. Plast i väggarna hindrar fukt i inomhusluften att vandra ut och kondensera i isoleringen, men det är inte så att gamla hus ventileras genom väggarna. Inga hus är hermetiskt tillslutna. Det finns alltid springor och otätheter. Självdrag brukar bygga på att frånluften går ut genom skorstenen
SM4UKE: Det har varit en del kritik mot energideklarationerna. Jag tycker att det vore självklart att man besöker huset. Likaså att det ingår förslag på åtgärder för att få ner förbrukningen. Kolla vad som ingår före beställning! För snart 2 år sedan energideklarerades vår Brf. Visst, mycket kunde man ha räknat ut själv men ändå tycker jag det var värt pengarna. Även om dekalen som
Avemo: [citat] Går det att hitta siffror på COP för värmepumpar vid olika driftsförhållanden? En förutsättning för det du skriver är ju att vi pratar flytande kondensering och att det inte finns ett element kvar i huset utan det är golvvärme överallt. Jag föreställer mig att huset generellt skall vara ganska väl isolerat för att ditt resonemang skall stämma, men det skulle vara