Hallå,
Vi har ett badrum med klinkergolv och elslingor. Nu när utetemperaturen kryper nedåt gör dessvärre innetempen i badrummet det också.

Jag ser två problem som jag gärna tar emot synpunkter på:
1. sannolikt är det dåligt isolerat under golvet. Hur mycket isolering bör det vara för att hindra slingorna från att bara värma krypgrunden?

2. En Fresh Intelliventfläkt som går på konstant lågfart och kanske drar ut den goa värmen?

Tror inte att slingorna är trasiga men värmen stiger inte nämnvärt om vi vrider upp termostaten.

//Joel

B
vet du vad du har under nu?

Vet du vad det är för effekt på golvet? Det går att öppna termostaten och mäta resistansen i kabeln. (Med strömmen avslagen). Jag har för mig att 100 W/kvm brukar rekommenderas.Är det mycket mindre kanske du behöver komplettera med ett element. Är det kallare i badrummet än utanför?

Fläkten kyler givetvis. Varifrån kommer tilluften? Om tilluften tas utifrån blir det kallt. När ingen är i badrummet behöver inte fläkten gå. Det är under och en stund efter dusch som den gör nytta.

För nybyggen brukar det rekommenderas 250 mm isolering under golvvärme. Under mitt badrum sitter det 120 mm tror jag. Det lär läcka en hel del, men om effekten är tillräcklig så blir golvet varmt i alla fall.

Erik

Byggare Henke; Jag ska ner och kolla hur tjockt lager isolering det är. I samband med badrumsrenoveringen så byttes spånet i bjälklaget ut mot fiberisolering.

Avemo; Ska ringa elektrikern som gjorde installationen idag och få lite mer info, vet inte vad det är för effekt. Det är klart kallare än utanför och luften kommer från övriga delar av huset, det finns ingen ventil i själva badrummet. Intelliventfläkten har lite olika funktioner, det finns en fuktstyrd funktion, men jag tror att det inte är rätt kablar dragna för att få det att funka. Går säkert att komplettera.

Den befintliga isoleringen är upptryckt mellan bjälkarna och sedan ligger det någon papp under det. Hur ska jag göra om jag ska komplettera? Kan jag lägga nya balkar på tvären och trycka i isolering mellan dem på samma sätt som de befintliga?

Jaha, det här var ju inte så kul...22 minus ute och 14 (plus) på toan.

Elektrikern har tagit (välbehövlig?) julledighet.

Jag har i alla fall varit nere i grunden och kollat och fått tre mindre bra saker klargjorda.

1. Det är 15 cm isolering i golvet.
2. En gammal yttervägg går mitt i badrummet = omöjligt att lägga till isolering där.
3. De gamla planken i trossbotten sitter kvar så det är inte bara att lägga på mer isolering.

Frågan är väl om det är lönt att tilläggsisolera det som går när jag ändå inte kommer åt ytan där den "gamla" grunden går? Det är en fet vägg av stenblock. Värmen försvinner väl där då eller?

På plussidan, såg i övrigt bra ut i grunden och att stänga av badrumsfläkten gjorde varken från eller till. Alltid något. Och man får väl passa på att gå på toa när tumlaren går ;-)

Kan ju limma(skruva markskivor --frigolit o taket i källaren?;)

Att tilläggsisolera det som går måste ju ge mer än att inte tilläggsisolera alls.15 cm isolering, men vad för isolering? Är det spån eller mineralull? Om det är mineralull, är den då genomlupen härs och tvärs med musgångar? Är det någorlunda tätat där golvet ansluter mot väggen? Hur gammalt är huset?

Gissningsvis har du för låg effekt på golvvärmen för att den skall räcka som ensam uppvärmning, men då hjälper det även att bättra på isoleringen i väggar och tak.

Den snabba nödlösningen just nu är väl att ställa in ett löst element i badrummet.

Erik

Gissningsvis har du för låg effekt på golvvärmen för att den skall räcka som ensam uppvärmning, men då hjälper det även att bättra på isoleringen i väggar och tak.
Troligaste orsak- märks först när kylan biter till

Huset är från 1929, badrummet har två ytterväggar och delvis yttertak - så visst måste det kyla av.

Nu när utetempen krupit upp till -5 så blev temperaturen på toan bättre och golvet varmare. Gissningsvis så är alltså både effekten och isoleringen lite klen. Och effekten handlar väl om vilka slingor som lagts? Dvs inget att åtgärda nu, eller?

Golvet isolerades om med fiberull i samband med renovering i våras, så några råttgångar har det nog inte hunnit bli.

Om jag ska köra på lite skivor, kan jag alltså sätta dem rätt på plankorna i trossbotten?
/joel

En yttervägg + yttertaket försvinner i samband med ett utbygge till våren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.