Hej.
Jag har en luft-vatten värmepump som arbetar mot en 500 liters ackumulatortank (inbyggd beredare). Acktanken har två elpatroner á 3kW.
Jag undrar hur effektiva 6kW elpatroner är för att värma upp ackumulatortanken när värmepumpen inte klarar att leverera önskad temperatur. pga sjunkande utetemperatur
Radiatorkretsen går ut direkt från acktanken. Radiatorshunten är maximalt öppen och cirkpumpen går på max, så det lilla som värms upp skickar jag ut direkt. Förstår att det kan vara svårt att svara på då det finns så många olika faktorer som utetemperatur, typ av acktank osv osv, men finns det några generella regler för hur mycket effekt som behövs för att värma en viss volym vatten till en viss temperatur? Det hade också varit väldigt intressant att få tidsaxeln. Hur lång tid tar det att värma vattnet 1 grad?
Vad är era erfarenheter som har liknande system?
Klarar era elpatroner att värma upp vattnet tillräckligt? Hur varmt har ni i tanken?
Orkar du dessutom skriva kortfattat hur ditt hus är förskaffat, hur kallt du har ute och vilken innetemperatur du har så skulle jag bli glad.
Tack på förhand.