Värme allmänt
cea: Tack för alla svar. Att köpa större plattor och sen kapa kändes jobbigt och antagligen dyrare än att beställa från andra sidan landet. Därför blev det ändå så att jag beställde dem från Tegelbolaget i Östersund. Frakten blev ju inte billig (700 kr) men i brist på andra leverantörer med rätt mått fick det bli så. Att själv sätta plattorna på plats var en baggis och nu har vi
Matss: Ska man verkligen avslöja sådana yrkeshemligheter? P1 x V1 = P2 x V2, där P1 är trycket i blåsan vid blåsans volym V1 (300 liter), P2 är trycket i blåsan vid blåsans volym V2 (200 liter, dvs när kärlet innehåller 100 liter vatten). Absolut tryck. P1 = 2,2x200/300 = 1,47 => 0,47 bar övertryck.
ölk: hallå PST!! fick denna elpatron påsatt på min gamla exonom -63, kombipanna, då jag inte varit så insatt i hur det funkade med elpatron så godtog jag just denna lösning......känns väl inte så här i efterhand heller att det är mödan värt att göra så mycket mer nu, då vi precis här i veckorna väntar på att få ett bergvärmesystem installerat istället;)) Men tackar så
Matss: Du får återkomma när du skruvat hål i slangen :) Jag tror det hela blir enklare utan lumppapp. Om du märker på var du kan skruva kan du köra alt. 1 först med möjlighet till alt 2 om brädan reser sig
TOBBE E: En luftvärmepump vore nog lämpligt och sen kanske ha en värme fläkt och spetsa med när det blir riktigt kallt.
lubbe75: Tack för tipsen. Det är gamla element med bimetall-termostater, och inga konvektorer på baksidan, så det skulle nog fungera bättre med nyare element.
cheetah1: Det går att ha termostaten efter elementet, däremot är det långt ifrån optimalt att ha den nere vid golvet. Det finns speciella koppel att montera om man vill koppla rören uppåt.
Josth: Huset var byggt -68... Inte lite isolering i väggarna då. Visst det är inga jättepengar man sparar men jag har själv upplevt skillnaden i rumsvärme med masonitskiva täckt av folie bakom källarelement i hus byggt samma årtal. Det gjorde klar skillnad för upplevd temperatur i hobbyrummet. Innan jag satte alu-plåt bakom stora elradiatorn i egna garaget var väggytan bakom rejält varm,
Skalman: Hej exerg Visst kan det bli kondens på sommaren i själva panna. Men vad har det att göra med v.v.b i serie efter pannan? Har jag missat något?
TOBBE E: [citat] Det hjälper nog till att dra ner el förbrukningen. Bara att elda vidare.d^_^b
MasMats: Vackert slacker! Kollade deras site igår men kollade mer på Kos och Faro, var lite fåfäng och hovrade mer under dekorativfliken. Lägger till Ventil compact i favoriterna. Tack!
Spitzon: När du fyller upp trycket sedan så ska det vara på 1 bar drygt (säkerhetsventilen är på 1.5 bar ) ^^Tips om du nu inte visste det
b2b2: Ta ett foto på prylarna och posta det under el istället så får du nog mer svar. Det är svårt att avgöra men med en bild kan det nog lösas.
royal: Tack för tipset. Ska prova det. En annan fråga när jag ändå håller på. Med en sån stor rökkanal som jag har, skulle det vara någon fördel med att sätta i ett rör i skorstenen för att få en mindre rökkanal. Den stora kanalen som är nu kanske mer anpassad för vedeldning än pelletseldning ? Tänker bl a på verkningsgrad i pannan. Kan inte mycket om sånt här så tips tages emot
mroing: På en så pass liten yta som 10 m2 är ju inte förlusterna astronomiska även helt utan isolering. Men jag skulle välja den lilla extra isoleringen som man ändå får med EPS skivorna. Ger ju en lägre total bygghöjd också, 16 mm mot 24 mm för ingjutet. På x antal år sparar man nog in merkostnaden också...
högbergarn: Eldar med ved idag! Men har tröttnat på det. Inatt var det -8 och pannan skickade ut 40 gradigt vatten och det var ca 22 grader inne. Det är inga problem idag med ska man få en värmepump att fungera bra så ska man nog inte skicka ut mer än 50 gradigt vatten som max. Så jag skulle vilja gardera mig med några större radiatorer när jag sätter in bergvärme. Tror inte att det ska vara
ikafika: [citat] Tack så mycket, det verkar som en sida jag kan ha nytta av!
PST: "Blåa rör" är samma kvalitet som de som tidigare var gröna... http://www.tenico.nu/tips2.htm
Taxen: Som du skrev tidigare,så skall jag kanske inte bry mig om panntrycket,utan koncentrera mig på exp.trycket i stället,då det är nya prylar där.
Holpers: Jaha men det är ju mer regel än undantag at man inte har elektriska styrdon i typ badrum osv? Då kan jag ju skippa alla by passer. Tack för ditt svar.
andy996: Precis köppt hus. Har en panna från 1974 Vattenburen el. Jag undra var man fyller på vatten till elementen samt vad reglagen är till för. Har 4st knappar märkta 1,2,3, samt återcirkulation. 2 gråa vred bredvid som jag inte vet vad dom är tillför samt ett större vred tror det kallas schunt. Men stora frågan är dock var jag fyller på till elementen. Har luftat samtliga element och nu
Missionären: torken skall vara kopplad på vv (varm vatten) och vvc (varm vatten cirkulation)
Avemo: För ett år sedan förkastade jag biltemaelementen för att jag tyckte de var fula. Det är inte säkert att det var samma sort som de har nu. Jag har provat element från Gnosjö klimatprodukter, Myson, Wösab och LVI. Det blir varmt av allihopa. Det finns skillnader i hur smäckiga plastdetaljerna upplevs, men inte så stora att det motiverar prisskillnaden. Erik
Övertagarn: Har en fråga ang vad man kan använda för material för att laga sprickor o små område där putsen har lossnat utanpå och i öppna spisen. Funkar ju/väl inte med vanligt spackel eller typ tvåkomponents spackel! Har kollat på brandfogmassa som ska klara 1200grader. Någon som har erfarenhet av att laga småskavanker på en öppen spis.
eebee: Sänkte cirkulationspumpen och öppnade temostaterna max. Tyst och varmt.. Tackar så mycket..
Skalman: Den viktbelastade dragbegränsaren kan monteras före spjället i rökröret mellan panna-skrosten, eller efter spjället. På min förra panna hade jag dragbegränsaren mellan panna och spjäll. Fördel, när pannan står stilla och spjället är stängt, (automatisk styrning) så drar jag ingen luft som kyler ner skorstenen samt pannan. En fördel till att när pannan brinner så kommer en
Skalman: Nja...det är i själva panntoppen som det "hördes" en bubbla. Inga rör mellan acktank å panna för jag har ingen ack.tank. Eldar med havre, det är ungefär som pellets eller olja.Startar automatiskt när det behövs. Men "gubbar" och "gums"....idag är bubblan borta. Jag har gått och småluftat det högsta elementet på övervåningen och nu är det luftfritt. Systemet behövde bara lite
patrik659: OK,det är c/c30 nu och även krysskolvat (tror jag det hette) så det ska vara stabilt nog att lägga klinkers på. Kan man fräsa spår i befintliga golvspånskivorna eller måste dessa bytas? Fallet är förberett i golvbjälklaget (golvbjälklaget är hvylat av snickarna så att det skulle bli lättare att få till fallet).
eestere: Hittade tabellen! Se sidan 5: http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/Underfloor_heating/Manifolds/BLD_UFH_5032_032009%20WGF%20Fordelare.ashx Nu återstår det att "justera" in de parallellt mot varandra.