Hej!

Vi har nyligen satt in fjärrvärme i huset och har i källaren två stycken element med slottsvred. Tyvärr funkar de inte sådär jättebra tror jag. Vilket håll vi än vrider så är elementen vansinnigt varma. De är numrerade på en skala från 1 till 7, vid ettan står det varmt. Vrider jag på dem till 1 tex så hör jag skillnad i elementen, men jag tycker mig inte känna någon skillnad på hur varmt det är. Ett borde vara kallt va, å sju varmt.

Rädd att det flödar en massa vatten igenom dem så att fjärrvärmeräkningen blir dyrare än den bör. Kan det vara så?

Det stämmer, fast, kranen sitter inte uppåt utan utåt så att säga. Men, det står varmt bredvid en 1:a till vänster och 7 till höger. Alltså, vrider man medurs så ökar siffran. Jag ska kolla närmare om jag ser om det händer något i axeln då jag vrider på den. Ska ta ett kort ikväll också får du se hur det ser ut!

Här kommer en bild på hur vredet ser ut! Om det kan hjälpa. =)

• vred.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lika element och kran som du.Såg när jag tittade på mina övriga element,att det står V och K på brickan,så det kan vara olika.Men det spelar ingen roll vad det står,utan vrider man motsols så blir det varmare och medsols kallare,Är som en vanlig kran.Prova att vrida dom fram och tillbaka några gånger.Kan ev.börja läcka lite vid stora muttern,men pröva att dra åt den lite om det händer.

Hej! Perfekt, då ska jag testa det. Bara så lurigt att det är siffror, sju antar man ju betyder mest varmt. Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.