När jag eldar i min panna så blir murstocken väldigt varm, nu idag var den så varm så jag inte kunde lägga handen på den nån längre tid. Den brukar bli varm annars åxå men minns inte om den varit så varm förut. Min panna är en CTC v35 så den ska ju inte släppa ut så heta rökgaser heller.
Hur varm kan den bli innan den spricker?

/Anders

Det är inte sprickor du skall oroa dej för utan att huset kan fatta eld. Trä kan självantändas vid 70-90 grader, beroende på vem man frågar.

Nu skämtar du väl med oss om trämaterial och tändtemperaturer, eller? 300 grader och över behöver vi nog komma upp i. Däremot är ju sprickor i murstocken själva grunden till att varma gaser kommer ut och närliggande trämaterial ska kunna komma upp i dessa temperaturer.

Till TS, kan du mäta rökgastemperaturerna t.ex. med en anliggande och isolerad termometer så vet du kanske mer om det är pannan som genererar väldigt höga temp eller problem med murstocken. En dåligt rengjord panna kan ge högre temperaturer ut, eftersom sotet isolerar inne i pannan.

C
Gammalt destillerat trä kan antändas vid så låga temperaturer som 70-90 grader, det stämmer utmärkt.

Du har inte fått sotbrand då?

Börja med att sota pannan ordentligt. Alla pannor kan släpa hur heta rökgaser som helst ut i skorstenen om dom är dålig sotade. Sen kan du fundera på att bromsa rökgaser med "hinder" som man hänger i rökrör bak i pannan där röken avger värme till vatten. Glömde vad dom heter ....retaders?
Ring CTC .....
gaia

Ett bra hjälpmedel är att installera en rökgastermometer på rökröret. finns att köpa i vvs eller braskaminbutiker och håll rökgaserna under 350°C.
Är detta svärt så kan du installera en draglucka på rökröret/murstocken som själv blandar in rumsluft och således sänker temperaturen

tack så mycket för alla tips. Ska ta och sota ur pannan, de är nog 2 veckor sen jag gjorde de. Och eldar ju varje dag i den så de är nog hög tid.
har ingen sån termometer så jag kan inte mäta, för det blir väll fel o bara lägga en termometer uppe på rökröret?
Hade en som draglucka på rökröret på min gamla panna, men har ingen på denna.

/Anders

cheetah1 skrev:
Gammalt destillerat trä kan antändas vid så låga temperaturer som 70-90 grader, det stämmer utmärkt.
Med andra ord är varenda bastu i riket i farozonen för att spontant fatta eld? Termisk tändtemperatur (tändning genom uppvärmning utan tändkälla) för trämaterial ligger i storleksordningen 300 C. Självklart tänder trä vid lägre temperaturer med pilotlåga.

Nåja TS har fått hjälp med sakfrågan.

Om du trycker in startknappen en stund, några sekunder, så kommer det att visas rökgastemp, dock så tycker jag att den visar alldeles för låg temp på våran panna om man jämför med termometern som jag har satt efter pannan. Men det kan ju visa lite iallafall.

Var nere och la i pannan för en stund sedan då visade pannans rgt 130 och min på rökröret ca 200

saabdea skrev:
Var nere och la i pannan för en stund sedan då visade pannans rgt 130 och min på rökröret ca 200
kom på en sak ... när man lägger i så brukar man öppna ett spjäl som skickar rökgaser direkt till skorsten så att det inte rycker in när luckan är öppen vid påfyllning. Ditt spjäll är kanske i fel läge när du eldar? eller har blivit sne eller smutsig och otätt? Då kan det hända att en del av rökgaser går förbi värmeväxlingsytor och värmer din skorsten i stället för vatten i pannan? Då skulle det stämma att pannans röktemometer visar lägre än den som ligger på rökröret.
Kolla i instruktion var spjället sitter på din panna, den kan heta "direktspjäll" eller annat med liknande betydelse. Kolla sen spjällets funktion om den stänger som den ska , prova helst när pannan är kall.
Lycka till!
gaia

Jo så kan det vara, dock så är spjället tätt på våran,styrs av luckan men man kan trycka med handen så att den stängs. Brukar praktisera detta när jag sätter fyr, och då märker man stor skillnad.

Men det är ett bra tips för ts.

norrbottenstorpet skrev:
Med andra ord är varenda bastu i riket i farozonen för att spontant fatta eld? Termisk tändtemperatur (tändning genom uppvärmning utan tändkälla) för trämaterial ligger i storleksordningen 300 C. Självklart tänder trä vid lägre temperaturer med pilotlåga.

Nåja TS har fått hjälp med sakfrågan.
Sidospår i och för sig men:
Trä som kontinuerligt utsätts för 80 grader i torr miljö i flera decennier kan faktiskt ta eld till slut. Det finns specialfall när man måste ta hänsyn till det. Detta förhållande gäller dock knappast i en bastu.

abel48 fick du rätt på pannan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.