4 261 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Sänka inomhustemperaturen
Sida 1 av 2
Hej igen...
Har en Nibe Fighter 410 med uppvärmd tilluft. Har även vattenburengolvvärme som är ytterst lite påslagen. Det är bara i badrumet som man känner att golvet är varmt.
Har haft problemet att kompressorn arbetar väldigt mycket. Tittade på pannan idag och har följande värden:
Framledningstemp: 50
Utetemp: -1
Förångningstemp: 5
Avluftestemp: 7
Kurvlutning: 5
Förskjutning: -10
Temp kompressorgivare: 51
Tilluftstemp: 33
Beräknad framledning: 14
Avvikelse framledning: 37
Tilluftstempen är det temperaturen som sprutar ut i rummet? I så fall är der inte konstigt att det är varmt på övervåningen...
Spontan reaktion på värderna? Förslag på åtgärd/er?
Har en Nibe Fighter 410 med uppvärmd tilluft. Har även vattenburengolvvärme som är ytterst lite påslagen. Det är bara i badrumet som man känner att golvet är varmt.
Har haft problemet att kompressorn arbetar väldigt mycket. Tittade på pannan idag och har följande värden:
Utetemp: -1
Förångningstemp: 5
Avluftestemp: 7
Förskjutning: -10
Tilluftstemp: 33
Beräknad framledning: 14
Avvikelse framledning: 37
Tilluftstempen är det temperaturen som sprutar ut i rummet? I så fall är der inte konstigt att det är varmt på övervåningen...
Spontan reaktion på värderna? Förslag på åtgärd/er?
Då har jag hittat vart man skruvar för att sänka tilluftstemperaturen. Nu får vi se om vi fryser ihjäl i natt... 
Trots 13 meter ventilationsrör på kallvind håller temperaturen samma i tilluftsventilen som visas på pannan. Bra isolerat!
Nya värden nedan.
Utetemp: -3
Förångningstemp: 3
Avluftestemp: 5
Förskjutning: 0
Tilluftstemp: 19
Beräknad framledning: 32
Avvikelse framledning: 18
Trots 13 meter ventilationsrör på kallvind håller temperaturen samma i tilluftsventilen som visas på pannan. Bra isolerat!
Nya värden nedan.
Utetemp: -3
Förångningstemp: 3
Avluftestemp: 5
Förskjutning: 0
Tilluftstemp: 19
Beräknad framledning: 32
Avvikelse framledning: 18
Här sitter du och chattar med dig själv.
Framledningstemp 50 grader låter väldigt mycket vid endast någon minusgrad.
Har du golvvärme överallt, eller radiatorer också?
Framledningstemp 50 grader låter väldigt mycket vid endast någon minusgrad.
Har du golvvärme överallt, eller radiatorer också?
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
I första inlägget står "Beräknad framledning 14 grader" låter väldigt lågt, och det går in 50 grader.
Antingen dålig cirkulation i systemet eller så har shuntventilen hängt sig.
Antingen dålig cirkulation i systemet eller så har shuntventilen hängt sig.
Ja det var ju ingen som svarasnillefille skrev:
Jag har golvvärme i hela plattan men den är knappt påvriden, bara så pass att det blir ytterst svalt om fossingarna. Den är bara påslagen "normalt" i badrumet.
Hur sänker jag framledningstemperaturen?
Dålig cirkulation då golvvärmen i stort sett är avslagen. Beräknad framledning ligger nu på 33 grader.FrittDrag_II skrev:
Leta fram manualen till värmepumpen där står precis hur du ändrar värmekurvan.
Tänk på att du kanske får öppna kranen till värmebatteriet i tilluften, om jag inte är fel på det är det samma vatten till batteriet som till golvet.
Bättre att justera temperaturen på golvet med värmekurvan innan du stänger slinger i golvet.
Tänk på att du kanske får öppna kranen till värmebatteriet i tilluften, om jag inte är fel på det är det samma vatten till batteriet som till golvet.
Bättre att justera temperaturen på golvet med värmekurvan innan du stänger slinger i golvet.
Äntligrn slipper jag prata med mig självFrittDrag_II skrev:Leta fram manualen till värmepumpen där står precis hur du ändrar värmekurvan.
Jag har sänkt värmekurvan till 3, förskjutning 0. Framledningstemp är oförändrad men beräknad framledning är nu 28 grader. Betyder inte det att om kag öppnar golvvärmen till max cirkulation kan inte temperaturen i slingorna bli varmare än 28 grader?
Trimventilen var igår fullt öppen, det enda som påverkades när jag stängde den var tilluftstemp som nu är nere på 20 grader.
Den "beräknade framledning" är den temperatur som värmepumpen vill köra ut till golvet.
För att få till denna framledningstemperatur sitter det en shuntventil/motor nere vid golvet i värmepumpen.
Schuntvetilen är om jag inte minns fel en svart box med en ratt på i ditt fall, bör finnas en blå och röd markering på denna som visar om hur öppen/stängde denna ventil är.
Trimventilen till värmebatteriet gör så att en del av det vatten som skall ut i golvet istället värmer tilluften.
Börjar med att öppna upp din golvvärme så får se vad som händer.
För att få till denna framledningstemperatur sitter det en shuntventil/motor nere vid golvet i värmepumpen.
Schuntvetilen är om jag inte minns fel en svart box med en ratt på i ditt fall, bör finnas en blå och röd markering på denna som visar om hur öppen/stängde denna ventil är.
Trimventilen till värmebatteriet gör så att en del av det vatten som skall ut i golvet istället värmer tilluften.
Ok tack för svaret. Jag har golvvärme i hela undervåningen. Om inte jag har fått fel infornation ska man inte ha varmare än 20 grader på parkettgolv? Alltså är framledningen betydligt varmare än vad sim egentligen behövs.Men om det är samma vatten som värmer tilluften är det då inte dumt att sänka framledningstemperaturen?FrittDrag_II skrev:Den "beräknade framledning" är den temperatur som värmepumpen vill köra ut till golvet.