Hej!

Tydligen finns det idag LLVP som ger värme ner till -20, Bosch EHP 6.0 AA
nämndes i en tidigare tråd. Enligt reklamen ger den dubbelt så mycket värme som den förbrukar ner till -20.

Finns det i detta läge någon nackdel med att helt avstå från traditionellt värmesystem och bara köra LLVP? Jag bygger i ett område där -20 är extremt ovanligt. Skall ha kamin i vardagsrummet, får väl ha några elradiatorer i garaget också.

/Anders

Jag tycker mig ofta ha hört även från dem som säljer luftvärmepumpar att den skall ses som ett komplement, men inte ersättare till annat system för uppvärmning. Ofta kan man inte värma upp med den, den kan endast varmhålla. Om man skaffar en pump som klarar att hålla varmt under alla omständigheter så blir den så stor och dyr att det sammantaget blir dyrare än att skaffa en mindre pump och spetsa med el när det är kallt. Driftsäkerheten är ibland tveksam.

Det finns de som har luftvärmepump som enda värmekälla så visst går det. Dock är det inte utan nackdelar.

Erik

Visst går det. Men jag skulle inte våga utan att ha några vanliga radiatorer. Går den sönder, då står du där.
Själv ska jag ha den i stugan + 5kW elrad bara ifall...
Dessa köper man på Rusta för några hundralappar styck.

Jo, elradiatorer är ju rätt billiga, och ett extra eluttag här och där kostar ju inte så mycket. Men i princip - om man bygger där det inte finns fjärrvärme utan pannan/frånluftsVP ändå drivs med el verkar det alltså helt OK ekonomiskt att ha en nyare LLVP som huvudkälla, och så direkt el som backup tillsammans med en eller två kaminer om elen försvinner.

/Anders

Med tanke på hur de senaste 2årens vintrar varit/är så vetef_n om jag skulle chansat. :)

Är det nybygge, och isåfall, vad är det som byggs?

Sätt i så fall en LLVP i garaget också (med elrad som backup) om det inte byggs extremt välisolerat.

Min kompis har en Zibro 1225 i garaget.
Testade lite olika. Vid minus 18 klarade den av att hålla plus 16 fast den stod på +22.
Underhållsvärme har den inga problem med +8.
Garaget är på 36kvm.100 mm isol i golv och vägg. 200 i tak.
Och Zibron kostade 2995.

FredrikR skrev:
Med tanke på hur de senaste 2årens vintrar varit/är så vetef_n om jag skulle chansat. :)

Är det nybygge, och isåfall, vad är det som byggs?
Ja, det är nybygge. Fritidshus ca 105 kvm byggyta, 91 kvm boyta. Samt garage 6x6 meter. Skall isolera enligt modern standard även om jag inte klarar de där 55 kWh/kvm/år som normen säger (behövs iofs inte för fritidshus). Dock tänker jag ha lägre förbrukning än mina grannar med 70mm mineralull i väggarna.....:D

Låter alltså som att man får dimensionera för elradiatorer eller vattenburet och så se LLVP som en bonus ifall den fungerar. Var egentligen inne på frånluftVP (så ordnar man ventilationen ochså) och vattenburet, men råkade se en tråd om hur förträfflig Bosch EHP 6.0 AA är, och tänkte att tiden kanske sprungit ifrån traditionella lösningar, men det verkar alltså som att man inte bör ha för stora förhoppningar.

/Anders

Är det nybygge så ska det såklart vara vattenburen golvvärme i förstahand.
LLVP kör man bara som ett komplement eller för att få billigare drift i ett hus med elraddar.
Det går aldrig att få samma komfort med LLVP (ok om du bara har ett rum i huset).

abrovink skrev:
Är det nybygge så ska det såklart vara vattenburen golvvärme i förstahand.
LLVP kör man bara som ett komplement eller för att få billigare drift i ett hus med elraddar.
Det går aldrig att få samma komfort med LLVP (ok om du bara har ett rum i huset).
Detta skall bli ett lågbudgetbygge, så visst, slang i plattan tilltalar med sin enkla installation och låga materialkostnad. Dock är jag rädd att borra sönder slangen när jag drar fast innerväggarna. Någon som kan kommentera hur stor risken är att göra bort sig?

Sedan undrar jag om det inte drar mer värme med ingjuten golvvärme. Ovanplattasystem är inte intressant pga att alla system jag sett kostar sådär 500 kr per kvadratmeter i material.

/Anders

Om du har en plan för hur väggarna ska stå så kan du ju minska risken genom att inte lägga slang där.
Slangen ligger ju en bit ner också, under armeringen förslagsvis, för värmespridningen.

Anders_Nilsson skrev:
Dock är jag rädd att borra sönder slangen när jag drar fast innerväggarna. Någon som kan kommentera hur stor risken är att göra bort sig?

/Anders
Jag kommer aldrig mer att skruva nåt i ett golv med värmeslang alla fall :blushing: drog en skruv i slangen när jag monterade vårt kök, trots att jag flöt golvet själv och hade en ritning OCH märken på väggen. Det troliga är att flytspacklet flyttade på slangen pga att ett fäste släppte men det var ju skit samma när det sprutade varmvatten upp ur golvet :@
Det var inte jättesvårt att fixa men tris och tog onödig tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.