11 748 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Höja tryck i vattenburna element?
Hej
jag har flera gånger luftat ett element i mitt hus, och nu när jag försöker att lufta igen händer ingenting men elementet är kallt och det behöver luftas det kan jag höra och det kommer inget vatten när jag tar bort ventilen.
kan nån hjälpa?
JOnas
jag har flera gånger luftat ett element i mitt hus, och nu när jag försöker att lufta igen händer ingenting men elementet är kallt och det behöver luftas det kan jag höra och det kommer inget vatten när jag tar bort ventilen.
kan nån hjälpa?
JOnas
Lite svårt när du inte skriver vilket system du har?! Mer info för ett korrekt svar önskas!
Men förenklat...
Någonstans på din panna/växlare/värmepump finns det en påfyllningsventil öppna den och fyll på tryck till 1,0 bar. Lufta igen...
Och en påfyllningsventil kan se ut på olika sätt, men det sitter oftast på kallvattnet och har ett rör som går till värmesystemet, oftast på returen...
Men förenklat...
Någonstans på din panna/växlare/värmepump finns det en påfyllningsventil öppna den och fyll på tryck till 1,0 bar. Lufta igen...
Och en påfyllningsventil kan se ut på olika sätt, men det sitter oftast på kallvattnet och har ett rör som går till värmesystemet, oftast på returen...
Grymt tack för ett så snabbt svar.
Jag har en NIBE fighter bergvärmepump.
Kan ju också säga att det är bara ett element som det är problem med, och det är elementet som är närmast pannan så att säga.
Fylla på, hur gör man det då, ger det sig när ser ventilen? Returen?
JOnas
Jag har en NIBE fighter bergvärmepump.
Kan ju också säga att det är bara ett element som det är problem med, och det är elementet som är närmast pannan så att säga.
Fylla på, hur gör man det då, ger det sig när ser ventilen? Returen?
JOnas
Nibe fighter, borde vara en avlång mässingsventil med svart vred (normalt i stängt läge) eller blå ratt som man kan skruva på (normalt skruvad i botten). Ventilen är antagligen i närheten av tryckmätaren. Din tryckmätare är antagligen nere på noll, håll ventilen öppen tills trycket når 1,0 bar...
Kanske du kan ha någon nytta av denna tråd
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/161462-ingen-vaerme-pa-oevervaningen.html
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/161462-ingen-vaerme-pa-oevervaningen.html
Klicka här för att svara