Hej
Har köpt ett hus från 1850 som har kakelugn. Tvivlar på att den har stått sen huset byggdes.
På luckorna står det i.söderbäck eskilstuna. Den är plåtklädd, vet ej om det är original. Verkar vara sandfylld också. Den är två meter hög.
Den har inte varit eldad på två år. Jag har under en vecka eldat värmeljus i den för att värma upp pipan och muren försiktigt. Idag proveldade jag, och det var ett jävla drag! Luckorna skallrade, blev glödheta så när jag tog i dom med handske smälte dom. Det riktigt dånade om ugnen.
Har två kakelugnar i huset jag hyrde förr, dom beter sig annorlunda, inte samma våldsamma drag och luckorna blir varma, men inte så varma!
Sen ryker det in. En lucka går att ha öppen men öppnar man båda kommer all rök in verkar det som. Är båda stängda kommer det inget.

Den blevvarm fort, men inte uppifrån och ner som det brukar utan från mitten å ner. Uppe är det bara lite ljummet än sålänge. Spjället går inte att öppna fullt heller utan bara till hälften ungefär, men löper lätt den biten sen är det tvärstopp. Kan det kanske vara helöppet men skenan under spjällöppnaren är längre?

Pipan är inte tät, det vet jag för den delar pipa med en braskamin som funkar bra. Någon som har varit med om samma beteende hos en kakelugn? Jag la i fyra rejäla kubbar och en sån braständarkub. Vet nån något om åldern? Tacksam för svar!
5fc096e2-9d89-ca25.jpg

Ursäkta om det ser konstigt ut och lite felstavat. Skriver från en iphone.

Elda LUGNT i kalkelugnen annars kan du se fram emot en DYR renovering, typ 30 000 kr..

Stryp draget så mycket du kan när elden väl tagit sig. Minska spjället och stäng luckorna.

När du inte längre kan lägga handen på ugnen är den för varm. Sluta elda. Omedelbart.

bjornxxx skrev:
Idag proveldade jag, och det var ett jävla drag! Luckorna skallrade, blev glödheta så när jag tog i dom med handske smälte dom. Det riktigt dånade om ugnen.
.
som sagt ovan, försök minska draget. Går det inte så lägg inte så mycket i brasan. 2-3 vedbitar som brinner är kanske nog men lägg i ofta i stället. Lägg veden långt in så den inte ligger direkt vid luckan.
gaia

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.