Värme allmänt
eestere: Hittade tabellen! Se sidan 5: http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/Underfloor_heating/Manifolds/BLD_UFH_5032_032009%20WGF%20Fordelare.ashx Nu återstår det att "justera" in de parallellt mot varandra.
_chrille_: [citat] Självklart! men...jag sa inte att man skulle stänga av varmen helt?:S Då går fortfarande cirkulationspumpen/arna. (Du citerade mitt resonemang om fukt) Jag försökte svarade på frågan: [citat]
Vidar: Tack för alla svar! Passade på att kika på en kompis system och han hade en hel del bra tips och "gör inte som vi" bla. lägg inte ner rören i blöt mark, se till att varmvattenberedaren står inne i huset osv. Ska kolla lite på rören som Rinkaby har, dom verkar smidiga. Hur vet man hur stora man ska ha? 2x25 borde väl räcka? En annan vän gjorde egna rör, vanliga avloppsrör utanpå
FRS05: [citat] Jag har rätt dålig erfarenhet kring annat är vanligt svart och rostfritt så jag kan inte uttala mig till fullo. Nu pratade jag dock om riktiga maskiner och inga handbockar:). Det finns ingen egentlig regel kring hur liten radie du kan ha utan det är mer riktlinjer. Du kan exempelvis sätta röret under tryck när du bockar det för att kunna köra mindre radier och så vidare. Men
CarMan: rören isolerar man mar armaflex, det är ett luft tätt isoleringsmatrial, så det blir ingen kondns på rörena
BAS: Vad du än gör, slarva inte med isoleringen UNDER golvvärmen. Däremot ska du se till att ha minsta möjliga isolering ÖVER golvvärmen. Isolera mellan reglarna. Lägg golvspån, armeringsnät och spackla in slingorna i fiberarmerad flytspackel.Det är mitt förslag, har i och försig inte sett din budget. Det kommer nog fler förslag.
medic: Så du menar att du har lika som jag och att det är normalt? Tack för det,har legat och funderat hela jäkla natten,inte många minuters sömn.Såg tusenlapparna flyga iväg.Tack för svaret.
PX-21: Inga problem...Problem kan det bli om man byter hela stammen (+ lång sträcka()till mindre dim på rören...Annars ser jag inga problemo..
eviljava: Du gör ingen skada genom att värma upp utrymmet. Din sambo har även rätt i att fukten kommer att minska om man värmer upp utrymmet. Däremot är det ju en kostnadsfråga (energi är inte gratis), men det får ni bråka om vid köksbordet... ;)
hokanp: Titta på LK, ligger bra i pris och har bra support. Är c:a 20% billigare än Upponor.
Rome: Tjena allihop. Har precis flyttat in i en lägenhet (bostadsrätt) som är i ganska gammalt skick, betyder renovering objekt så det sjunger om det, men också roligt på samma gång. Jag är snickare men har inte hållt på så länge och undrar hur man ska gå till väga för att installera golvvärme i lägenheten t.ex. i hallen. Det är matta som golv överallt och tänkte byta ut hallen och
EyEr0n: [citat] Tusen tack! Blir en sväng dit i morrn då. :)
JOW: Om det är ytspänningen som håller rörsystem täta tycker nog jag att vi(människor) borde forska lite mera i det hela :P Tänk då när man ska försöka göra saker gastäta, hehe
_ap_: Vår sommarstuga har precis det du tänker på, nu är det inte jag som byggt den och skulle jag göra det idag skulle jag välja vattenburen värme, golv eller radiatorer efter smak och till en början köra med glykol fylld elpanna. Då har du all möjlighet att ändra dig i framtiden. Ett till tips är att inte köpa diskbänks blandare från IKEA, i helgen var vi till stugan om då hade
GK100: [citat] Det gör du rätt i att inte köpa fullt ut, det är ofta köldbärare för komfortkylnät dimensioneras för framledningstemp 12-16℃ bland annat för att minska risk för kondensutfällning. Det är givetvis bara en dimensioneringsfråga för det batteri eller konvektor, kylbaffel man tänker använda. Det är väl utmärkt att använda markslingorna till detta, dessutom sker ju en
zorannov: Nån som vet var på pumpen man kan se vilken modell man har: 8 kw, 10 kw, 12 kw eller 16 kw?
GK100: Du får nog se upp lite med de råden, tänk igenom själv alla aspekter. Som ofta är uppe här i forumet är det ju avgörande med rimlig balans mellan de olika synsätten vid vedeldning och ackumulering. Man kan aldrig strida mot de i miljarder år rådande fysikaliska lagarna, och en del av dem styr ju radiatorers egenskaper.
Johan790517: haha..min shunt är långt utanför mätskalan när jag schuntar ut vatten...ligger x antal centimeter under 1:an ..totalt kokko..tur man ta o börja om på nu kula till våren sommaren :)
klaskarlsson: [citat] Hmm. Det finns förvisso olika varianter. Vi har en Frånluftsvärmepump, dvs en luft-vatten värmepump, utan uteaggregat. Den låter lite när kompressor+fläkt+pump går -men inte värre än att man kan stänga dörren till tvättstugan och inte höra den alls sen... Men visst - sen finns det pumpar med stora agregat utomhus, dessa kan säkert låta en del å andra sidan bör dom väl
drik: [citat] Tack för snabbt svar:) Var köper man en bra llvp? Hur dimensioneras den? Installerar jag den själv? Vad kostar den? Kamin är dessvärre försent då stugan inte har någon skorsten.....
lilla syster: Nu är vattnet varmt igen, utan att vi bytt ut någon ventil eller termostat. Mycket märkligt. Innan vi kopplade bort elementen var vattnet varmt även i badrummet på övervåningen, när elementen var borta blev vattnet kallare där, men inte i köket eller i duschrummet på nedre plan. Precis när elementen hade kopplats in igen försvann varmvattnet helt, det var på sin höjd litet ljummet,
hokanp: [citat] Kan den göra om, men det är lite beroende på hur slingorna ligger mellan fördelare och rum. Har man t.ex. följt LKs beskrivning av montering av golvvärme på platta så borde det gå rätt lätt.
Hakasune: Har letat lite i gamla trådar och hittade en som handlade om Lund. Vad jag kommer ihåg från skolan? så skiljer sig marken ganska mycket från Lund till Limhamn. Min fråga är om det ens är lönt att fundera på bergvärme i Limhamn? Jordvärme funkar inte, tomten är för liten. Tack på förhand Hakasune
knekten: [QUOTE Går det kör med öppet kärl på vinden så får du ett mycket säkrare systen som kan koka i timmar utan att något tar skada.[/QUOTE] Håller med,innan man har torrkokat en stor acktank har nog brasan slocknat för länge sen...:x
mrdance: Jag har hört att man kan koppla på en spetsberedare på sin befintliga varmvattenberedare för att kunna få ut mer vatten åt gången. Jag har bergvärme som första energikälla. Jag har en dum fråga. Hur påverkar det mina energikostnader att koppla in en spetsberedare. Kommer hela beredaren värmas på el? Eller tar den första befintligt varmt vatten från gamla varmvattenberedaren och
Simpsson: Så ja...då har man rörmockat lite och det blev KANON! avstängningsventiler vid avgrening och sen bara ett 2 rörs koppel. Funkar kanon! Tack för er support.
CarMan: nej du ska inte ha kvar peletsanläggningen alls. det går inte på ett billigt sätt bygga ihopp dessa. en rätt dimensionerad anläggning kostar ungefär 500:- i elpatron under ett år. låt den gå på elpatron om det behövs. vad kostar det dig i sorning m.m. att ha kvar peletsanläggningen? (tippar på att ihoppbyggnaden blir dyr! över 10 000:-) anläggningen ska nämligen kunna starta o