Parkettgolv klarar mer än så, uppåt 30 grader klarar de flesta. Man rekommenderar oftast att max framledningstemp ligger mellan 35 och 45 grader vid golvvärme. Ytvärmen vid din parkett kommer alltid att vara lägre än framledningstempen så jag tror inte du behöver oroa dig för att golven tar stryk...

FrittDrag_II skrev:
Den "beräknade framledning" är den temperatur som värmepumpen vill köra ut till golvet.
För att få till denna framledningstemperatur sitter det en shuntventil/motor nere vid golvet i värmepumpen.
Schuntvetilen är om jag inte minns fel en svart box med en ratt på i ditt fall, bör finnas en blå och röd markering på denna som visar om hur öppen/stängde denna ventil är.

Trimventilen till värmebatteriet gör så att en del av det vatten som skall ut i golvet istället värmer tilluften.

Börjar med att öppna upp din golvvärme så får se vad som händer.
Nu så, framledningstemperaturen är på väg ner. Ska shunten stå i automat eller handläge. Vad betydet dettsa alternativ?

Shunten ska stå i automatläge så shuntmotorn kan vrida shuntventilen. Om elektroniken går sönder en dag kan man ställa pannan i R reservläge så den värmer upp tanken till +68C men då måste man handshunta så det inte blir för varmt inne eller skadar golvet.

Josth skrev:
Shunten ska stå i automatläge så shuntmotorn kan vrida shuntventilen. Om elektroniken går sönder en dag kan man ställa pannan i R reservläge så den värmer upp tanken till +68C men då måste man handshunta så det inte blir för varmt inne eller skadar golvet.
Syveränt, tack för alla svar.

Jag antar att jag behlver vrida på golvvärmen lite extra då feamledningstenpen är sänkt.

Okey.... Nu fattar jag ingen ting...

Ändrade shunten till handläget, vred shunten till mitten (var uppställd på max) och sen tillbaka på automatik Framledningstemp går ner till 42 grader, ligget still en stund och shunten ställer om sig till 0. Tempen går då ner till 33 grader.

Kommer temp då att pendla mellan 42 och 33 beroende på utomhustemp?

Tilluftstemp föll till 9 grader!? Jsg justerar trimventilen och tempen går upp till 15 grader.

Blir det alltså att finlira trimventil och shunten tills jag har dom värderna som önskas?

Faaaaan något har hänt!

Panntemp 45
Framledningstemp 42
Utetemp -11
Förångningstemp 24
Avluftstemp 24
Kurvlutning 5
Förskjutning 0
Temp kompressor 43
Tilluftstemp 25
Beräknad framledning 35

Lampan för elpatron i drift lyser, men get ingen effekt. Kompressorlampan tänds ej. Frånluft och tilluft funkar. Inomhustemp ca 22 grader.

Har gjort följande:

Shuntmotorn stog i handläge på max. Stäldde om handratten till mittenläge och ändrade till automat. Framledningstemp sjönk samt tilliftstemp sjönk. För att höja tilluftstemp skruvade jag ut trimventilen till tilluftsbatteriet. Skruvade växelvis på shunt och trimventil. Vred upp värmekurvan fråb 3 till 5 då slog kompressorn av.

Vad har hänt!? Hjääääääälp!

Edit:
Har stängt av och satt på pannan ingen skillnad.

Varmvatten ligger konstant på 45 grader.

Skruva inte på shuntmotorn, sätter du den på auto och sedan vrider på den kommer den bara gå tillbaka efter en stund.
Förra inlägget skrev du att framledning var 42 och beräknad var 35, alltså kommer shuntventilen att stänga (vrid inte upp den för hand då)
Vill du ha högre framledning öka kurvan och låt styren sköta shuntventilen.
Kompressorn styrs inte av värmekurvan utan av temperaturen i beredaren.
Tänk på att om kompressorn stannar av någon anledning är det är fördröjning på 20 minuter innan sen startar igen (samma sak om man stänger av pannan).

I din manual står hur man justerar trimventilen till tilluften, men ta det lugnt med denna tills du fått shunten att fungera rätt.

Nu på morgonen är allt ok... Puh, såg en svinkal jul framför mig.

Framledningstemp 49
Utomhustemp -10
Tilluftstemp 21
Beräknad framledning 35

Känns som jag är på banan igen.

Tack för all hjälp!

Har du shunten på hand eller auto.
Börvärde (beräknat)=35grader, Ärvärde=49grader ? stämmer inte precis.
Shunten fel eller ingen cirkulation på systemet?

Eftersom jag knappt har någon golvvärme på idag och tilluften endast är 19 grader antar jag att jag kan sänka framledningstemperaturen rejält. Om jag får en beräknad framledning på 35 grader och öppnar cirkulationen till golvvärmen så kommer jag nog att få för varmt i huset, bör kanske sikta på 30 grader (får testa mig fram).

Om jag förstår rätt bör jag alltså göra följande:

1) Shunten ska stå på Auto, framledningstemperaturen ändrar jag med värmekurvan.

2) Sänka värmekurvan till 3 som borde ge ca 30 grader. Behöver jag höja några grader vrider jag ratten förskjutning av värmekurva.

3) Öppna flödet på golvvärmen.

4) Framledningstemperaturen sänks då kommer troligen tilluftsvärmen att sänkas. Justera med trimventilen till önskad värme (19-20 grader).

Är jag helt ute och cyklar, är det något annat jag ska tänka på?

Jag tycker du tänker rätt, börja med det du skrev och få balans på systemet.
När du fått balans och du ser att allt fungerar rätt kan man börja titta på att trimma och göra det så bra som möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.