Värme allmänt
exerg: 300 liters är väl 500 mm oisolerade. Ett gäng såna som isoleras på plats?
Josth: Är det inte bättre att satsa på en luftvattenvärmepump om det inte är öppen planlösning när det redan finns ett vattenburet system och ack-tank? Om det är lite äldre grejer är det förmodlingen väldimensionerat och kan funka även med värmepump lågtemp-system, säkert tillräckligt för att hålla underhållsvärme i alla fall. Samtidigt går det att värma varmvatten med en LVVP
Josth: Blir lite damm i kondensvattnet ändå. Kör det genom en tratt med vanligt Melittafilter till en dunk så går det bra att ha i strykjärnet sedan. Melittafiltret kan torkas och användas flera gånger.
silversmeden: [citat] Det skulle kanske funka bra i en acktank på 500 liter utan muff, men jag tror att den är för liten för en 750 liters. Fast det är klart har du en 750 literstank och ett jätte litet hus så är det en annan sak, man måste liksom räkna på effektbehovet i en fastighet. Har man som max ett uttag på 5 kW när det är ca -25 grader då kan nog en 6 kW räcka.
FrittDrag_II: Har hört lite rykte att vissa tidiga modeller av 360P och någon annan med samma styrpanel ibland inte vill växla om från sommar -> höst vid rätt temperatur. Håll koll på den, bra att det löste sig :)
Byggare_moe: Hej, Tänkte ge mig på att koppla ihop den vattenburna golvvärmen med acktanken (VP). Vad ska man ha mellan dessa. Shunt, fördelare, rumstermostat? Något mer?
josquin: Hej, Källare i hus b 1973, tillskjutande fukt i golv Har tidigare haft rör på vägg till radiatorer Det är inte lämpligt med golvvärme pga fuktvandring har jag förstått. Är det då ok att bila+gjuta/flytspackla in nya prisolrör i väggvinkeln fram till radiatorerna? Eller blir det samma problem med fuktvandring lokalt som vid golvvärme? Bör jag även fortsättningsvis ha rören på
sir_daniel: berätta hur det går, går i liknande funderingar, fast med solpaneler/oljepannan
drakhenke: [citat] nja halvt rätt ;) det är ingen shunt på varje slinga utan det fungerar precis som en radadiator ( element om man så vill )
smurfen72: Jag satte in bergvärme för snart ett år sen kostade ca 100000 kr och det går att komma billigare undan om man tex köper Bosch vp så några 150000 kr kostar det inte om man kan installera själv och lejer man så tar det max 2 dagar att installera men det brukar vara svårt att få nån firma att installera om man köper grejerna billigt på nätet.
monkeyman: Radiatorventilerna är utbytta på alla element nu när jag ändå hade systemet tömt, så den bör inte sitta fast. Ska testa stänga ventilerna på alla element som är varma ikväll och se om jag kan få det att släppa i det delar som nu är kalla. Eftersom det bara sticker iväg ett rör upp i bjälklaget från pannrummet så har jag ingen aning om hur golvvärmeslingan sitter ansluten, men
Sommartorparn: Hoppas det är fler som delar med sig av sina erfarenheter. Det som jag tror kan ta skada är vissa material och ytbehandlingar. Har t.ex. varit med om ett folien på en ikea-bohylla har släppt. Det är nog det enda som har hänt. P.g.a kyla eller fukt låter jag vara osagt.... Kanske moderna köksinredningar skulle kunna ta skada? Om inredningen är huvudsakligen av trä så är det inget
silversmeden: Kolla Logger 2020 på www.energibutiken.se kan varmt rekommendera, det häftigaste är att man får en egen hemsida och kan kolla sina värden varsomhelst i världen, du behöver bara en dator och internet.
Patrik_Hed: Okej, tack för svar! Ska kika vidare och får se om jag återkommer. :) //Patrik
donsuw: Vad skönt!! Gäller det också om jag öppnar varmvattenkranarna och tappar ur dem så gott det går? eller bara kallvattnet? Är varmvattnet i ledningarna varm trots vattnet i VV-ledningarna "står stilla" (jag kommer inte att vara i huset och något varmvatten kommer alltså inte att användas till t.ex. disk och dusch) om jag låter varmvattenberedaren vara på??
silversmeden: Uppdaterar lite det blev en elpanna Focus PV 13 beggad med en Grundfos cirkpump för endast 300 spänn!! Nu är den installerad på solslingan med avstängningskaranar för att kunna skifta mellan sommar/vinterdrift. Systemet elpanna: har eget expkärl, säk och cirkpump och 22mm kopparör sitter ovanpå tekniktanken (titta på profilbilden). Elpannan har 7 olika effektlägen från 1,85 kW till
sebbost: Tack för tipsen, grannen kom och hjälpte till så det löste sig den här gången
Husbock: Det kan ju vara en risk så klart. Fast å andra sida är där ett fönster (något mindre dock) till i köket som inte har något element under. Får väl snacka med någon expert som kan det där. Men att på n¨got sätt leda värme både uppåt och längs golvet är kanske en bra idé.
Krilleman: [citat] Det kan delvis vara sant, små företag kan iblanda vara klockrena! Problemet är att jag har en kontakt på LK som kommer klockrena lösningar när jag har problem, och allt det bara ett samtal bort. Det kallas för service! Det kan man bara ha genom att man varit med och jobbat sig uppåt... Enkelt, bra och alla delar finns på lastbilen dagen efter direkt från fabriken! Jag gillar
silversmeden: Med all säkerhet, men lugn andra säger att det finns så mycket vatten i magasinen i norr så elpriserna kommer inte att höjas speciellt mycket efter denna regninga vår sommar höst. På andra håll varnas det nu för kraftigt höjda elpriser i landet pga kärnkraftsverkens besiktningar och reparationer. Läste på ett annat ställe att det va svårt att starta kärnkraftsverken när effekt
söker svar: [citat] Hur mycket hade du kunnat tänka dej att betala för allt ( om jag hade bott närmare :))
Krilleman: www.lksystems.se och redan länkade uponor är dom största svenska aktörerna...
Matss: Man luftar inte med cirkpumpen utan med trycksatt tappvatten, så det är inga problem
AKristof: Vi planerar att bygga ut vår en-plansvilla och har några funderingar om hur värmesystemet skulle kunna utformas. Vi har idag golvvärme ingjuten i hela betongplattan och en IVT 490 som förser oss med varmvatten för uppvärmning och tappvarmvatten. Från värmepumpen går en matarledning till två st shuntgrupper som sitter i varsin ända av huset. Från dessa shuntgrupper går det
pelpet: Det är ju totalkostnaden som räknas. Jag skulle också överväga en kombination av luftvärmepump, pelletskamin och tilläggsisolering även om det troligen skulle landa på bergvärme + radiatorer. Jag kollade upp priset för att sätta in radiatorer nyss och fick en offert på 5000 kr/radiator inkl rördragning. Det skulle ha blivit ca 50000-60000 för huset som jag tittade på. Vattenburet
hempularen: TS har valt en lösning, och tråden verkar spåra ut. Stängd
Markus Linda: Ja dte känns bra, han var dessutom tillgänglig från slutet av nästa vecka, vilket passar oss bra då vi vill dra igång renovering snabbt... får se om sambon kan bila upp golvet lite snabbt.. =) tydligen har sambons kollega/nära som hjälper oss kännt den här vvs-.killen sen de var ca 6 år.. så det känns mycket tryggt. Samt att vi ju vet att han gjort jobb hos sambons kollega/vän som
ltfrebac: JO jag vet allt detta kring termostater och jordvärme, alla termostater står på max utom sovrum där vi sänker något. Tänker mer på grundinställning i fördelaren utan påverkan av ställmotorerna,,,
gabmol: I närheten av Göteborg.....glömde jag skriva