Enterprise
Enterprise: La klinkers och därför dubbla gipskivor, flytande golv, enligt alternativ 2 hos Norgrips http://www.norgips.se/montage/golv
7 svar · 6,0k läst
M
moOd: Tack för svar! Jag kör på det spåret. Det är ju sen lätt att byta ut där det behövs från billig ratt till en dyrare termostat.
2 svar · 1,7k läst
I
ichgary: Är väl egentligen bara egen shunt som funkar tillförlitligt, men ett annat alternativ kan ju vara att sätta golvärmesliingar på radiatorreturen, du har dock ingen chans att reglera temperaturen på det viset..
2 svar · 1,2k läst
A
Avemo: Jag har bara elvärme i badrumsgolvet. Den står garanterat avstängd på sommaren, men även vår och en del av hösten. Det är nog inte mycket mer än halva året den är på. Man klarar sig säkert bra med bara den vattenburna. Om det är ett källargolv kanske saken kommer i ett annat läge då det kan vara kallt där även på sommaren. Erik
5 svar · 732 läst
M
myrstack: Går att vid komplettering även idag av tex spiskasetter få använda samma pipa till flera eldstäder. Finns program som kan användas för att räkna ut om det är tekniskt möjligt utifrån pipans längd, grovlek och vad för eldstäder som man vill ansluta. Sen är det nog ytterst ovanligt och även något som kanske unviks om det är möjligt men i de fallen det inte finns någon annan
6 svar · 3,7k läst
Gulfxx
Gulfxx: Men med nya fönster och tilllägsisolerat så bör ju vedförbrukningen sjunkit även om du kör med gamla vedpannan ju ;) Men det är klart får du bättre panna med till detta så kommer du ha stor ´skilnad mot tidigare i förbrukning . :D
3 svar · 2,0k läst
K
Krudtugle: [citat] Angående att hydropressen har mindre vattenvolym, innebär det att pumpen måste starta oftare?
19 svar · 104,6k läst
Vidar
Vidar: Tack för tipsen! Skönt att man kan fixa det själv!
3 svar · 4,6k läst
G
GunnarM: Tack! Någon på ett annat forum tyckte att man kan vänta ett par månader, men jag blev lite skeptisk eftersom det inte riktigt är en kakelugn vi murat om. Temperaturen i toppen borde vara ganska låg, särskilt med insatsrör.
2 svar · 1,8k läst
M
mrfrenzy: I alla fall på ctc 1100 så sitter alla givarna i ett dykrör på ovansidan av tanken. Bara följ röret från termostaten och frilägg isoleringen försiktigt, sedan drar man ut givaren.
10 svar · 4,3k läst
M
Magnus_Andersson: Nu har jag ändrat ritningen. Tanken med detta förslag är att slippa blanda tanken så mycket. Växelventil för att producera varmvatten till toppen på tanken och förhoppningsvis håller sig varmvattnet i överdelen på tanken. Botten på tanken får agera extra volym till radiatorsystemet som annars får för liten volym. Vad tror ni om detta? Kommer vattnet att blandas ändå?
4 svar · 8,1k läst
·
M
mrfrenzy: Om du ändå ska dra nytt i samband med stor renovering och ha värmepump så överväg golvvärme. Kostnaden blir ungefär likvärdig och du får bättre verkningsgrad på värmepumpen och bättre komfort.
3 svar · 1,4k läst
J
Josth: Heter det inte radisolrör för radiatorer?
11 svar · 4,3k läst
M
mrfrenzy: Det tar 4-5 timmar att värma tanken till 60 grader säger du, är det med öppen eller stängd shunt till radiatorerna? Om du mäter tiden för att värma X grader med stängd ventil till radiatorerna kan man räkna ut pannans effekt.
6 svar · 2,6k läst
iLEZ
iLEZ: Hej. Står lite i tankar att skaffa en kamin till mitt hus (1896, timmerstomme, torpargrund). Har en murstock som jag ska besiktiga och få godkänd innan hösten, vilket jag inte tror blir något problem, så den biten kan vi bortse från. Frågan är väl om man tvingas installera något slags rör eller liknande, då rökgången är ganska stor. Det finns en del plats där den tilltänkta
0 svar · 2,4k läst
Gulfxx
Gulfxx: Jag skulle jag med valt en parca ! Som du ser de håller länge ;)
4 svar · 2,5k läst
Gulfxx
Gulfxx: Det går säkert att göra så som du säger . Men är det inte bättre på alla sätt att mura upp ett litet underlag och ställa tankarna på :rolleyes:
1 svar · 646 läst
Y
Yrrol: Ska utöka volymen mot radiatorerna med strax över 200liter. Kommer krävas att den specialtillverkas pga måttbegränsningar. Jag vill ha en slinga genom tanken för att förvärma tappvattnet innan den når pannan. Då undrar jag. * Hur är det mest smarta sätt att sätta in och utlopp för radiatorerna. högt/lågt? * Samma med slingan för förvärmen, ska man sätta inkopplingen högt,
0 svar · 535 läst
J
JOW: Tråkigt, blir till att köra avfuktare nu då?
36 svar · 8,2k läst
H
huggan: Bergvärmen blir billigare per månad. Helst en dyr räkning än flera.
1 svar · 526 läst
N
NilsT: Tack for uppslaget. Det finns ju taljstensugnar. Skall man forsoka fa tag i sadan sten och lagga upp ett lager inne i skorstensstocken. Nagon som har provat/erfarenhet?
4 svar · 3,5k läst
A
AndreasMolin: Har suttit och letat efter tips om hur man bör dimensionera rören till ett vattenburetsystem, men inte hittat det jag söker så jag provar väl med att kasta ut en tråd... Jag är i full gång med att renovera ett gammalt hus, byggt 1909. Huset är på ca. 200m2 och som uppvärmning kommer vedpanna med 3m3 ack.t att användas. Radiatorer som kommer användas är gamla hedliga lenhovda
0 svar · 1,1k läst
D
donsuw: Visst, jag tänkte på tappvatten och som du skriver borde man ju då ha problem vid "normal drift". Jag tänkte inte så långt. Samma sak bör väl gälla varmvattenberedaren i pannan. Även den får ju fortlöpande påfyllnad av nytt syrerikt vatten vid normal drift.
10 svar · 3,0k läst
P
Anonymiserad 127671: [citat] Tror den sitter på mitten nånstans... Under panntempgivaren, näst överst till vänster skulle jag gissa på när jag ser ctc v-25 på bild. Ska kolla hemma...
29 svar · 9,9k läst
DjAlbert
DjAlbert: För att gå lite OffT så.. Hörde häromdan att det är skillnad på varmt och varmt. Slangen Helioz länkade till är en "varmvattenslang" just för att den är typad till under 100 grader. En slang som är typad över 100 gradet t.ex 120 grader som ja skrev, så är det en "hetvattenslang" Har väl o göra med kokpunkt o ånga o sånt antar jag ...
11 svar · 1,4k läst
H
Henrikd75: @Byggarätt: Så är det givetvis, grenröret ger ju inte möjlighet till individuell styrning. Klantigt av mig. @Myrstack: Beskrivning visar inte (?) hur man kopplar ihop WGF-fördelaren med push12. Matar man WGF-fördelarrören från värmeslanganslutningen på pumpen och skickar returen via pumpens returanslutning, om du förstår vad jag menar?
3 svar · 1,3k läst
G
gaia: varför måste det vara en spiskasett? Mura upp sidoväggar, sätt in en stor glaslucka med tilluftsventiler och öppen spis är bortbyggd :). gaia
1 svar · 3,0k läst
·
E
exerg: Dalatanken med 90 mm isolering ,har rätt utdragna växlarslingor och är ett bra val som håller vad den lovar.Lite dyrare men ..... Plåtklädda tankar är oftast katastrofalt dåligt isolerade och behöver i så fall extraisoleras.(åtminstone i hörnen)
2 svar · 1,0k läst
mexitegel
mexitegel: Ska du ansluta tanken mot en värmepump och behålla en vettig skiktning så är mitt tips att du tittar på tankar med diffusor eller ännu hellre stratifieringsrör för att värmepumpen inte ska vispa runt hela tanken. De enda jag känner till som har detta och som finns i sverige är Euronom och Dalatanken. Billiga? Nej, men de funkar grymt bra i den kombinationen du beskriver. Jag har själv
7 svar · 6,4k läst
B
Betula_Pendula: Kaminen blir en: (Har bytt till en större...) http://linderborg.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=34&category_id=21&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=36 Köksspisen blir en: http://www.selmac.se/index.php/kaminer/80 Ja, jag hoppas det blir en liten lättskött anläggning och att hugga ved ibland är avkoppling för mig, riktigt skönt att
11 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.