Värme allmänt
PST: Värmesystem skall aldrig tömmas på vatten, element, rör & panna kommer att rosta sönder på nolltid (Några år, och rätt som det är har det gått tio år.....) om du tömmer och fyller systemet varje år. VV & KV rör tål syrehaltigt vatten (KV rören är aningen galvade eller av plast VV antagligen av koppar) så kranvattnet kan man låta vara urtappat. Men om du ALDRIG ska använda
PST: Sätt i en insats och njut av värmen, det finns en hel del som är riktigt snygga.....
Arnlind: Tack för svaret! Då sparade jag in lite på att slippa köpa en ny då! ;) Men tillbaka till min fråga då! Vad skulle ni välja för panna om ni fick välja idag? Jag var inne på en Solo Innova 50, men då tänkte jag att när man ändå är i farten så kan man väl lika gärna köpa en som är lambdastyrd men priset vart ju ett helt annat på då! 71970 + moms! Ska man lägga ut så mycket
ika1975: Tack för era svar! Hur fungerar det där med uppvärmning av varmvattnet? Går det koppla till den befintliga varmvattenberedaren eller måste man köpa en special som är avsedd för detta? Vi pratade med en annan försäljare igår, som menade att vattenmantlade kaminer endast används när man har vattenburen värme. Vi blev rekommenderade en kamin från Ecoforest modell Eco Air på 13 kw som
mulpac: [citat] Låg lutning och flyttar upp den så du får den temperatur på framledningen du vill ha.
Fluxor: Rent spontant tycker jag att du skulle köpa shunten samt slangen och resterande kopplingar från Rinkaby Rör eller liknande. Skivorna behövs inte. Du fäster enkelt slangen i armeringsnätet som du häller flytspackel på. Rent kostnadsmässigt för driften så har jag svårt att tro att elvärme skulle kunna bli billigare. Observera att du får komplettera shunten med en komfortvärmare om du
FELLE: Det finns pluggar till LK VKF-RF fördelare. Se länk http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Produkter--System/LK-Golvvarme/Produktkatalog/Anslutningsdetaljer/
Luddeman: Efter byte av manometer så visar den nya 1,4 bar innan ventilen öppnar. Det verkar stämma lite bättre.
ichgary: [citat] Var visserligen en 2 år gammal tråd :) Men trevligt med lite bumpningar av gammal läsning..
i99albsi: [citat] Men här är det väl en mer mekanisk lösning? Baxi har ju en "elementtermostat" som verkar känna av utgående tappvarmvatten för att utifrån det strypa retur till tank. CTC har ingen kännare på tappvarmvattnet.
silversmeden: Finns ett pumphjul där inne på drivsidan hamnar det kl 6 (neråt) eller 12(uppåt) blir slitaget större på upphängningen (lagret) pumpen skall sitta kl 3 (hö) eller 9 (vä) horisontellt eller vertikalt har ingen betydelse.
RoughChuck: Jag har hört att det är bättre att suga luften i det rum man vill ha värmen till och blåsa den till eldstads-rummet, dvs trycka upp luft från din undervåning till övervåningen och därmed skapa ett naturligt luftflöde av varm luft ned via trappen. Jag har inte provat, kan inte räkna på det, men tycker det låter helt rätt i ditt fall, då du slipper extra undertryck runt eldstaden
Avemo: Jag förstår inte vad skillnaden skulle bli. Temperaturdifferensen måste väl ändå vara lika stor i båda fallen? Det är ju skillnaden i temperatur mellan golv och tak. Blåser man ut varm luft på det kalla golvet vill den stiga, och blåser man ut kall luft i det varma taket vill den sjunka. Sedan detta med större temperaturdifferenser. Syftet med anordningen är ju att minimera
Avemo: Luftvärmepumpen ordnar billigare värme än elementen. Grundregeln om du vill ha det billigt är att ha så lite element som möjligt igång. Det blir lite kallare i rum som angränsar till luftvärmepumpen. Om du då skruvar upp elementen i det angränsande rummet så att det blir lika varmt kommer elementet stå för hela värmen i det rummet utan hjälp av värmepumpen. Om elementen står
Skånepåg: Nej, det är ju inte jättemycket ström den drar, men på ett år blir det kanske ändå 200kWh extra på en cirkpump till... När det varit som kallast har jag kört elpannan på ca 55°C. Samtidigt, när det är som kallast (kallare än -20°C) och man har en luft/vatten vp så kommer den ju ändå gå som bara elpanna ;)
Fishermansfriend: Jag har 2 frågor som jag inte kan hitta nått svar på angående glidgjutning 1.Ska kanalen eftervattnas efter dragning med keramisk massa? 2.När kan nästa dragning göras?
Krilleman: Underifrån är att föredra, så luften trycks uppåt, men det har ju lite att göra med hur systemet är konstruetat, och vilken nivå pannan står på kontra radiatorerna. Men fyller man underifrån gör man oftast aldrig fel!
Taken: Ok så styrningen är av shunten då alltså, det förklarar ju den saken, tackar för svaret. :) Försökte också hitta nått på deras hemsida men hittade bara moderna termostater (denna borde vara runt 25 år).
Krilleman: På denna sidan hittar du vad du behöver: http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1145 Tillopp: Böj med mutter 2959, där i passar en termostat typ 2781 med trycknippel/kona 2952 för 15 rör. Retur: Nippel med mutter 2962, där i passar returkoppling vinkel 2867 med den trycknippel/kona 2952 för 15 rör.
henrixo: Hejsan, ny här på forumet! Har lite funderingar kring ett projekt jag har tagit på mig i höst. Min syster har renoverat ett hus, ca: 280 m2, välisolerat och golvvärme överallt, ingen källare. Huset ligger på en gård och skall värmas med en gemensam panna. Pannan är ett monster som eldas med halm och allt annat som brinner, 13m3 tank. Den matar i nuläget en snickeriverkstad mod mindre
sirlen: Tack för svaret :) Idag är det endast vanliga panelradiatorer. Jag har planer på att lägga golvärme i alla rummen men det kommer förstås ta ett tag att få in detta i alla rum. Får nog bli någon form av VP men att jag kanske ska prioritera själva golvvärmen först.
Daniel_76: Hej! Har tömt panna+acc-tankar+system på vatten då jag gjort en del underhåll... (Förberedning Pelletseldning bla..) Det sitter en ESBE termisk ventil (60C) som jag tänkte byta. Vet dock inte riktigt hur jag ska få bort den gamla utan att skada fästen m.m. Jag får känslan av att ventilerna inte ser riktigt likadana ut, säkert nyare modell på den nya... [bild] Exempelvis det att när
Norrlandskusten: Det där var, spontant, en bra ide att utforska. Har samma funderingar (Fjärrvärme -> golvvärme). Mer dokumentation av fjärrvärmecentraler (Redan/ABB/Alstom osv) finns här: http://www.luleaenergi.se/sv-SE/Fjarrvarme/villacentraler.aspx?menuID=84
Bodil Victoria: Fantastiskt! det är är din fastighet loggad via Internet ! Ditt värmesystem är verkligen intressant. Teknikens fantastiska värld - kolla temperaturer hemma via en Internet ansluten dator! Jag skulle vilja anlita en rådgivare som kan en hel del om värmesystem och olika uppvärmningskällor :-) och som hjälper mig att ta in offerter. Jag har en del tid och ett brinnande intresse för just
Avemo: Det som gör golvet komfortabelt att gå på är att det är varmare. Det är också det faktum att golvet är varmare som ökar energiförbrukningen. Min erfarenhet från mitt badrum är att när golvet är behagligt att gå på så är det onödigt varmt i luften. Det finns inget sätt att få varmare golv utan att öka läckaget av värme genom det. Värmen i golvet vet inte om det finns andra
Applemartini: Det är krypgrund under. Ska ha plastmatta. Tänkte att en så stor handdukstork borde värma upp :)