L
LaT: Om det inte är tänkt att källaren ska värmas till över +10C så behöver du inte räkna på den.
2 svar · 2,5k läst
D
Daniel_76: Hej! Har köpt en Vermiculite-skiva, 25mm, för att använda den att isolera en fästplatta till en pelletsbrännare. Läste någonstans att Vermiculite expanderar vid värme, stämmer detta även för skivor? Har tänkt ha skivan mellan fästplattan och en plåt på insidan som sitter med distanser. Mvh, Daniel
0 svar · 2,9k läst
Maveric77
Maveric77: Hej! Har en öppen spis där det tidigare suttit ett grovmaskigt nät i luckan (ca 1 cm stora maskor), och det tycker jag är för stort. Ibland stänker det ut lite glöd på golvet och det ska det inte göra såklart! Min fråga är därför vilket som är att föredra att ha i luckan? Glas av rätt modell eller finmaskigt nät? Spisen har inga spjäll, men däremot så är luckan konstruerad
0 svar · 3,1k läst
H
Hemmanisse: Vårat andra vardagsrum saknade element när vi köpte huset och nu när vi börjat använda det mer så behöver vi ha en värmekälla där. Pga dåliga placeringar av fönster och vägguttag på väggen så har vi inte möjlighet att sätta ett vägghängt element tills att vi renoverat. Frågan är bara om det är mer fördelaktigt att ha ett golvplacerat oljefyllt element eller en
0 svar · 1,3k läst
cederbusch
cederbusch: Jag gillar den gröna färgen så jag fortsätter med CTC. :) En CTC Ecoflex V är beställd. Den är bland de billigare trots att den fått mkt bra kritik. Hade alla de preferenser jag hade.
12 svar · 8,9k läst
·
J
johanpelle: En kompressor tappar inte luften utan håller trycket i månader. Om den går 10 sekunder efter varje uraskning ska det jämföras med tändelementet som är igång 5-9 minuter varje gång brännaren tänds. Effekten på tändelementen varierar, 450 watt för en del 250 watt för Viking 16 och hela 1000 watt för Janfire och Iwabo.
21 svar · 8,1k läst
B
BAS: Sök efter en kamin med så låg effekt som möjligt. En gammal Contura ligger troligen på 9 kW. Det finns kaminer som går att reglera mellan 2-7 kW.
5 svar · 868 läst
B
BAS: Tänk efter nu. Värme sprider sig genom strålning (som ljuset), konvektion (som värmefläkten) eller ledning (som när du sätter handen på ett varmt föremål). Den värmereflekterande skivan hindrar strålningen. Men hur mycket strålning är det i en gjuten grund? Möjligen lite röntgenstrålning men ingen värmestrålning. De flesta förlusterna är värmeledning, det är alltså det du
3 svar · 3,3k läst
M
Matss: Läs stycket uppfyllning i http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/Underfloor_heating/Manifolds/BLD_UFH_5032_032009%20WGF%20Fordelare.ashx
1 svar · 784 läst
·
B
beginner: Tack! :)
2 svar · 1,7k läst
B
AnneFi
AnneFi: Är kök, vardagsrum och hall som det ska läggas i. Vi ska regla om hela bjälklaget och isolera om så höjden kan vi själva anpassa. Det bli klinker i hallen ca 2 kvm och resten vill jag ha parkett, i allra värsta fall Laminat.
4 svar · 1,1k läst
M
Missionären: Att sidan ej kan visas kan ju bero på något...
12 svar · 5,2k läst
P
p169suc: [citat] Tack för svaret Gäststugan ska möjligtvis ha lite underhållsvärme vinter tid (ca 5 grader) väldigt sällan värmas upp ordentligt på vintern. Golvvärmen lägger jag vid gjutningen därför krävs beslut ganska tidigt i byggplanerna Om jag skippar golvvärmen kan det då vara någon vits med att dra in varmvattnet från huvudbyggnaden?
2 svar · 1,3k läst
S
strevert: En radiator som har en hel lackyta och rengöres emellanåt borde inte rosta utifrån tycker jag. rinkabyror billigtvvs
1 svar · 2,8k läst
M
Mäster: Hur djupt du måste ner för betongens skull har jag ingen aning om, men minsta vettiga böjradie är nog runt 6-7 cm. Vinkelkopplingar finns , men funktionen med RIR går lite förlorad ioch med att du måste kapa skyddsröret för att få dit en koppling, Det finns lösningar för att skarva skyddsrören också, men du kommer att få en koppling som inte går att göra något åt utan att bila
1 svar · 1,8k läst
F
finkelzvin: Nu kommer ett långt inlägg med många frågor. Orkar du inte läsa allt så kan du scrolla ner direkt till frågorna och se om du kan svara på någon. Numrerar frågorna för enkelhetens skull. Lite bakgrundsinformation Ska köpa ett hus från 1976 som värms med direktverkande el i dagsläget. Och eftersom huset är stort(206kvm sutteräng) och ligger i Norrbotten, så är värmebehovet
0 svar · 803 läst
D
daugaard: Finns mycke smågrejor man kan gö oxå, som att kolla så inte fönster läcker, att ytterdörrar ä täta. Ett byte av dålig ytterdörr kan betala sig på några år! Och sen är ventilationen viktig oxå, kan spara mycke på att instalera värmeväxlare.
11 svar · 1,1k läst
S
silversmeden: [citat] Se det som lärpengar, nu vet du hur du fixar det själv nästa gång.;)
12 svar · 2,4k läst
·
K
KjellT: Hej, Jag planerar bygga ett tvåvånings stenhus på 190 m2 strax norr om Stockholm. U-värde på väggar kommer ligga på runt 0,09-0.13 grund, tak, fönster och dörrar kommer genomgående has låga u-värden. Golvvärme på båda plan. Jag funderar på en FLVP men gillar inte idén med att göra hål i ett klimatskal, som man investerat i för att var super-tätt, och få in kall luft. Så jag
0 svar · 901 läst
nino
nino: en skiva kostar nog runt 500-600 90*240cm ja man kan ha det på golv och vägg nej man lägger det lika som spånet av någon anledning
7 svar · 5,8k läst
J
Josth: Gäller att luftluftvärmepumpen får stå för så mycket av uppvärmningen som möjligt, dvs justera ner elvärmen i luftaggregatet så mycket det går tills luftluftvärmepumpen inte längre klarar värma de delar av huset som nås av den samtidigt som dess fläkt inne får gå så snabbt man står ut med. Eftersom den sitter i entréhallen stör inte fläktljudet särskilt mycket. I övriga
14 svar · 2,3k läst
A
Avemo: [citat] Normala element är inte seriekopplade. Däremot kan de vara kopplade mellan olika faser. De element som skall styras av samma triacenhet måste vara kopplade på samma faser. Är de inte det är det inte svårt att koppla om. Alternativt sätta in en extra triacenhet. Erik
12 svar · 15,0k läst
J
JOW: Smurfen: Tack för svar... Nu har jag ett bra svar på varför knäppningarna bara minskar då volymförstoraren är kopplad på värmebärare ut, och att bara öka volymen går lika bra på båda sidor Någon som har åsikt om tryckexpansionskärlet?
7 svar · 7,5k läst
S
silversmeden: Den är säkert bra, koppar eller pex?
3 svar · 1,1k läst
S
spaedgris: Och det beror ju även på om du köper färdigkluven ved eller gör jobbet själv. Det spelar också roll hur mycket plats du har för veden. Kan man ha mycket ved t.ex. nere i källaren där man har pannrummet är det rätt så bekvämt. Men måste man ut till vedboden varje dag mitt i vintern så blir den nog ganska drygt.
2 svar · 2,0k läst
G
gaia: [citat] Eftersom du inte ska ha vvb i pannan så har du 2 alternativ som eld beskriver ovan : seriekopplat vvb eller värmeväxlare. Det är vvb som jag kallade så oproffsigt buffert. Med pelletspanna blir kanske andra lösningar lämpligare? Kolla forum i pelletsinfo.se där man diskuterar just pelletseldning
12 svar · 6,0k läst
B
beginner: Tack så mycket för hjälpen då räcker det alltså med radiatorkoppel m22x15 och sen är det bara dra rör så det ryker.
3 svar · 915 läst
H
helin84: Jag hittade denna nyligen www.priskollen.nu dom har verkligen koll på pellets priserna.
10 svar · 7,5k läst
mexitegel
mexitegel: Köpte hela bergvärmeanläggningen inkl. konvertering till vattenburet därifrån, väldigt bra att ha att göra med. Men man kan få ligga på lite för att få fram uppgifter - de är ju rörkräkare ;) När ordern väl är lagd så går det fort.
11 svar · 2,5k läst
N
niklasp85: Det kan du nog ha rätt i. Ser inte allt för professionellt ut.
9 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.