Komfortvärme till ca 20 kvm tvättstuga/badrum i källare.

Finns det nåt smart system som drivs på elpatron idag men lätt kopplas om till vatten den dag jag orkar konvertera resten av huset

Är det öht värt besväret?

Antar av frågan att du inte har något vattenburet system idag? I så fall hade en Uponor Elpush 12 funkat med en liten elpatron för tillskottsvärme. Betoning på litet tillskott värme dock, mer av karaktären komfortvärme sommartid innan resten av värmesystemet hoppat igång.

Det finns annars små elpannor som är gjorda just för att driva golvvärmesystem med inbyggt expansionskärl och cirkulationspump. Tex Uponors och andra gv-tillverkares Elpanna men tyvärr brukar de vara rätt dyra prismässigt. Fördelen är att de ofta har en inbyggd shunt så du slipper en separat shuntgrupp och cirkulationspump men om du tänkt dig en sådan vid golvvärmefördelaren blir egentligen enda fördelen att de är konstruerade för väggmontering. En billig elpanna från blocket löser då uppgiften ungefär lika bra.

Köp en beggad elpanna kostar från några hundra till ett par tusen, koppla ihop och byt senare.

Oj, jag inser direkt att det här är en snårigare djungel än jag anat.

Inget vattenburet system idag. Jag har ju redan en elpanna idag(tror jag! varmvattenberedare som värms av el). Menar ni att jag ska sätta in en panna till för att värma ett separat vattenburet golvvärmesystem som jag sen kan koppla ihop med resten av huset den dag jag konverterar "på riktigt"?

VVB ett system =tappvatten, elpanna = värmesystem, det krävs att du har vattenburen värme för att kunna koppla elpanna. Annars får du lägga golvvärme med el = en slags sladd som har ett motstånd som gör att golvet blir varmt ( elburen golvvärme ligger oftast flytspacklad på golvet). Tips läs på hur de olika systemen fungerar.

Tipset att köpa begagnad elpanna är inte dåligt. De är små och okomplicerade (vår rymmer 17 liter vatten tror jag) och kostar nog inte mycket begagnat. De har inbyggt styrsystem med utomhus eller inomhusgivare. Då får du det vattenburet från början till låg kostnad. Sedan kan du bygga ut systemet vad det lider. Alternativet är att gjuta in slang för vatten och elslinga parallellt. Då kan du köra el först och låta slangen bara ligga tills du har vattenburet att koppla på. Då blir det lite dyrare med dubbla system.

Edit: stavfel

En jag känner lade vattenburen golvvärme i sitt kök när han renoverade just med tanken att vara beredd den dag han konverterar resten av huset. Han köpte en billig 30-liters varmvattenberedare som fungerar som elpanna i köket.

Erik

Avemo skrev:
En jag känner lade vattenburen golvvärme i sitt kök när han renoverade just med tanken att vara beredd den dag han konverterar resten av huset. Han köpte en billig 30-liters varmvattenberedare som fungerar som elpanna i köket.

Erik[/QUOTE

Smart;)

golvärmeslang som ej kopplas in + elslinga som du kör på så länge.

Magnus_Andersson skrev:
[länk]

Här får du allt i ett paket, och billigt. Värme, cirkulationspump och reglering med inne eller utegivare. Tillkommer golvvärmeslang + fördelare om du vill ha fler slingor, mm. Pannan kan sedan bytas ut mot annan värmekälla när det blir aktuellt.
Orkar den driva ett par kvm till om man skulle passa på att vilja lägga in i ett rum eller två (tot ca 25kvm extra)?

Kommer min rörmokare slå bakut när jag ställer en beg elpanna framför honom? Är det stor skillnad i total arbetsinsats för röris och elektrikter vad gäller installation av vattenburet jämfört med elslingor? Antar att man ändå måste bila och isolera så just den biten är väl densamma?

En likadan panna har värmt hela vårt hus i minst 20 år, så den räcker nog. Arbetsmängden borde vara motsvarande som för el-slingor, men ni kan byta värmekälla valfritt i framtiden.

Vill du inte slänga ut installationskostnad och ett par tusen till nåt som ändå skall slängas om ett par år så ta smällen med en riktig ack-tank med en gång. Med en elpatron fungerar den både som elberedare och el-panna och det blir betydligt enklare/billigare att konvertera till annan värmekälla senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.