Jag har nog lurat dig lite. 200P använder till och från styrning av cirkulationspumpen dvs om det är för varmt i huset så skall termostaten bryta och är det för kallt så skall termostaten slå till.

Jag trodde i min enfald att 200P fungerade lika som 300P (som styrs proportionerligt med erforderlig värme).

Därmed kan du nog använda alla typer av termostat t ex Julas av typen till och från. Beskrivning finns på Nibe hemsida eller i manualen.

Beklagar min desinformation!

R. Göran: Precis så ;)

Du kommer aldrig på en jämn fin temperatur men en bimetalltermotat som startar och stoppar cirulationspumpen, vad du behöver är en automatshunt som bestämmer temperaturen på den kontenuerligt cirkulerande slingan.

BF: Jag håller med dig att det mest troligt behövs, men TS borde också kolla med sina grannar hur de upplever sitt inomhusklimat då jag antar att det är fler hus i området som har samma uppvärmning.

BobbaFett skrev:
Du kommer aldrig på en jämn fin temperatur men en bimetalltermotat som startar och stoppar cirulationspumpen, vad du behöver är en automatshunt som bestämmer temperaturen på den kontenuerligt cirkulerande slingan.
Tack för alla förslag och hjälp.

Inser att automatshunt sytemet är det optimala vägen att gå dock, vad skulle det kosta att låta någon fixa? 10 000:-? Förbrukar endast ca 8000 kwh el och 6500 kwh gas, så det får inte sticka i väg för mycket för att det skall vara ekonomisk försvarbart.

Hur mycket bättre tror ni en Frico TFP12 för 2000:- fixar regleringen av cirk.pumpen jämfört med en 250:- bimetalls termostat? Eller är det bara att kasta pengarna i sjön om man investera i en dyrare termostat.

Ett bra termostat reglerar ofta. Är det av typen till och från blir det många starter och stopp. Det kan inte vara särskilt bra för cirkulationspumpen, som ju är konstruerad för att gå kontinuerligt.

En vanlig trög bimetalltermostat är då nästan ett krav. Ett annat alternativ är ju att ha termostater på varje element och låta cirkulationspumpen gå hela tiden. I det senare fallet måste det då finnas ett by pass rör (kommer inte ihåg vad det heter), som vattnet kan ta vägen igenom om alla termostater stänger.

Uppdatering! Den som hade kopplat in termostaten hade glömt att koppla in accelerationselement, därav den dåliga regleringen. Termostaten som sitter där en omdöpt Eberle RTR–E6121 med kopplingsdifferensen på 0,5ºC.

Slutsats!
Skall man få något riktigt gjort så får man göra det själv.

Så bra :)

Vad är ett accelerationselement?
Är det en fläkt som blåser igenom termostaten så att den skall känna av temperaturändringar fortare?

Titta på din utegivare först, dels att den visar rätt, dels att den inte sitter "i solen" på väggen.(kostar inte mången hundralapp att byta) Fortsätt sedan med det enklaste först. Tror inte din gv slinga från den pumpen har kapacitet att höja din temp på det vis du beskriver. Styrningen till gaspannan skulle jag titta på

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.