planerar lite inför renovering av badrummet och tänker plocka väck den befintliga radiatorn och ersätta med golvvärme.

frågan är vad som är bäst ur ekonomisk synpunkt.
vill ha värmen på året runt.

el är ju relativt enkelt och billigt i installationskostnad men jag befarar att det blir dyrt i drift i längden.

eftersom vi numera kommer elda även sommartid för VV (ny vedpanna med 3m³ ack.) så kanske vattenburet är att föredra med tanke på driftskostnaden.
nackdelen är då att det förutom själva golvvärmeslangen tillkommer separata värmerör från pannrummet, en cirkulationspump och nån form av shuntautomatik/termostat

vad har ni för åsikter?
uppvärmd golvyta blir ca 5.5-6m²

Du behöver inte dra nya rör från källaren utan kopplar bara slangen via rören som var till elementet. Du behöver ingen extra pump heller med den nya tekniken. Så shunt är det enda. Elgolvärme på 10 kvm kan kosta upp till 300-400:- i månaden så jag tycker att det är ganska självklart med vattenburen.

Finns ett sätt att spara in på shunten också. Köp en vattenburen handdukstork och koppla golvvärmen genom den så använder du den termostaten till shunt. Så gjorde min svärfar och det funkar fint.

Att dra slingan genom handukstorken funkar knappast som shunt, funkar som vanlig termostat....
Små golvvärmesystem kan styras med tex http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2876
Om man vill ha "värme" på golvet året om så bör väl dessutom termostatens känselkropp mäta golvtemperaturen istället för rumstemp.

Det är en rörmockare som har installerat hans golvvärme och det funkar perfekt. Så varför lägga 1000:- spänn på en sån?

jag vill nog inte koppla det på de befintliga radiatorrören eftersom shuntautomatiken stänger i princip helt stora delar av dygnet. dessutom tror jag inte det lirar okej med natt/dagsänkningen.
vill inte tvinga runt 30 gradigt vatten i hela huset bara för att hålla badrummet/golvet varmt.

jag har inget emot att dra tex pexrör mellan badrum och ack-tankar för att få det på ett eget system och separera badrummet från övriga huset.
ett par tusenlappar extra på ett helt badrum kvittar.
men ska man då köra med en vanlig "dyr" c-pump, shunt + automatik eller finns det prylar enkomt för detta?

eller överanalyserar jag bara? vill inte sitta å ångra detta senare.
jag ställer mig mest fundersam till hur stor skillnad det gör i driftskostnad mot att välja el.

Under dessa förutsättningar så skulle jag, som du skriver, dra pex till acctanken.
Sätta en liten cirkulationspump och en esbe blandningsventil för att mata kretsen.
Du får då konstant (justerbar) framledningstemp till golvet.
Vill du ha reglering av lufttempen i badrummet så sätter du en rumstermostat där som får slå av/på cirkulationspumpen.

är det inte risk för att golvet blir varmt och kallt om vartannat med en termostat istället för shuntstyrning?
kanske blir samma sak. aja det är ju lätt åtgjärdat i efterhand isf.

Du ska ju använda en blandningsventil av samma typ man brukar ha efter VVB, men med annat och lägre inställningsområde. Det blir en bra och enkel lösning där bara pumpens drifttid varierar med effektbehovet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.