Hoppas på svar från folk som eldar i kakelugnar här:)
Det är så att jag nyligen har tagit min kakelugn i bruk, efter att ha fixat skorsten med en slang.
kakelugnen har minst 40 år på nacken sen den vart omsatt senast.
Därför eldar jag försiktigt i den just nu:)
Dock har jag hört så mycket olika om x antal ggr per dygn man bör elda.
Just nu eldar jag morgon kväll med ca 3 kg per brasa, skulle vara intressant att höra hur ni eldar era kakelugnar samt hur länge dom har hållt:)
Mvh

Nybygge från 2000, eldar friskt varje vinter och sotar vartannat år. Eldar i princip varenda kväll i 3-4 timmar, går åt runt 3kg per gång kan jag tänka mig. Blir mer under riktig vinter. Luftintag utifrån och täljstensbeklädd.

Tänk på att ur energisynpunkt är det bättre att elda på ordentligt under kort stund än att småelda längre, såvida din kamin kan ta tillvara på energin och lagra/sprida.

Morgon och kväll om det behövs och vi är på humör. Inte oftare än så. Vill inte riskera att våra gamla kakelugnar eldas sönder.

Läste ett bra tumregel: Är kakelugnen någonstans för varm för att hålla handflatan mot en längre stund har man eldat för hårt.

Normalt är att man eldar typ en gång på morgonen och en på em/kväll. Däremellan får den avge sin värme..
Sen skall innerluckorna givetvis vara stängda vid eldning, och efter att elden tagit sig skjuter man in spjället rätt ordentligt, det skall fortfarande brinna effektivt, men inte för kraftigt... när elden börjar falna kan man om ugnen inte nått upp till en för varm yttertemp/fortfarande känns kall på vissa ställen, lägga på lite mer ved, annars rotar man runt litet för så att inte det kvävs kolbitar i askan.., när sedan kolet inte visar några blåa sticklågor längre, kan man öppna luckorna, och skjuta in spjället i nästan stängt läge, samtidigt som man öppnar "frånluftsventilen" som brukar sitta högst upp på gamla kakelugnar. (Risk för CO- i rummet, så stäng inte spjället totalt..på moderna kakelugnar skall heller inte detta gå, på dessa finns alltid en liten öppning till rökgången även om spjället är helt intryckt..)

(I den sista "fasen" med öppna luckor vill man uppnå att strålningsvärmen från "restglöden" skall in i rummet)

Jag har aldrig vågat "nästan stänga" spjället, brukar vara lite försiktig eftersom jag tycker att CO risken är jobbigare än lite sämre verkningsgrad.

Öppna ventilen uppe i mitten har jag inte heller gjort under slutfasen. Man kanske skulle lära sig kakelugnstekniken lite bättre för att få ut mer av veden.

Det "urgamla" sättet att inte för mkt CO bildas är att titta på glöden. Finns det blå "sticklågor" så avges det CO. Dvs man stänger inte spjället förrän dessa försvunnit.. men nuförtiden finns ju också CO -detektorer...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.