Hej!

Jag ska få två st cirkpumpar insatta i vår radiatorkrets när vi får vår nya värmepump, detta för att säkerställa tillräckligt flöde eftersom vi har lite klena rör i huset.

Men jag funderar på att sätta en strömbrytare på extrapumpen eftersom den ju trots allt drar en del energi, och kanske behövs den inte för att hålla flödet i kretsen...

Kan man låta extrapumpen vara avstängd? Hur fungerar en cirkpump, är det någon typ av positiv pump? De brukar ju inte vara så lätta till att "snurra med" i flödet...

Mvh
Mats

Om pumparna ligger i serie ska (bör) bägge alltid köras.

varför 2?? byt ut till en som klarar jobbet

Skånepåg skrev:
Kan man låta extrapumpen vara avstängd? Hur fungerar en cirkpump, är det någon typ av positiv pump? De brukar ju inte vara så lätta till att "snurra med" i flödet...
Det är centrifugalpumpar, så de släpper igenom flödet rätt snällt även om de är stängda.

Tack för era svar! Dock är det ju olika bud... :S Kanske bäst att ringa Grundfos.

Anledningen till två pumpar är att det sitter en i värmepumpens innedel som liksom ingår, så det var installatörens råd att sätta en till i serie. Hade det varit någon idé (om det går) att byta ut den som ingår till en större antar jag att han hade sagt det.

Det är inga problem för dig att köra i olika kombinationer om du vill. Du kanske klarar dig till största delen med en pump och bara vid särskilda tillfällen behöver spetsa med båda. Det funkar bra och som mulpac nämner hindrar inte den som inte är i drift nämnvärt.

Men bäst hade varit att ersätta den för klena med en av tillräcklig kapacitet.

Jag har 2 pumpar i serie av någon anledning men kör bara en pump utan problem.
Om man testar att blåsa igenom en cirk.pump inser man att den brommsar inte mycket om den nu brommsar något alls.

Det låter bra, då kommer jag att ha en separat brytare till den! d^_^b

Varför behöver du 2 pumpar?
Är det tryckuppsättningen eller flödet?
Normalt sett så kan man säga att ALLA c-pumpar i ett värmesystem är för STORA! Problemet brukar ligga i dåligt injusterade radiatorer.
För att du ska få lite pejl på hur stora(små) flöden vi talar om så kan vi säga så här.
Om vi antar att du har ett hus på 150m2 och vidare antar att det har ett max effektbehov på 70W/m2 vid -20C samt att radiatorerna är avsedda för ett låg-temp system (värmepump) typ 50-30C så får vi att totalflödet när det är som kallast bör vara.
150*70=10.050W / 20C / 0,86 ~ 610l/h d.v.s c:a 10 l/min
Tryckfallet över radiatorerna ska vara ~1-1,5 mvp

Du kommer inte ha nån ack-tank / utjämningstank i systemet som värmen till radiatorerna tas ut ifrån?

Nej, det kommer jag inte ha (plastbrist)...

Platsbrist. Gott om plast har jag... :P

OK,
då hoppas vi att du har riktigt gamla stora radiatorer som klarar av att överföra effekten med så lågt DeltaT.

Tja, det är vanliga panelradiatorer... Det ska vad jag har hört fungera bra till en vp till skillnad från de gamla tjocka sektionsradiatorerna, men jag är ingen expert.

Det kan ju inte vara ett systemkrav att man måste ha ack-tank bara för att man köper en vp, det har jag aldrig sett ett krav på...? Däremot är det väl så att med en lagom stor vp som mer eller mindre går kontinuerligt, som vi nu har köpt, behövs ingen ack-tank, men om man köper en större vp som man vill ska kunna gå rejält och däremellan stängas av får man ha en ack-tank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.