Tre rum i vårt hus renoveras och ska få vattenburen golvvärme. Övriga fyra rum ska ha kvar befintliga radiatorer som är fördelat på två stycken "enkelslingor", det vill säga att de är seriekopplade.

Jag har med hjälp av Uponors webbsystem för golvvärmekalkyler fått fram en specifikation (se bifogad fil) som jag nu skulle behöva hjälp att komplettera för att även kunna inkludera radiatorerna. Nu finns de två rören till och de två rören från radiatorerna men inget mer såsom fördelare, shunt etc. Om det även finns uppenbara brister i den övriga specifikationen är jag tacksam för sådana upplysningar också.

Frågan har tidigare ställts till ett par av Uponors återförsäljare men när det i dagsläget bara rört sig om försäljning av hårdvaran och inte installation har intresset från dem varit svalt konstigt nog. Jag antar att de är rädda att jag ska ta specifikationen och prisjämföra dem med någon annan.

Hej Vad har du för värmesystem.Kan du inte köra g-värme i dom övriga rummen med?Kan tyvärr inte öppna din fil.

Tack för svaret! Jag har bifogat samma fil men som pdf istället. Jag hoppas att det ska fungera bättre nu.

Vi har en Thermia Diplomat Optimum G2 8 kW med jordvärme som ska förse golvvärme och radiatorer med det som behövs.

I dagsläget är det inte aktuellt med golvvärme till de andra rummen. Möjligtvis om X antal år men inte inom överskådlig framtid.

Ok Men det vore kanon om du kunde fixa G-värme i dom övriga rummen.Din G2 gillar lågtemp som golvvärme
ger.OK nu kunde jag öppna din fil,Ser väll bra ut det där.

Ja, jag skulle gärna ha golvvärme i övriga rum också men det är varken praktiskt eller ekonomiskt genomförbart på ett antal år. Men vad är det egentligen jag behöver utöver den bifogade specifikationen för att även få med radiatorerna?

Om jag har fattat rätt så är det redan framdraget 1-rörs till dom övriga rummen?

Det stämmer bra. De fyra rummen är delade på två stycken enrörs-slingor.

Ok heter inte deras system DEM Det tipset är väll att du planerar när du sätter in fördelaren till slingorna så det
räcker till dom tilltänkta rummen (4st golvärme) och kör med vanliga termostater på radiatorerna till dom 4rummen under tiden.

Redigerat:
Hej ser att det står DEM på spec.Om det det inte fattas kopplet till radiatorerna så är väll det du får köpa men
dom kanske du redan har?Du tittade inte på thermias linksystem för själva styrningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.