S
smurfen72: Skiljer inte så grymt mycket pengar på installation ca 50000 kr skulle valt bergvärme om jag tänker bo där länge fast det skiljer inte många kronor per år i driftkostnad så om man räknar på investeringen så tar det många år att tjäna in extra kostnaden med dagens låga elpris.
6 svar · 760 läst
R
rca1959: Tackar! Mycket intressant. Har själv ett hus från 1942.
9 svar · 2,3k läst
B
beginner: Kan man då fylla systemet med en trädgårdsslang?
45 svar · 8,2k läst
G
Genvägen: Tack Att dom har lagt dem cc 15 då? Brukar man inte lägga 12 mm slangen cc 12,5? Det kanske kompenseras lite av att den ligger mitt i betongen istället för mot botten?
9 svar · 2,8k läst
mångstekta
mångstekta: nej som sagt är nog ingenting borträknat ännu, det kan ändra fort... men nu har man iaf ganska mycket mer kött på benen om man säger så!
39 svar · 3,9k läst
M
Matss: Det är säkert en bra metod om man med jämna intervall får massor med energi gratis, annars inte
1 svar · 1,2k läst
Campar
Campar: Hej. Är det någon som kan rekomendera en firma som kan installera en vattenmantlad kamininsats? Firman för ligga i Stockholm regionen, gärna söderort. Vi vill installera den i en befintlig "öppenspis", vilket oxå kommer att innebära att den spisen behöver modifieras en del. Rören för vatten ska sedan gå rakt åt sidan för att sedan vika rakt ner till pannrummet. Jag skulle vilja ha
0 svar · 1,7k läst
E
Eld: Att kånka panna själv är ett säkert sätt att skada ryggen så att man sedan varken kan renovera eller bära småbarn. Ta dit proffs med en trappmaskin!
29 svar · 5,3k läst
·
gadeberg
gadeberg: Jag tänker att fördelarens pump är till för slingorna och inte för att suga och trycka iväg vatten. Visst skulle det funka att koppla in elementen på golvvärmen. Men då återstår ju frågan om fördelar CP behöver en annan pump som kör dit och bort vatten
3 svar · 622 läst
F
fritz76: Ska överta svärföräldrarnas hus och de har en sjukt gammal vedpanna utan tankar med elpatron. Ska man borra för bergvärme eller installera ny vedpanna är frågan? Gillar ju vedeldning men risken är att jag måste bygga nytt pannrum då ack tankar inte får plats i det befintliga. några tips?
0 svar · 627 läst
I
ichgary: Hehe, känner lite Iphone vs Android vibbar här.. Känns som en oändlig diskussion.. Men man kan ju tycka att det verkar onödigt att värme upp ett medium som ska värma luften istället för att värma luften direkt.. Jag har inga argument åt något håll. tycker bara att det här ämnet är uttjatat. Ni kan söka i forumet så hittat ni många bra argument ni kan köra med här :)
10 svar · 4,9k läst
gadeberg
gadeberg: Nice. Tackar för snabbt svar
2 svar · 1,9k läst
M
mroing: Det går att laga inga problem! Var har du köpt din kabel? Jag föreslår att du kontaktar återförsäljaren där du köpte systemet så hjälper dom dig. (Säljs nästan inga självbegränsande kablar numera så jag utgår från att det inte är en sådan för de går inte lika bra att laga...)
3 svar · 894 läst
S
silversmeden: Oj då inget vidare, lite feldimensionerat tydligen. Det ska inte ta mer än max 1/2 timme om dagen när det är riktigt kallt, sotning 1 gång i veckan ca 1/2 timme om man har dimensionerat rätt. Sedan är det klart att man är i pannrummet för att man tycker det är kul och se när det brinner men det är en annan sak. Lite bygger kanske på att man har tillgång eller intresse att få
6 svar · 2,8k läst
·
J
Josth: Kolla på www.varmepumpsforum.com under Forum Värmepumpar Frånluftsvärmepumpar Nibe så finns där mycket att läsa om den och andra modeller.
1 svar · 774 läst
V
växelventil: Hej! kolla så att inte stiftet har fastnat på termostatventilen.
7 svar · 1,9k läst
J
Jan-Å: Vi har ca 40% av källaren värmd med vattenburen golvvärme och har fjärrvärme, på bostadsvåningen värmer vi hallen, köket och badrummet med vattenburen golvvärme. Så det är bara att göra, golvvärmen har ju egna slingor där man shuntar ut vatten med lägre temp än till radiatorerna, fungerar bra hos oss. Som Hus-kvarna skriver bör man ha isolering under slingorna ffa i källaren,
2 svar · 15,9k läst
A
Anders_Nilsson: Hej! Köpte några beg elraddar Nobö C4N för en spottstyver att ha i friggebod, garage och kanske sommarstugan beroende på vilket värmesystem jag väljer. När jag kollade lite på nätet såg jag att termostaten R80-RDC-120 tydligen kan fjärrstyras med en burk som heter Orion 125. Problemet är bara att den utgått och jag hittar inga beg att köpa. Någon som kan tipsa om var man kan få
0 svar · 2,8k läst
J
jkbpower: Hej, Ska installera en braskamin i vardagsrummet där det har stått en kakelugn en gång i tiden. Pipan till kakelugnen kommer ut ca 20cm från taket och kaminen jag ska installera skall röret anslutas längre ner på murstocken. Så jag tänker använda pipan som förr gick ner till pannrummet dör det förr stod en vedpanna. Nu när jag tänker glidgjuta den pipan så undrar jag om jag måste
0 svar · 1,1k läst
H
Hus-kvarna: [citat] Har två argument om jag övertalar mig själv till.. dels så kan man nog spara en del pengar på det, samtidigt som man kan använda radiatorerna som vanligt och om nåt strular med fjärrvärmen så sitter man säkert. Vet att det är mycket ovanligt med strul, men om det händer nåt stort fel så sitter man där och fryser. Nån som vet om det är tillåtet att värma sitt egna
3 svar · 2,0k läst
P
psau: Den känns som väldigt väl tilltagen, utifrån min egen erfarenhet bör du ta in offert från ytterligare någon leverantör.... Lägga golvslingan gör du själv på någon timme på den ytan även om du skruvar slangen och inte använder monteringslisten.... Fördelaren tar inte heller den någon längre tid. Det skulle vara provtryckningen om de räknar med att gubbarna ska stå och titta
6 svar · 5,0k läst
I
ichgary: Som Matss säger så är det 8.000liter det handlar om, och funkar inte skiktningen i den så är det många kW som försvinner.. Problemet när man laddar genom slinga är att returen tillbaks till stora tanken blir för hög, dvs lågt DT.. Kanske skulle kunna gå om man kunde reglera flödet på ett bra sätt. Men det bästa är ju att köra utan värmeväxlare..
8 svar · 2,9k läst
·
niklasekman
niklasekman: Hej! Jag har en del gamla radiatorventiler i mässing som jag vill renovera. En del är så dåliga att jag inte får isär dem, en del får jag isär utan problem. Jag har sett en tråd i forumet där man kan se alla de delar som ingår i en ventil. Vad jag dock inte vet är hur jag skall få isär mina sämsta ventiler, och hur jag skall rengöra mässing utan att förstöra eller göra den
0 svar · 2,0k läst
S
Sverkele: Har idag fått ett avhärdningsfilter (kalkrenare) installerat. Det sitter en flödesmätare på den som jag inte riktigt förstår mig på. L/min förstår jag, men exakt vad är det man ställer in? Är det hur mycket den ska avhärda? Och i såna fall vad ska man ställa den på? 8 liter per minut avhärdar mer än 2 liter per minut? Eller är det tvärtom eller är jag helt ute och cyklar?
0 svar · 1,1k läst
M
micke_t: Funderar lite på hur jag ska göra för att det inte ska uppstå konstiga fenomen, typ galvaniska strömmar tror jag det heter, i mitt nya system. Jag ska dra blåa R32 rör mellan panna-tank. På rören för laddning och retur ska jag sätta 3 stycken stick för: 1. TVA till varmvatten. 2. Radiatorslinga uppe i huset. 3. Radiatorslinga i källaren. Rördragningen från R32 sticken ut till
0 svar · 911 läst
D
donsuw: Hej och stort tack för hjälpen IIehs och för att du tog dig tid att svara!! Bara två följdfrågor: a) Innebär svaret under punkten 2 att du tycker att jag skall ha kvar vatten i varmvattenledningen till köket etc. och alltså inte försöka tappa ur vattnet ur den? b) Blir varmvattenberedaren (som sitter inne i kombipannan) trycklös om jag stänger av huvudvattenkranen (dvs. ingående
2 svar · 7,4k läst
D
Daniel_76: Hej! Ja, det är isolering bakom plåten så din idé låter bra, tack! =)
2 svar · 1,2k läst
Mugmaz
Mugmaz: Finns det ingen rekommendation på avstånd kamin-innertak?
10 svar · 2,7k läst
·
S
strevert: [citat] Ja du menade utgående axel. som man sätter vred eller motor arm på. [citat] Absolut, har även haft ur insatsen och putsat rent skovlarna en gång, men det är inte bra så värst länge. En ny shunt eller insats kostar ju inte så många kronor och då slipper jag gå där och pilla tänkte jag. Det bästa vore ju med en ny shunt där innehållet är helt frächt, men som sagt var jag
13 svar · 9,7k läst
·
I
Izvek: vad menas med att lägga gles panel??? varför kan man inte läga fomen på golvärmen och sedan klickgol på ?
3 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.