1 649 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Nytt eldrör i murstocken
Tjena,
Ska smälla in en braskamin i kåken men skulle då behöva en ny anslutning till befintlig murstock
Kan man ta ner teglet där man vill ha nya anslutningen och mura upp ny anslutning/mura igen gamla neråt? Tänkte dessutom ha en skön böj och inte 90graders, då skulle man kunna flytta kaminen vid sotning och slipper sotningslucka på murstocken
Är det tillåtet, vad tror panelen. Nån som utfört en liknande manöver? Ska man operera in ett böjligt eldrör för böjen eller kan man mura som vanligt?
Ska smälla in en braskamin i kåken men skulle då behöva en ny anslutning till befintlig murstock
Kan man ta ner teglet där man vill ha nya anslutningen och mura upp ny anslutning/mura igen gamla neråt? Tänkte dessutom ha en skön böj och inte 90graders, då skulle man kunna flytta kaminen vid sotning och slipper sotningslucka på murstocken
Är det tillåtet, vad tror panelen. Nån som utfört en liknande manöver? Ska man operera in ett böjligt eldrör för böjen eller kan man mura som vanligt?
Jag kommer börja en kurs i början på nästa år som ger mig befogenhet att sota så jag antar att det blir jag som ska vara sotare.?! Pipan är glidgjuten med technoseal det är bara den nedre delen på pipan som är kvar att anslutas på nytt ställe
Jag är lite grön på detta med sotningslucka dock, finns ingen på murstocken så det måste man alltså mura in en då? Kaminen ansluts rakt bak så jag antar att det inte finns plats för lucka på det röret?
Jag är lite grön på detta med sotningslucka dock, finns ingen på murstocken så det måste man alltså mura in en då? Kaminen ansluts rakt bak så jag antar att det inte finns plats för lucka på det röret?
Det är svårt med generella svar då det är sotarn som bestämmer, men "min" sotare
hade inga problem med att två pipor av sex glidgjutits.
Här flyttades också ingången till pipan i väggen ingen sotlucka monterades men
jag har sotlucka på anslutningsröret till kaminen som vedklyven skrev.
Min rekommendation är att prata med sotaren så allt blir "rätt" till besiktningen
hade inga problem med att två pipor av sex glidgjutits.
Här flyttades också ingången till pipan i väggen ingen sotlucka monterades men
jag har sotlucka på anslutningsröret till kaminen som vedklyven skrev.
Min rekommendation är att prata med sotaren så allt blir "rätt" till besiktningen
Klicka här för att svara