Kollade i kväll på ett hus från 1959. 1 plan plus hel källare, 150+150 kvm. Sektionsradiatorer original samt oljepanna från 1959 och en Bentone oljebrännare från 2002 (kollade märkskylt) och oljetank från 2005. Dessutom finns en Panasonic LLVP i vardagsrummet från 2000-talet

Mäklaren anger uppskattade årliga värmekostnader till el 10000 kr och 25600 kr för uppvärmning, dvs olja.

För mig känns detta som ett hus som drar närmare 40000 än 30000 kWh per år, vad säger ni, låter det rimligt?

Sedan undrar jag vad som kan göras. Min känsla är att det inte lönar sig att byta pannan, eller är nyare pannor mer effektiva? Funderar på LVVP sam att stötta med olja när det blir riktigt kallt. Eller skall man satsa på några moderna LLVP i stället? Har hört om haverier med LVVP men det kanske har löst sig?

/Anders

Kolla bara så att elementen är tillräckligt stora för att köra värmepump. Är de för små kräver det högre temp än vad värmepumpen kan leverera.
Tror gränsen vad en VP ger är runt 45-50 grader, medan olja kan ge 80 grader utan problem.

Resten har jag ingen aning om.

Tror också på en energiförbrukning brutto för uppvärmning och varmvatten 4 pers närmare 40.000 kWh/år. Förluster i oljepannan tillkommer vid omräkning till kbm brännolja. En bra placerad LLVP som körs maximalt kan dock spara uppåt 10.000 kWh/år.

Josth skrev:
Tror också på en energiförbrukning brutto för uppvärmning och varmvatten 4 pers närmare 40.000 kWh/år. Förluster i oljepannan tillkommer vid omräkning till kbm brännolja. En bra placerad LLVP som körs maximalt kan dock spara uppåt 10.000 kWh/år.
Ok, då är jag inte helt borta. Om en LLVP kan spara 10MWh per år, hur mycket skulle då 2 eller tre spara? Om man tänker sig att man köper tre nordenanpassade LLVP av bra modell och placerar dom på rätt ställe, är 20MWh per år rimlig besparing?

Vet nån vad LVVP kostar inkl inkoppling till befintligt vattenburet system? I grova tal alltså.

/Anders

Om du har ett vattenburet system så tycker jag du skall utnyttja det, LVVP eller ännu bättre bergvärme.
Men som gordon säger kan du behöva komplettera med större eller fler element om dina element är anpassade för höga temperaturer.

En LLVP är störande i längden tycker jag.

Tycker även du skall fundera på att komplettera med en vattenmantlad kamin men det kräver ju acktank och lite annat för att fungera ihop med t.ex LVVP.

Standardåtgärden i ett sådant hus är installation av pelletsbrännare i pannan.
Sänker uppvärmningskostnaden till hälften gentemot olja.
Skulle också tro på 40000 om året för uppvärmning.
Ett hus av den åldern behöver värme från skorstensstocken för att må bra.
1959 var oljeeldning det enda som installerades i nya hus och radiatorerna dimensionerades därefter. Ska du komplettera med ny ventilation i huset och skaffa större radiatorer för att klara värmepumparnas krav på låg framledningstemperatur blir det dyrt.
En luft-vatten pump kommer att svida ordentligt i kassan nu när elpriserna kommer att höjas till europanivå. Blir det kall vinter igen slår luft-vatten pumpen över till elpatron just när elpriset rusar som mest.
Ska du ha värmepump så välj markvärme som ger värme också på vintern då värmen verkligen behövs.

Vad har du för sorts panna?

Vill bara förklara att jag tittat på huset men inte köpt det. Är dock intresserad men känner att jag måste kolla upp en del först.

Pannan? Skrev tyvärr inte upp namnet men det var något i stil med Jonseredspannan eller liknande, minns att det var <namn på en svensk ort>-pannan. Skylten hade text i skrivstil........ Elpatron och som sagt en nyare Bentonebrännare. Panna är enligt uppgift original 1959.

Fanns definitivt plats i pannrummet för ett eller två veckoförråd för pellets. Väljer man ett normalstort veckoförråd får man nog in 500-750 liter acktank också. Dessutom ligger oljetanken på 2kbm i garaget vägg-i-vägg. Bara att borra hål och ersätta tanken med ett stort förråd.

Personligen tycker jag LVVP eller pellets verkar bäst. Jord- eller markvärme tror jag blir svårt att räkna hem. Kände när jag var i området på kvällen att det luktade vedeldning, så ved- eller pellets förekommer i området. Antar att bara man har en miljögodkänd brännare/panna samt acktankar (i synnerhet för ved) så är det OK.

/Anders

Inte tänker du väl på att elda ved i ett museiföremål från den tiden man byggde pannor för kokseldning.
Pelletsbrännare kan du sätta i vilken panna som helst men ska du elda ved är det en investering på ca 80000 för panna och tankar mm.
Acktankar ska du inte ha för pelletseldning så du har att göra ett val från början. Ved eller pellets men inte båda på en gång. En ny toppenbra brännare med automaturaskning får du för 19000. En skaplig begagnad för 6000-7000 som du installerar själv.
Ska du ha en toppenmodern pelletspanna installerad och klar så går det också på 70000-80000.
Synd att pannskrället är så gammalt och med tiden behöver bytas ut.

johanpelle skrev:
Inte tänker du väl på att elda ved i ett museiföremål från den tiden man byggde pannor för kokseldning.
Nej, riktig så galen är jag inte:).

Skall man elda ved blir det ju till att byta hela anläggningen. Har dock sett kompletta anläggningar på Blocket med panna och tankar för 10-20 tusen. Ved verkar bli mindre och mindre poppis utanför de kretsar där man har egen skog.

Dock verkar ved kosta 30-35 öre/kWh och pellets det dubbla. Om vi antar 40MWh om året skiljer det alltså en tusing i månaden. Förutsätter att skorstenen har drag nog för vedeldning men det får man ju låta sotaren kolla. Blir väl ändå till att provtrycka för huset har en pipa för öppen spis i vardagsrummet också.

Pellets är ju ändå avgjort enklast att komma igång med (räcker väl med insatsrör i skorstenspipan till pannrummet) och så har det ju fördelen att det sköter sig självt när man åker bort mitt i vintern. Drar huset 200 kWh per dygn när det är som kallast kan Thailandsresan bli dyr när spotpriset på el är 20 kr/kWh. Å andra sidan kan man binda elpriset och då kanske man får 1.5 kr/kWhåret om, upp kanske 80-90 öre på pellets så skillnaden blir bara 150 kr per dygn om man åker bort och tvingas köra på elpatron.

Får väl ta mig en rejäl funderare ifall jag köper huset. I alla fall är ju som du säger pellets en snabb metod att sänka kostnaderna så det är ju det minsta man gör.

Som du säger är det nog biobränsle (pellets eller ved) som gäller eftersom man då håller skorstensstocken varm och slipper byta radiatorer.

/Anders

har skorsten körts med olja och den e ok. så behöver du inget insatsrör. (kostar bara massa pengar) =)

Med insatsrör förlorar man fördelen med en varm skorsten. Ska man ha huset länge är det bättre med glidgjutning..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.