5 746 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Varm fläck på golvet
När jag städade barnens rum häromdagen upptäckte jag att det var väldigt varmt under ena foten. Jag försökte känna på andra ställen i rummet men det var på en specifik punkt väldigt varmt. Har aldrig upplevt det förut, vad kan det bero på?
Vi har vattenburen golvvärme ingjuten i plattan.
Behöver man vara orolig? Jag är en fullständig novis i ämnet!
Vi har vattenburen golvvärme ingjuten i plattan.
Behöver man vara orolig? Jag är en fullständig novis i ämnet!
Medlem
· Västra götalands län
· 49 inlägg
Hej
Är den varma fläcken kvar?
Kan det stått något varmt på golvet, t ex dammsugaren?
Annars vet jag inte vad det kan vara om det är mitt på golvet i ett rum bara... :/
//Andreas
Är den varma fläcken kvar?
Kan det stått något varmt på golvet, t ex dammsugaren?
Annars vet jag inte vad det kan vara om det är mitt på golvet i ett rum bara... :/
//Andreas
Medlem
· Västra götalands län
· 49 inlägg
Du kan ju alltid testa att dra upp termostaten så att den åter kallar på värme och se om fläcken återkommer då?! Om den gör det skulle jag nog överväga att hyra en IR kamera och se om man kan se något konstigt med den (vet inte om man kan se bra om slingorna är ingjutna i betongen dock). Du borde ju helt klart kunna se den varma fläcken och hur varm den är...
Hej Du har väll lite koll så du inte tappar trycket i systemet (vattenläcka)
Har inte uppmärksammat lågt tryck.
Borde inte pumpen larma i så fall?
Har inte lyckats återskapa fenomenet, att det blir väldigt varmt som förra gången. Men när man lägger handen på golvet tycker jag att det är lite varmare än på övriga ställen.
Men det kan vara inbillning också. Det rör sig om en yta stor som en handflata ungefär
Borde inte pumpen larma i så fall?
Har inte lyckats återskapa fenomenet, att det blir väldigt varmt som förra gången. Men när man lägger handen på golvet tycker jag att det är lite varmare än på övriga ställen.
Men det kan vara inbillning också. Det rör sig om en yta stor som en handflata ungefär
Redigerat:
Om man lägger något på värmegolv och sedan tar bort det, så blir det ju en varm fläck en liten stund efter.
Är du säker på att barnen inte hade haft någon tröja, leksak eller liknande på golvet, som de tog med sig när du började städa?
Är du säker på att barnen inte hade haft någon tröja, leksak eller liknande på golvet, som de tog med sig när du började städa?
Hej Nej det behöver den inte göra Och sjunker inte trycket så kanske du inte behöver oroa dig,Men lite uppsikt skadar nog inte.Kanske bara var något tillfälligt.
Barnen var inte hemma.. Men slangen till centraldammsugaren låg i en hög ungefär där och det var min första slutsats, men eftersom det var så pass varmt så började jag fundera. När jag la handen på golvet så var det ungefär som att lägga handen på varm asfalt.
Nu känns ytan just där inte lika kall som övriga golvet snarare än varmt.
Enligt ritningen ska det inte vara någon vändpunkt eller korsande rör där.
Nu känns ytan just där inte lika kall som övriga golvet snarare än varmt.
Enligt ritningen ska det inte vara någon vändpunkt eller korsande rör där.
Hej Kan ju vara så enkelt att just det rummet ligger nära din vp så slingan blir lite varmare än övriga rum.
Den står i andra änden av huset så det är inte det heller.växelventil skrev:
Logiskt borde det bero på slangen som låg på golvet, särskilt efter att ha känt den värme min röv skapat efter att ha suttit på golvet i 30 min...
Men tycker jag känner skillnad mot övriga golvet utan att något legat på ytan, så jag kan inte släppa det ännu.
Klicka här för att svara