Vi har ett stort problem, vi har det alldeles för varmt.
Lite bakgrund fakta

Radhuset 114kvm, 1,5 plan, från 1990 med betongplatta som grund. 2-3 glasfönster i söder & norr.
Värmesystem Nibe fighter 200p frånluftsvärmepump till tappvatten samt en mindre GV slinga på markplan, rumstermostat som styr cirkpump. Där till 12 kW Vailant gaspanna till vattenradiator som finns i alla rum, styrs via utetempsensor. Systemen är helt skilda ifrån varandra.

Problemet vi har är att det är åt hel__te för varm just nu. Vi har även svårt att kontrollera värmen under vintern, antingen ligger det på 18 grader eller 23-24. Skulle vilja ha det kring 20-21.
Har fått lära mig av grannarna i området att man bör ha på golvslingan för att hålla bort fukten från sylarna. är detta korrekt?!
Vinner vi nått på att lägga någon tusenlapp på en digital en rumtermostat som förmodligen har en mindre hysterisis än den gamla bimetalltermostaten?

Finns det några andra sätt att styra dessa värmesystemen mer noggrant?
Tack på förhand!

Haha 23-24 grader... jag har 26 grader nu och brukar ha uppåt 28 grader på vintern. DET är varmt. ;)

//Patrik

Hänger inte med. Styrs med utesensorn? Då anpassas effekten till utomhustemp? Och beroende på utetemp bör korrekt (viss kurva) framledningstemp matas in i golvet. Är det för varmt vintertid, skulle jag tyda det att det är fel kurva.

Redigerat:
Jag tycker det låter som det är styrningen kring gaspannan som skapar problem. Niben borde svårligen kunna skapa sådan effekt utan att golvet som den matar skulle kunna vara glödhett.

Ett hett tips är att shunten på gaspannan kärvar på något vis, se om du kan ta bort shuntmotorn och "jucka" lite manuellt. Vad är det för styrning? Märke/modell?

Huruvida golvslingan skall vara på eller inte vet jag inte, men jag tycker det låter lite märkligt eftersom du skriver att det bara finns en mindre GV-slinga. Det borde isåfall finnas i huset.

Försök först utreda om styrningen till pannan fungerar som den ska, får du snurr på den ordentligt så behöver du knappt några termostater.

Hade aldrig kunnat vistas där när det är så varmt. Min hjärna slutar fungera över 22 grader. Din uppvärmningskostnad är jag inte heller direkt sugen på :)

Har man bra isolerat hus med rätt panna, trimmat. Kostar det inte mycket att ha 26-28 gr :)

Jag har en kusin som skulle "dö" i över 16 grader inomhus vintertid.

Hur är det med din panna då?

Lite förtydligande, det är GV slingan som står för största delen av värmen för tillfället. Endast i badrummet på övervåningen som vattenradiator värmer i resten av rummen har jag strypt radiatorventilerna.
Hur bra skulle tror ni en rumsvärmestermostat som Frico TD10 skulle fungerar med frånluftvärmepumpen, har en känsla av att bimetalltermostaten som sitter där nu reglerar alldeles för grovt. Eller är det alltid så med GV att det blir väldigt trögt dvs. man får väldiga variationer i temperaturer.

Golvvärme, spec i betong, är MYCKET trög. Därför ställs större krav på reglering. En inomhus termostat kan reagera snabbare eller långsammare. Men den vet inte om vad som händer utomhus. Om temp går ner utomhus, dröjer det ett tag innan den kylan går via ytterväggarna in inomhus. Medan en utomhus termostat reagerar direkt. Och kan hjälpa till med rätt temp på framledningen. Det är utomhustemp, husets isolering och börvärde som bestämmer framledn temp.
Vid olika temp utomhus, olika temp på framledningen. Det är justeringskurvan som avgör.
Hur styr du detta? Jag vet inget om din panna. Men troligen är det en skruv, vred eller dyl som du kan ändra för att få det att fungera med ditt hus.

Ja, GV är trögt. Är det slingor ingjutna i betongplatta så är det väldigt trögt och det kräver tålamod vid injusteringen, dvs. att man ändrar måttligt varje gång. Men det är väl inte omöjligt utan att den gamla termostaten gjort sitt ändå. En TD10 funkar bra, eller vilken annan som helst som är konstruerad för 230V.

Eftersom det är radhus borde det finnas andra att fråga om de haft samma problem då jag antar att husen är rätt lika?

BigGitt, 200p är en enkel panna där cirk.pumpen helt enkelt styrs av/på av rumsgivaren.Inga kurvor att justera på... :)

Om TS inte får ordning på sin värme (men då borde ju fler i området ha samma problem) så skulle jag nog föreslagit att det installeras en separat shuntstyrning med utomhusgivare. Gaspannan är för övrigt en joker i sammanhanget tycker jag?!

Redigerat:
mexitegel skrev:
BigGitt, 200p är en enkel panna där cirk.pumpen helt enkelt styrs av/på av rumsgivaren.Inga kurvor att justera på... :)

Om TS inte får ordning på sin värme (men då borde ju fler i området ha samma problem) så skulle jag nog föreslagit att det installeras en separat shuntstyrning med utomhusgivare. Gaspannan är för övrigt en joker i sammanhanget tycker jag?!
Ok. Då har du rätt. Det kan hjälpa att placera termostaten närmare golvet. Annars tycker jag, TS kan få hjälp av proffs på varmepumpsforum.com

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43333.msg0;topicseen#new

Bara förslag.

Ja, jag funderade också på att sätta rumsgivaren närmare golvet, men med TD10:an som TS funderade på kan man koppla in en extern givare på så det är nog ett klokt val.

Jag tror det enda som skulle få en jämn och fin värme är en automatshunt med utomhus eller inomhusgivare.
Den slår ju inte av och på värmen utan håller en jämn temperatur hela tiden.

Du kan inte koppla in en till från termostat som innegivare till en Nibe 200. Det finns särskilda termostat som innehåller NTC-motstånd (tempmätare är-värde) och vridpot (värmeinställning bör-värde) att köpa via Nibe!

R Göran skrev:
Du kan inte koppla in en till från termostat som innegivare till en Nibe 200. Det finns särskilda termostat som innehåller NTC-motstånd (tempmätare är-värde) och vridpot (värmeinställning bör-värde) att köpa via Nibe!
Vet att det finns en RT 10 från NIBE, så det är den enda man kan koppla in till 200P? Så jag kan glömma en Frico TFP12?

Kan det vara så att det fungerar så dåligt eftersom det sitter en inkompatibel bimetalltermostat där nu?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.