Värme allmänt
tompas11: Jag plockade bort plastkåpan och sprayade rikligt med avfettningsmedel på kondensorn, väntade en stund och sprayade därefter rikligt med vatten för att skölja bort avfettningsmedlet. Kondensorn blev ren, blank och fin. Blåste torrt med en varmluftpistol, monterade tillbaka plastkåpan och körde därefter igång pumpen. Blev som ny!
pyerdarn: jag skulle sätt in in tank till mev vv berdedare eller slinga och shunten på den bef tanken.. ska göra de själv då pannan är dåligt issolerad
gadeberg: Här kommer en film. Inte den bästa kanske.Och lite slarvigt med kartongen. Men det funkar ju. Tittar man noga när jag filmar inne i spisen kan man se att röken till höger i bild dalar nedåt och sedan sugs in med den andra röken http://www.youtube.com/watch?v=19etyA6Qgzc&list=UUtFQdPGnURNeIbLHmki-
emilm: Nu är jag ingen VVS-expert, men... Golvvärmeslingan har två anslutningar: tillopp och retur. I radiatorsystemet vill man ha högre temperatur än i golvvärmeslingan. För att kunna koppla ihop de två systemen används en shunt som blandar tillopp med retur och på så sätt får "rätt" temperatur i golvvärmen. Wikipedia sammanfattar det rätt bra (dock gäller det inte golvvärme):
olle45: Bra att veta innan kontakt tas med sotaren som ändå ska ge sitt godkännande. Standard mått är 1 meter ut ifrån eldstadens bakre vägg 10 cm ut på var sida om eldstad Alla typer av obrännbara material är ok Material val 1 / En del sotare kräver obrännbar kermisk filt under tunnplåt 2 / Obrännbar Minnerit skiva ( denna ser ut som massonit men är inte riktigt lika böjbar) denna skiva
Nord64: Nice, sådana tips man gillar!!!
Rigor: Varför luft i just denna slinga? Det ska räcka att lufta vid fördelaren som bör vara högsta punkten... Om inte får varmt ändå... stäng alla slingor utom den till badrummet och se om det går runt då.. Vad har du för drivsida?
ltfrebac: En shuntgrupp, den stryper aldrig primärflödet på något sätt?
LaT: Jag gjorde detta för c:a 15 år sedan. Vi körde trycklöst, hällde c:a 100l paraffinolja på toppen av vattnet för att inte få korrosion i expansionsområdet i tanken (vi fyllde tanken till c:a 90% med vatten/olja & lät den översta biten vara expansionsutrymme). För laddning/urladdning så satte vi ned ett riktigt gammalt vv-batteri stående mitt i tanken med ett sifon-rör runt. 2
prototypen: Då har man kanske haft en stor tur, min termia bara går och går och jag tankar 6 ton pelletsper år. Värmepump är inte bekymmersfri heller och går något sönder så blir det ofta dyrt. Jag är inne på min andra VP så jag har väl ett ben i var läger. Protte
v-g: Har du trycket på nu så är det ju lugnt vad gäller läkagerisken. ;) Värsta är väl egentligen om man kliver på dem när man gjuter såpass att de läker (och man inte märker). Ska du lägga på rörisolering går det ju lika bra att bara tälja ur en cellplastskivebit :)
lordi: Alternativ 2 är det rätta som skrivits ovan. Alternativ 1 blir en 1-rörsslinga och då behöver du 1-rörskoppel till radiatorerna.
anjalo: Tack för svaret. Jag lyckades att fläkten startas men när jag höjde tempo högre än 20 grader värmen då blir det kortslutning. Så det kan vara fel att jag har inte följt enligt beskrivningen. När jag kommer hem gör jag om. Hoppas att denna gången fungerar bättre.
georgep: Hej, I en brf (fjärrvärme, flervåningshus) upplever vi tillfälliga variationer (från 0,5 - 1,5C) i temperaturen från inställd innetemperatur (21 C) och skillnad i temperatur mellan olika lägenheter (2-4 C). Det senaste beror på olika faktorer bl a injustering, felaktiga eller halvtrasiga termostater. Det första problemet måste bero på hur temperaturregulatorn (en äldre Schneider
calmarpanna: Jag lyckades! Jag kan inte tyda hieroglyferna på syrventilen men den liknar bestämt en "3065", för kommunalvatten med separat kylslinga i pannan - tillsynes väldigt lik en Watts. Sä här gjorde jag; *lossade inkommande givarslangar för hand - en liten axel syns då. * lossade skruv/lock på motsatta sidan syrventilen * då kunde jag lätt "motionera" hela axeln samt kontrollera fjädern och
pyerdarn: hehe :p jo visst men sen kan man se på saken så här ja eldar för att de ska bli varmt .. om huset är oisolerat så lär det ju inte bli billigt med pellets heller.. och värme pump med en elförbukning på multum.. visst jag håller med nya grejjer är ju bättre men sen vill han ju inte invenstera då han inte ska bo kvar.. ja har fått kört på det sättet rivit ut panna åt en som satt
PX-21: Expansionskärlets på 1 bar;)=fyll på med vatten..Sen lufta...Fyll på igen
Martin T: Tack! Har provat det nu och den verkar lira som den skall men jag lirkade lite på den så vi får väl vänta och se. Tack så länge.
Markus P: Då var projektet klart och jag tänkte jag skulle dela med mig lite av mina erfarenheter. Det blev alltså i slutänden två Noctua FLX 120mm fläktar, en växlande termostat plus en ställbar nätadapter från Kjell (för att vid behov kunna sänka varvtalet på fläktarna och därmed ljudnivån), ett utanpåliggande vägguttag och en kopplingsdosa. Den tredje fläkten som jag tänkte leda upp
piloten: [citat] Jag har faktiskt inte fått fakturan än :) så jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Men det var ovärderlig hjälp både vid projekteringen och genomförandet. Jag gjorde också arbetet själv och man stöter definitivt på problem som man behöver bolla med någon som kan det.
calmarpanna: Min syrventil, en 3065 (atmos ?), läcker lite grann. För ett tag sedan stängde den inte alls och då var röris här och hade isär den och fick den OK. Tvärr var jag artig nog att inte studera hur han gjorde. Jag har heller inte hittat nån sprängskiss på google eller här. Hur tar man isär en syrventil och/eller hur motionerar man den, som jag läst om här i forumet? Jag har en separat
cecar33: Hej! Golvvärmen på vån 1 styrs av en fördelare med c-pump för sig, fördelare vån 2 styrs av c-pump kopplad till samma plint i Niben som den c-pump som sitter i Niben. Radiatorerna drivs av c-pumpen i Niben och RG 10 är kopplad till plinten i Niben för att styra värme ut från Niben. Värmen är perfekt i hela huset men det var en del justerande. Vi har en www.kakelugnspannan.com kopplad
btg acke: Nej det blir så tjocka valv om jag ska ha isolering i betongen, tänker mej att lägga ett 15-20mm bjälklag och kanske eventuellt kan jag tänka mej att trycka på en tunn skiva isolering under och en gips eller om det bara räcker med en gips vet jag inte, men det vore rätt nice och bara kunna skruva upp gips i taket och sen skita i allt utom grovskrotningen i taken. Det kommer att vara
NovaNova: Tack vilket bra och utförligt svar precis vad jag var ute efter! Ska genast pröva och se vad som händer. Nu hänger jag med lite mer... :)
SBn: Hej, Jag har en värmepanna av modell CTC Master 103-9L, som på den senaste tiden börjat uppträda underligt. Pannan är av typ luft/luft-värme med aktiv ventilation, dvs inluften värms upp av utluften, kombinerat med ett eluppvärmt vattenburet radiatorsystem. Styrningen fungerar så att i första hand används luft/luft-systemet, och när inte det räcker till värmer en elpatron upp
Matss: En "vanlig pump" orkar trycka 4-6 m vattenpelare. Även om systemet bara ska kunna balansera nån meters skillnad i höjd blir det problem om man inte gör ångröret betydligt högre än expansion. Man måste beakta stäng öppen/shunt och ev. termostater. Jag tycker att det låter som TS försöker undvika ett ickeproblem (frysrisken) och skapar ett annat istället. Fundera istället på
Bo.Siltberg: Om det inte går att se om elementen är avslagna - antingen på elementen eller via termostaten - så är nr 1 att mäta om det finns spänning fram. Det kan vara en trasig termostat, glapp i ledningarna eller fel på elementen. Om överhettningsskyddet (den röda pluppen) känns stum så har det troligen inte löst ut. Knappen kan kännas stum då också men man bör känna/höra ett litet
exumed: Hej Jag har en Grundfos alpha 2 25-60 och jag undrar om någon vet om jag med hjälp av den förbrukning som pumpen har, kan göra en uppskattning av hur stort flöde den har. Pumpen ligger och pendlar mellan 43-45 watt. Anledningen till att jag vill veta flödet är att jag vill kunna beräkna hur mycket effekt som jag shuntar ut till huset. Jag tänkte sedan logga förbrukad effekt samt inne
mroing: Vist fungerar det! Slangens dimension påverkar inte värmen det begränsar bara hur stora ytor man praktiskt kan värma med ett system. 8 mm system finns därför bara upp till ca 20 m2. Det finns leverantörer som sålt 8 mm vattenburen golvvärme under många år och det är ett beprövat koncept. googla på "8 mm vattenburen golvvärme" så får du många alternativ.