Hej!

Har kommit över lite begagnad 22"kulvert som jag ska ha till ett garagebygge.
Dock är jag inte helt säker på om röret i den är helt. Kulverten har varit extremt böjd på sina ställen. Funderade då på att dra i 18" pexrör i 22" röret.

Frågan är då om det räcker med 18" rör med tryckfall och vad pumpen till fjärrvärmen klarar osv. Kommer dra den från huset. Sträckan är ca:15 meter. I garaget kommer den anslutas till en vattenburen fläktkonvektor http://www.jula.se/flaktkonvektor-vattenburen-4350-w-416087

Finns det någon räknekunnig på sådana saker så får ni mer än gärna försöka er på en beräkning.
Behövs det vetas något mer för att det ska gå att beräkna?

Hmm, antar att du menare 22mm, resp 18mm.... De tecknen du använder betyder tum, och 22tum är ett riktigt stort rör... ;)

Till saken då, tror nog det där skulle funka, hade varit svårare om du haft flera element, eller golvvärme, i garaget.

INga problem att få ut 4 kW ur ett 18mm rör, 15 meter är inte speciellt långt..

Det kommer att fungera utmärkt..

Ja, självklart menade jag mm och inte tum. Ibland blir det hjärnsläpp =)

Klarar min fjärrvärmepump att trycka ut vattnet de 15-20 meterna till garaget med ett 18mm pexrör. Har en standardpump med 3 lägen (30,45,60W) där jag i dagsläget klarar mig fint med att den går i läge 2 (45W).
Har även varit runt hos några rörfirmor och frågat och vissa säger att det är ok med 18mm medans andra säger att det minst måste vara 22mm rör.
Dock har jag läst någonstans att pexrör har bättre "glidyta" för vattnet än koppar och på så vis kan ha ett mindre rör och ändå inte få större tryckfall än i ett större kopparrör.
Stämmer det?

För att göra det än mer virrigt så är det första två meterna från FV-centralen 15mm kopparrör. Tänkte gå på där med 18mm till garaget.

Är den en kopparkulvert du fått tag i? Om nu den är böjd för mycket så är väl innerrörer ihopvecklat? Hur ska du då kunna skjuta in ett pexrör i den?

Och ett 18mm pex är ju inte mer än 13mm inv. Kommer att bli ett hyffsat tryckfall per meter om du ska kräma ut 4kW där.

Det är ju förvisso inte så lång sträcka men det är ju frågan om det inte blir billigare och bättre i längden att köpa en ny 22mm kopparkulvert eller DN20 pex så kommer inte cirkpumpen att förbruka så mycket ström

Röret ser ut att vara galvat stålrör. Kan ju iofs. provtrycka det och se om det är ok.

Har nu petat i pexröret i kulverten. Dock ett problem. Det som enligt säljaren skulle vara kombi-pex till både värme och tappvatten visar sig nu bara vara till tappvatten. Det rör sig om runt 25m sammanlagt.
Skulle det funka med denna typ av pex om det rör sig om 25m, utan att man får in så mycket syre i systemet att det kommer ta skada? Eller är man tvungen att köra med diffunsionstät pex?

Krilleman
Självklart ska du använda diffusionstät PEX till ditt värmesystem!

Jag skulle krävt ny slang av säljaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.